Un camió avançant pel carril esquerre de l'AP-7 entre Calafat i Camarles (3Cat)

Creixen les sancions a camioners per incomplir les restriccions en festiu, amb 886 multes

Les dades del Servei Català de Trànsit d'aquest 2024 revelen un increment de les multes d'un 30% respecte a l'any passat, sobretot en vies ràpides com l'AP-7
Actualitzat
TEMA:
Trànsit

Aquest any els Mossos han sancionat un total de 886 camioners per incomplir les restriccions que se'ls imposa per poder circular per autopistes i autovies els caps de setmana, festius i durant les operacions especials de trànsit.

La majoria de multes s'han posat a l'AP-7, per on cada dia circulen 12.000 camions i hi passen el 60% de les exportacions de tot l'Estat. Davant d'aquest repunt del 30% de sancions als camioners, que equival a 200 multes més, els transportistes apunten a dues possibles causes.

Carlos Folchi, secretari general de l'Associació d'Autònoms i Pimes Transportistes de Catalunya, assumeix --per una banda-- que "a mesura que s'incrementen les restriccions i les limitacions i se'n creen de noves, sempre hi ha gent que incompleix la norma". I de l'altra, apunta al fet que molts dels camioners que circulen per l'AP-7 fan rutes internacionals:

"Transportistes internacionals que no prenen mesures per tal de conèixer les restriccions concretes que hi ha en cada moment als països que travessen durant la seva ruta."

Folchi admet que aquests camioners no tenen excusa perquè, tant des de la web del Servei Català de Trànsit com des de les associacions de transportistes, es fa difusió de les limitacions que afecten el transport de mercaderies durant els caps de setmana, dies festius i operacions especials de sortida i entrada de vehicles.

Tot i això, subratlla que --si cal-- reforçaran els canals de comunicació perquè cap camioner pugui dir que no n'estava informat.

Camions bloquejats a l'autopista AP-7 (3Cat)

No tot pot recaure en els camioners

Des de l'Associació d'Autònoms i Pimes Transportistes de Catalunya expliquen que es reuneixen un cop l'any amb els responsables de Trànsit per intentar que les restriccions a la circulació de camions siguin les estrictament necessàries per no perjudicar el sector.

En aquest sentit, Carlos Folchi assegura que hi ha bona sintonia i que aquestes converses són "eficients i positives pel sector".

Tot i això, creu que no es pot carregar tot el pes de la seguretat de les vies ràpides en els camioners. Recorda, per exemple, que l'AP-7 va néixer i "va ser pensada" com una de les vies principals per al transport internacional de mercaderies en l'àmbit europeu. L'ús del vehicle privat era secundari, però amb l'alliberament dels peatges això ha canviat.

El que venen a dir els transportistes és que els camions ja hi eren a l'AP-7 i que, a més a més, ara només poden circular per aquesta via perquè tenen prohibit el pas a l'N-230 i N-240. Per tot plegat, Folchi demana més inversions i que s'aixequin les barreres de la C-32 tan aviat com es pugui:

"Que s'alliberi per desviar trànsit de l'AP-7 encara que això vagi en contra del pressupost general, perquè no podem ser sempre els transportistes els que assumim la responsabilitat."

En punts de l'AP-7 com Barberà de Vallès hi passen cada dia més de 157.000 vehicles. És una de les portes principals d'entrada i sortida de mercaderies i concentra un gruix important de camions que es desplacen per tota la Península.


Quines limitacions tenen ara els camions?

Els transportistes es queixen que les limitacions que se'ls imposa a les vies ràpides en dies de molt trànsit els provoca perjudicis econòmics importants, perquè no poden servir la mercaderia tan ràpid com voldrien.

Ara mateix a l'AP-7 els camioners estan obligats a circular pel carril de la dreta i sense possibilitat d'avançar tots els divendres i diumenges entre les 17.00 i les 22.00, i els dissabtes entre les 10.00 i les 14.00. Tot plegat en el tram que va de Sant Celoni a Vilafranca del Penedès.

A l'A-2, les restriccions només són vigents de desembre a març en el trajecte que va d'Igualada a Martorell. En aquest cas, de 17.00 a 22.00, i sempre que hi hagi carril addicional en sentit contrari. En aquest cas, els camions han de circular per la dreta, sense possibilitat d'avançar i a un màxim de 80 quilòmetres per hora.

Sense restriccions

Hi ha vehicles pesants, però, sobre els quals no pesa cap mena de restricció a l'hora de circular, ja sigui per l'AP-7, l'A-2 o pels accessos a Barcelona o la Costa Brava, o encara que siguem en plena Setmana Santa o en ple pont de desembre.

Parlem dels camions que transporten mercaderies de primera necessitat o que es poden fer malbé, com ara carn o llet. Per tant, no sempre que veiem un vehicle pesant a l'autopista fora d'horari vol dir que estigui incomplint la normativa.

 

ARXIVAT A:
Trànsit Transport de mercaderies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut