Cues i prestatges buits en alguns supermercats per si hi ha confinaments pel coronavirus
- TEMA:
- Coronavirus
La perspectiva de mesures restrictives per frenar el coronavirus ha provocat més afluència de clients als supermercats i, en alguns casos, cues i prestatges buits.
La possibilitat que es dictin confinaments per a alguns sectors de la població i que s'hagin de passar alguns dies sense sortir de casa ha fet que alguns hagin sortit a comprar per omplir el rebost.
La majoria dels supermercats consultats per l'agència EFE han assenyalat que, malgrat l'augment de clients, no hi havia problemes d'abastiment. Sí que s'ha observat que, els darrers dies, hi ha alguns productes buscats amb especial atenció, com poden ser els sabons i gels desinfectants, però també el paper higiènic i el de cuina.
Pel que fa als aliments, productes que triguen a caducar, com les conserves, llegums, llet o pasta, eren els més habituals als carros.
Segons dades de la consultora Nielsen, la setmana passada ja hi va haver un increment significatiu de les vendes d'alguns productes. Respecte a fa un any, l'última setmana de febrer va haver-hi un augment del 47% en la compra de llegums, d'un 45% en l'arròs i d'un 31% en la pasta. Aquest augment és encara més important en els termòmetres (222%) i els productes desinfectants amb alcohol i asèptics (178%).
Els prestatges buits són encara més habituals a Madrid, on aquest dilluns es va decidir el tancament temporal dels centres educatius.
Els darrers dies s'han fet virals a les xarxes socials diversos vídeos i imatges d'aglomeracions en supermercats i prestatgeries buides. Aquestes imatges han fet incrementar encara més l'afluència a les botigues. No es tracta, però, d'una situació generalitzada.
Les cadenes de supermercats garanteixen l'abastiment
Davant d'això, la patronal del sector ha demanat sentit comú i ha fet una crida a la tranquil·litat.
L'Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES), que representa Auchan, Carrefour, Eroski, Lidl i Supercor, ha demanat calma i ha assegurat que no cal patir per l'abastiment de productes, ja sigui "en situacions de normalitat o extraordinàries":
"El proveïment a les botigues està perfectament garantit en qualsevol regió del territori."
El seu president, Aurelio del Pino, ha apel·lat a la "tranquil·litat dels consumidors" i ha demanat a la ciutadania que utilitzi "el sentit comú en les seves compres d'alimentació i productes de gran consum":
"Ens trobem davant d'una situació de moment puntual i circumscrita a certes regions i ciutats, però el consumidor ha d'estar tranquil, les nostres empreses estan preparades."
Pel que fa a les vendes per internet, les cadenes de supermercats han dit que han notat "més demanda, però res fora del normal".
El president de Mercadona, Juan Roig, ha explicat que han detectat pics de compra a Vitòria i a Madrid, sobretot pel que fa als gels desinfectants. Roig ha qualificat aquestes compres de "reacció impulsiva" i insisteix que l'abastiment està garantit:
"Actuem tots amb normalitat, amb prudència i, sobretot, racionalitzem la por. El pitjor que ens pot passar és la por."
Pel que fa als grans distribuïdors, l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (ANGED) han assenyalat que "no cal" comprar de manera "desproporcionada" perquè l'activitat de les botigues, la cadena de subministrament, la logística i l'abastiment estan "garantits" i funcionen "correctament".
Els distribuïdors admeten un "fort increment de la demanda" d'alguns productes en algunes botigues, especialment a Madrid i Vitòria, però apunten que els supermercats tenen capacitat per afrontar un augment "puntual" de la demanda:
"No cal fer un abastiment desproporcionat d'aliments i productes."
Per la seva banda, l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (AECOC) manifesta que les empreses "tenen capacitat de fer arribar productes des de les plataformes a les botigues en menys de 24 hores" i que els establiments estan col·locant els productes més demanats "amb més freqüència de l'habitual perquè no faltin existències".
- ARXIVAT A:
- Alimentació Coronavirus Economia de butxaca