El centre formarà tot el personal ferroviari especialitzat de Catalunya (ACN/Jordi Pujolar)

Creen una escola per formar el centenar de maquinistes que caldran per al traspàs de Rodalies

El centre tindrà la seva seu a Vilanova i la Geltrú i oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari

Per preparar-se per al traspàs de Rodalies, el govern de la Generalitat impulsarà el Centre de Formació Ferroviària de Catalunya, per oferir formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari.

Està previst que entri en funcionament el curs 2024-2025 i es vagi ampliant de manera progressiva fins a arribar, en els pròxims anys, al miler d'alumnes en diferents graus de formació professional i uns 80 professors especialitzats.

La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha dit que cal estar ben preparat per garantir l'èxit del traspàs de Rodalies.

"Hem de formar nois i noies al camp ferroviari per tenir tot el múscul que necessitarem per dur a terme aquest traspàs amb tota la solidesa. Perquè hem d'assumir aquest traspàs amb totes les garanties."

Es tracta d'un centre únic i pioner a l'Estat.

Tots els professionals necessaris

Actualment, els diferents actors del sistema ferroviari català formen els seus propis equips, però l'objectiu del govern és concentrar la formació en un centre dual especialitzat. El centre s'ubicarà a l'Institut F. X. Lluch i Rafecas, de Vilanova i la Geltrú, que ja forma alumnat en manteniment ferroviari, i s'ampliarà progressivament en la formació per a totes les ocupacions necessàries relacionades amb el tren.

Això inclou tant les formacions que demanden homologació de l'agència de seguretat ferroviària com per exemple els maquinistes, o dit tècnicament, personal de conducció de vehicles ferroviaris. La Generalitat calcula que se'n necessitaran un centenar els pròxims dos anys i preveu que d'aquest centre n'acabin sortint uns 200 cada curs.

També es formarà personal de circulació, d'infraestructures, d'operacions del tren o responsable de control del manteniment de material rodant ferroviari, com altres ocupacions que no requereixen aquesta homologació: electromecànic ferroviari, operari en manteniment de trens, auxiliar de servei de bord i auxiliar de tren, entre d'altres.

L'anella ferroviària de Vilanova i la Geltrú

La capital del Garraf és l'única ciutat de Catalunya on es fa formació professional i universitària en aquesta matèria i amb aquest centre, s'acabarà de consolidar com a capital del ferrocarril.

L'institut s'integra dins la denominada "anella ferroviària" de Vilanova i la Geltrú, que concentra tots els actius locals vinculats amb la promoció, formació i divulgació del món del ferrocarril. Conformen aquesta anella el Museu del Ferrocarril, el campus de la Universitat Politècnica de Catalunya, els tallers de Renfe i l'estació del tren, que queden ubicats en un punt concèntric al centre urbà de la ciutat.

Per una banda, l'anella s'amplia fins a l'Institut Lluch i Rafecas, i per l'altra s'eixampla fins a Neàpolis, l'agència municipal d'innovació. Tot plegat conformarà una gran anella de coneixement al voltant del món ferroviari.

Les conselleres Laura Vilagrà i Ester Capella, de Presidència i Territori, i l'alcalde Juan Luis Ruiz, al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú (ACN/Caterina Tallón)

Centres de formació especialitzats

El Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya serà públic i l'únic d'aquestes característiques a l'estat espanyol, i forma part del nou mapa de centres de formació professional especialitats, l'Institut dels Aliments a Barcelona, a Mercabarna, l'Institut de la Logística, al Port de Barcelona) o l'Institut de Tècniques Audiovisuals i de l'Espectacle de Barcelona, que s'engegaran el 2024.

ARXIVAT A:
RodaliesRenfeGeneralitat de CatalunyaEducació Formació Professional
Anar al contingut