La crisi del transport s'agreuja i grans empreses d'alimentació avisen que hauran de parar
- TEMA:
- Transport de mercaderies
S'agreuja la crisi del transport i algunes empreses d'alimentació han avisat que es veuran obligades a parar la producció si els transportistes mantenen les protestes.
És el cas de la multinacional Danone, que aquest dimarts ha anunciat que si el transport per carretera no es normalitza en 24 hores tancarà les 7 fàbriques que té a Espanya, 4 de productes làctics i 3 d'aigua mineral.
En un comunicat, l'empresa ha dit que el primer que deixarà de fer és recollir la llet necessària per a les fàbriques:
"Si no s'arriba a un acord en les pròximes hores, Danone es veurà obligada a prendre la dràstica decisió d'interrompre el procés de recollida de llet i, com a conseqüència, el procés de producció a les seves fàbriques."
Altres empreses làcties afectades
No és la primera empresa dedicada als làctics afectada: Central Lechera Asturiana divendres no va poder distribuir els seus productes i té els magatzems plens.
El motiu és que Astúries és una de les autonomies més afectades per l'aturada indefinida de camioners, amb molts piquets i camions aturats a les carreteres.
Un altre grup empresarial de productes làctics, Lactalis, amb marques com Puleva, Ram o Président, està tenint problemes de subministrament, però de moment no es planteja parar.
Segons han explicat aquest dimarts, no els arriben plàstics, cartró i altres materials per envasar els productes, de manera que "s'acumula el producte acabat mentre corre la caducitat".
La planta més afectada és la de Vilalba, a Lugo, situada en una altra de les comunitats autònomes més afectades per l'aturada, Galícia.
A Galícia, el 45% de la llet de tot l'Estat
De fet, a Galícia es produeix gairebé la meitat de la llet que es consumeix a tot Espanya, i segons la federació d'indústries làcties, ja s'han perdut tres milions de litres des que va començar l'aturada de camioners.
Segons aquesta federació, ho estan superant repartint la que hi ha disponible perquè tothom pugui continuar produint però diuen que cada dia que passa es fa més difícil aconseguir-ho.
De fet, dimecres de la setmana passada, dos dies després de l'inici de l'aturada de camioners, les empreses lleteres ja van avisar que haurien de parar l'activitat per problemes de subministrament.
També les cerveseres
La multinacional cervesera Heineken, propietària de marques com Cruzcampo, Amstel i El Águila, s'ha afegit a les empreses que diuen que l'aturada de camioners està posant en risc l'arribada dels seus productes als consumidors.
Els responsables de Heineken Espanya han qualificat de "violents" els piquets que promouen l'aturada, i ha reclamat que l'administració s'impliqui "activament" per garantir la circulació dels productes.
També un altre grup cerveser, Mahou-San Miguel, amb vuit fàbriques de cervesa i quatre d'aigua mineral, amb marques com Alhambra i Solán de Cabras, ha dit que està funcionant "amb dificultats".
Preocupació al govern espanyol
Amb aquest panorama, el ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha admès que està "preocupat" per les conseqüències de l'aturada indefinida de camioners.
Entrevistat a la Cadena Ser, Planas ha reclamant que hi hagi una "bona disposició constructiva" per arribar a un acord entorn "la sòlida oferta" del seu govern d'aquest dilluns:
"O intentem tendir ponts, o la situació serà molt complicada."
També ha admès que falten "concrecions" en la proposta, però s'ha mostrat convençut que es podrà arribar a acords més concrets.
"Un problema d'estat"
Alarmades per la situació, unes quantes associacions d'empreses de gran consum han emès un comunicat conjunt en el que qualifiquen l'aturada "un problema d'estat".
En aquest comunicat, les associacions consideren "inajornable" resoldre la situació perquè asseguren que "s'està posant en clar risc" l'abastiment de productes i també el futur de "milers de negocis i llocs de treball".
També afegeixen més empreses i marques a la llista de les que ja han aturat la producció: Calvo, Azucarera, Cuétara, Dcoop, Agrosevilla, La Piara, Phoskitos, etc.
Altres sectors industrials afectats
La intensitat de l'aturada a Astúries també ha obligat a aturar la producció a la planta metal·lúrgica d'ArcelorMittal, perquè no els està arribant prou matèries primeres.
També a Cantàbria la fàbrica de neumàtics Bridgestone va aturar la producció divendres i aquest dilluns continuava aturada per falta de subministraments.
Per això aquest dimarts el 95% dels treballadors s'han hagut de quedar a casa perquè els falten les matèries primeres necessàries per continuar fabricant neumàtics.
Aquest dimarts, d'altra banda, algunes fàbriques han reprès l'activitat. És el cas de la planta de Volkswagen de Landaben, a Navarra, que s'havia aturat aquest dilluns per manca de peces.
Per la seva banda, SEAT ha anunciat un ERTO vinculat a les vagues de transportistes que podria afectar 11.000 treballadors.
Gasolineres, roba i carn
Al sud d'Espanya l'aturada de camioners està provocant el desabastiment de les gasolineres, i algunes de la marca Plenoil, a Múrcia, ja han tancat de manera temporal.
També al País Basc i a Cantàbria n'han tancat unes quantes de la xarxa Easygas per falta de subministrament de combustible.
L'aturada també està afectant el gegant de la moda Inditex, amb marques com Zara, Bershka o Oysho, que ha explicat que, de tota manera, només tenen "petits endarreriments" en les entregues.
També les indústries càrnies estan preocupades per l'aturada de camioners, que s'afegeix a l'augment de costos que estan patint per l'augment de preus.
Tot això s'afegeix als problemes de subministrament en els mercats majoristes d'arreu d'Espanya, que amb alts i baixos estan rebent menys mercaderies de les habituals.
- ARXIVAT A:
- Transport de mercaderies Mobilitat