Un Seat Ibiza, que fa 1,78 metres d'ample, aparcat en una plaça d'aparcament petita d'un edifici d'habitatges de Barcelona (CCMA)

Cotxes grans o pàrquings estrets? Més de la meitat de places d'aparcament han quedat petites

La normativa que regula les dimensions dels pàrquings a l'àrea metropolitana de Barcelona és del 1978, però 45 anys després els vehicles són molt més grans
Actualitzat
TEMA:
Urbanisme

La mida dels cotxes ha anat augmentant amb els anys: el més venut el 2022, el Hyundai Tucson, és 90 centímetres més llarg i 34 més ample que el rècord de vendes de la dècada dels 70, el Seat 127. És el que els anglòfons ja han batejat com "autobesity". És a dir, autoobesitat o obesitat dels cotxes. 

Com a resultat, moltes places d'aparcament, tant públiques com privades, han quedat petites. Això passa especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona, on la normativa vigent, l'ordenança metropolitana d'edificació, data del 1978 i estipula que una plaça ha de mesurar com a mínim 4,50 metres de llarg per 2,20 d'ample, la mateixa mida establerta pel planejament a Lleida.

De fet, 4,5 metres és just el que fa el Hyundai Tucson, un SUV de grans dimensions. En canvi, al Seat 127 li sobraven 90 centímetres en les places de 4,5 de llarg. 

Pel que fa a l'amplada, el Hyundai Tucson fa 1,856 metres. Així, en una plaça de 2,20 només queden 17 centímetres per banda per poder obrir les portes. Per contra, al Seat 127 -que feia 1,527- li quedaven 33 centímetres per costat.

La diferència entre tots dos es fa evident en la següent infografia:

Comparativa de l'espai ocupat per un Hyundai Tucson i per un Seat 127 en una plaça d'aparcament de 4,50 per 2,20 metres

Com a Barcelona, a Lleida el planejament de la ciutat estableix una mida de 4,50 x 2,20 metres per a pàrquings privats. Ara bé, per a aparcaments públics, la Paeria fixa un mínim de 4,5 metres per 2,40.

A Girona, l'ordenança municipal estableix un espai mínim de 4,80 metres per 2,30. A Tarragona ciutat s'estableixen places més grans: 5 metres per 2,5 com a mínim.


El 54% de les places no tenen la mida apropiada

D'entre les ciutats analitzades, Barcelona destaca pel gran nombre de places estretes, de 2,20 metres, moltes d'elles municipals. Màlaga també sobresurt perquè el 90% de les places té una mida insuficient. En canvi, Badajoz, Bilbao, Logronyo i Palma tenen les places més àmplies.

En aquest sentit, la delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, reivindica al 324.cat que cal "harmonitzar la normativa", tant pel que fa a les mides dels pàrquings com les dels cotxes, per evitar aquesta disparitat. 

En el mateix sentit, un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya concloïa ja el 2013 que les places d'aparcament de Barcelona són les més estretes de tot Europa.

Segons va calcular l'entitat, la mitjana europea és d'entre 2,40 i 2,50 d'ample per 4,80 de llarg. Arran de l'estudi, el RACC demanava canviar la normativa a Barcelona i ampliar les places fins als 2,5 metres d'ample

Un cotxe que sobresurt de la seva plaça en un aparcament d'un edifici de Barcelona (CCMA)

Eliminar places per fer-les més grans

 

L'obesitat dels cotxes: més contaminants i perillosos 

L'obesitat dels cotxes és un fenomen que està en el punt de mira no només pels problemes d'aparcament, sinó pel fet que, com més gran i pesant és un vehicle, més contamina i més perillós és per als vianants en cas d'atropellament.

De fet, hi ha moviments com The Tyre Extinguishers que fan accions en diverses ciutats del món per denunciar l'increment de turismes de grans dimensions als nuclis urbans: a Barcelona van desinflar rodes a Sarrià al juny

D'altra banda, un estudi del Journal of Safety Research conclou que els infants tenen vuit vegades més probabilitats de morir després de ser atropellats per un SUV o un vehicle de grans dimensions que no pas per un altre tipus de cotxe. 


46 centímetres més de llarg i 18 més d'ample

 

Regne Unit: 161 models més llargs que els aparcaments 

 

ARXIVAT A:
Urbanisme Trànsit Estil de vida
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut