La importació de cotxes de luxe des d'Alemanya és una pràctica cada cop més popular, també entre els joves
La importació de cotxes de luxe des d'Alemanya és una pràctica cada cop més popular, també entre els joves

Cotxes de segona mà importats des d'Alemanya: el boom dels influencers

La importació de vehicles s'emporta un 10% del mercat i les xarxes cada cop hi tenen un paper més rellevant

Àlvaro MorcilloActualitzat

La importació de cotxes alemanys de segona mà agafa embranzida amb l'impuls de les xarxes socials. Ha estat una pràctica habitual, que no comença ni de bon tros ara, i que està especialment implantada en mercats com l'espanyol, on la demanda de vehicles de gamma mitjana i alta ha augmentat notablement.

Però xarxes com Instagram o TikTok s'han convertit en una via alternativa a la tradicional per canalitzar les vendes i atreure un públic més jove

La informació sobre els cotxes és més accessible que mai. Els compradors en poden veure imatges detallades, l'historial de manteniment i, fins i tot, obtenir informes sobre l'estat del vehicle en temps real. Aquesta transparència facilita la confiança en el procés de compra, un factor clau per als que volen un cotxe de segona mà en bon estat.
 

Alemanya, el gran mercat de la segona mà

A diferència de molts concessionaris, que gestionen un estoc, hi ha venedors molt actius a les xarxes amb un model de negoci diferent. És el cas de Carlos Quílez i Guillem de Riba, que treballen a la carta, sota demanda:

"El mercat a Alemanya és molt ampli, nosaltres trobem un cotxe amb la configuració que demana el client, el revisem, el baixem i es duen a terme tots els tràmits necessaris fins que s'entrega el cotxe al comprador."

Quílez, propietari del compte Kaiserautomoviles, ha aconseguit atreure una gran audiència, amb més de 160.000 seguidors a Instagram. I el "100%" dels clients li arriben a través de les xarxes.

Hi ha venedors de cotxes de segona mà importants que són molt actius a les xarxes
Hi ha venedors de cotxes de segona mà importants que són molt actius a les xarxes

Gairebé un 10% d'importació

Segons les dades que presenta FECAVEM, la patronal catalana dels concessionaris, de totes les matriculacions de Catalunya --121.678 vehicles el 2024-- 11.836 provenen d'importacions d'altres països europeus, un 9,7% del total. Aquest percentatge inclou vehicles d'empresa, de lloguer i particulars

Alemanya produeix més d'un 30% dels automòbils fabricats a Europa i, segons les dades de l'Oficina Federal de Vehicles de Motor d'Alemanya (KBA), al mercat alemany s'hi matriculen més de tres milions de vehicles l'any. Part d'aquests vehicles (Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi o Porsche) acaben al mercat de la segona mà, el més gran del continent, amb un gran ventall d'opcions i, normalment, en bones condicions, com explica Guillem de Riba:

"Els alemanys tenen una cultura d'estima al cotxe i el cuiden com si fos un fill."


El sector alerta dels riscos

Joan Blancafort, secretari general del gremi del motor (FECAVEM), considera que importar un cotxe des d'Alemanya pot ser una bona oportunitat, però també alerta dels riscos. Segons explica, els problemes més freqüents que es pot trobar un comprador és el quilometratge alterat d'origen.

Cotxes de segona mà importats
La importació de vehicles s'ha centrat tradicionalment en l'alta gamma

I també assenyala els costos addicionals que presenta la compra d'un vehicle des de la UE. En el cas de cotxes importats de fora de la Unió Europea, es paga un aranzel del 10%.

Segons Blancafort, l'oferta local i nacional és prou potent i variada per resoldre la majoria de casos de compra de la població:

"Comprar un cotxe a Alemanya pot ser una bona oportunitat, però s'ha d'anar amb molt de compte. La distància hi pesa molt, és indispensable comptar amb algun especialista per garantir que tot surti com ha de sortir."


El cost de la importació

El cost d'importació també inclou el transport. Hi ha tres maneres. La primera és utilitzar un remolc individual; el cost és bastant elevat i normalment es du a terme quan el cotxe és d'una gamma molt alta i al comprador no li importa pagar més diners.

Una alternativa és llogar un camió, que s'ha d'omplir per portar-lo d'Alemanya, i normalment és una opció que no agrada als compradors i venedors, ja que és molt lent i cal organitzar-se amb altres compradors.

Finalment, una altra opció és que el mateix comprador s'encarregui de portar el vehicle.

Abans de traslladar el cotxe, és important obtenir una matrícula temporal a Alemanya, i això permetrà circular amb el vehicle legalment durant el viatge. Quan el cotxe arriba aquí, ha de passar una inspecció tècnica especial (ITV) per a vehicles importats, en què es comprovarà que compleix la normativa espanyola i europea.

A més a més, cal presentar les fitxes tècniques i els documents pertinents a la Direcció General de Trànsit (DGT). Entre els tràmits que s'han de complir hi ha l'obtenció del COC, el certificat de conformitat. Un cop aprovada la ITV, es pot procedir a matricular el cotxe a Espanya, pagant els impostos corresponents (com el de matriculació), i després s'obtenen les plaques de matrícula.

La importació de vehicles s'ha centrat tradicionalment en la gamma alta, però cada cop entren més en joc els cotxes elèctrics o híbrids. A molts punts de la UE s'han ofert ajudes per implantar-los i hi ha un mercat d'ocasió molt actiu.

Cotxes de segona mà
En el mercat de cotxes de segona mà hi ha venedors molt actius a les xarxes
ARXIVAT A:
Xarxes socials Automoció
Anar al contingut