De Barcelona a Palma en zepelí: AirNostrum en compra 10 per estrenar-los el 2026
- TEMA:
- Aeroports
Tornen els zepelins i prometen fer el trajecte Barcelona a Palma en quatre hores. L'empresa britànica Hybrid Air Vehicles (HAV) i AirNostrum anuncien un acord pel qual el grup espanyol adquirirà les primeres unitats comercials del seu dirigible.
El model que ha encarregat Air Nostrum és l'Airlander 10, una aeronau amb capacitat per a uns 100 passatgers amb què pretenen donar una alternativa sostenible als vols regionals, per exemple per cobrir el viatge que uneix Catalunya i les Illes Balears.
Segons el conveni firmat, Air Nostrum podrà utilitzar el primer Airlander 10 quan aquest obtingui la certificació de vol corresponent. Per la seva banda, els britànics HAV confien que l'aparell ja podria estar operatiu el 2026.
La producció de la flota promesa començarà aviat al Regne Unit, i asseguren que donaran feina a uns 1.800 britànics en un "nou clúster de fabricació aeroespacial verda" a South Yorkshire.
L'acord entre les dues organitzacions ha arribat, asseguren, després de sis mesos de rigorosos estudis i modelatge de les rutes espanyoles que es podrien cobrir, així com totes les seves derivades econòmiques.
Ni velocitat ni capacitat, sinó sostenibilitat
Els dirigibles Airlander 10 de HAV no destaquen especialment per la seva capacitat, ni per la seva velocitat, però sí per l'eficiència de combustible durant el vol.
Els models actuals de l'empresa, gràcies als seus quatre motors de combustió, la tecnologia darrere el disseny i, especialment, un buc ple d'heli que li dona un gran índex de flotabilitat, són capaços de fer recorreguts similars als avions consumint un 75% menys d'energia. Això, pel que fa als models actuals.
Els models futurs, híbrids, que són els que en principi s'estrenaran en territori espanyol, augmentaran fins al 90% la reducció d'emissions de diòxid de carboni, tot i que ja apunten que pretenen arribar a les zero emissions pel 2030.
Els Airlander tenen una velocitat de creuer de 130 km/h i poden estar a l'aire fins a cinc dies seguits. La seva capacitat de càrrega és de fins a 10 tones, tenen una autonomia de 4.000 milles nàutiques (7.400 km) i poden assolir una alçada màxima d'uns 6 quilòmetres. Els seus responsables apunten, també, que la seva contaminació acústica és mínima, tan en l'enlairament com durant el vol.
França ha estat un dels primers països a prohibir els vols interiors pel país quan els trajectes tinguin alternatives en tren que no superin les dues hores i mitja de viatge, ja que el tren té una petjada de carboni molt menor que un avió comercial. El president d'Air Nostrum, Carlos Bertomeu, explica que és precisament el factor ecològic dels dirigibles el que ha pesat més en la decisió de la companyia:
"Estem explorant totes i cadascuna de les maneres possibles de reduir la nostra petjada de carboni. [...] L'Airlander 10 reduirà dràsticament les emissions i per això hem fet aquest acord amb HAV. [...] Acords com aquests són una manera molt eficaç d'assolir els objectius de descarbonització contemplats a la iniciativa legislativa Fit for 55"
El sector del transport, especialment el de les aerolínies, està en el punt de mira dels esforços de sostenibilitat a tot el món. Els avions amb motors elèctrics o d'hidrogen, moviments socials com el Flygskam i les alternatives terrestres són encara les opcions preferides, però també hi ha espai per les propostes innovadores com el retorn dels dirigibles.
- ARXIVAT A:
- Aeroports Transport de mercaderies Transport públic Turisme