De la taxa 0 al volant a la retirada total del carnet: les reclamacions de les víctimes de trànsit
Montse Montal, de PAt-APAT, denuncia al 324 que "la societat ha normalitzat aquestes morts" i que calen mesures contra la inconsciència i la irresponsabilitat
Les associacions de familiars i víctimes d'accidents de trànsit reclamen endurir el Codi Penal per garantir la seguretat viària i reivindiquen que la societat prengui consciència que la conducció s'ha de fer sempre amb màxima responsabilitat i plenes facultats.
Coincidint amb el Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, les associacions han fet públic un manifest per reclamar, entre altres mesures, que la taxa permesa d'alcohol i drogues al volant es rebaixi a 0 per a tots els conductors. També exigeixen que s'endureixin les penes de presó quan hi hagi víctimes mortals i es retiri definitivament el carnet als reincidents.
Montse Montal, vocal de l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (P(A)T -APAT) i de la Federació Europea de Víctimes de la Carretera, en una entrevista al 324, considera que la societat ha normalitzat aquestes morts.
"Els accidents de trànsit són un fenomen que la societat ha anat acceptant, hem normalitzat i banalitzat aquestes morts. Primer, no som prou conscients que ens pot tocar, i segon, que per al que ho fa i és irresponsable, l'administració ha de tenir penes més exemplars."
El balanç numèric és de 119 persones mortes a la xarxa viària catalana des de principis d'any, sense comptar les víctimes que es produeixen a les zones urbanes. Vuit d'aquestes morts només aquest cap de setmana.
Podeu veure l'entrevista completa aquí:
Sinistre o accident?
Els afectats diferencien entre accident i sinistre. L'accident és involuntari --per una fallada tècnica al cotxe, o algun problema de salut-- és imprevisible, diu Montal, però un sinistre és quan hi ha una irresponsabilitat, --alcohol, drogues, excés de velocitat o distracció greu com el mòbil--, que depèn de la persona.
"La majoria de les morts són en sinistres i no en accidents. S'hauria de poder diferenciar aquesta irresponsabilitat."
Segons el Servei Català de Trànsit, SCT, al darrere del 39% dels accidents mortals hi ha consum d'alcohol, drogues o psicofàrmacs. Aquesta és la segona causa d'accident, després de les distraccions.
S'entendria una taxa 0 al volant?
Per tant, consideren que reduir la taxa a 0 no hauria de ser una mesura tan difícil d'acceptar socialment, diu Montal: "Com a conductora, no vull pensar que el conductor que em ve de cara pot anar amb una alcoholèmia de 0,20".
"Si hi sumes altres factors que hi poden interferir, com que amb l'edat vas perdent facultats, si s'erradiquessin factors com la droga o l'alcohol, hi guanyaríem tots", argumenta.
Però això també reivindiquen que l'administració enforteixi la prevenció contra la inconsciència i la irresponsabilitat que conduint pots prendre mal i pots fer mal a uns tercers.
"És una feina tant d'educació viària a les escoles, --i també és una tasca dels pares--, i a les autoescoles, perquè no només és aprendre a conduir sinó tenir una visió global del que implica conduir. No se'ns explica que podem tenir un accident i que el fet de conduir implica una responsabilitat molt important."
Montal ha explicat que les associacions treballen amb les administracions per "canviar les inèrcies" i admès que s'ha avançat en alguns aspectes sobretot de suport als afectats o a fer tràmits, com l'oficina d'atenció a la víctima del SCT, però "no s'ha agilitzat la justícia".
Justícia més àgil i obligar a investigar tots els casos
El manifest de les associacions, que precisament porta el títol de "Nus davant la llei", també exigeix una justícia més àgil en els processos i que sigui obligatori fer una investigació policial i judicial en tots els casos que porti a un procés penal per evitar la indefensió de les víctimes i la impunitat dels responsables.
"No pot ser que després de matar una persona perquè tu has sigut irresponsable conduint, la justícia miri cap a una altra banda, que la instrucció del cas duri anys, o que les penes siguin tan irrisòries..."
També considera que "la justícia ha de ser més restaurativa". Montse Montal admet que "hi ha hagut alguna reforma puntual al Codi Penal com l'enduriment en l'omissió del dret de socors", o algunes rebaixes de la taxa d'alcoholèmia. "Hi ha hagut passos, però molt petits. Ara és un agreujant el fet de conduir sota els efectes d'alcohol o drogues i implica delicte i a vegades pena de presó, però, tot i això, n'hi ha pocs que arribin a presó", explica.
Retirada total de carnet als reincidents
Entre les mesures per reduir els sinistres, també reclamen la retirada del permís de conduir als reincidents per sempre. "No és un dret fonamental i no tothom està preparat per conduir", diu Montal.
Destaca que el sistema de retirada de punts al carnet de conduir ha ajudat a reduir la sinistralitat. Sobretot perquè per recuperar-los, es demana, entre altres coses, escoltar testimonis o víctimes d'accident per "ser conscient que conduir no només és agafar el vehicle, posar les marxes i el fre de mà, sinó saber el que implica".
En aquest sentit, també es plantegen "si la presó és el millor sistema repressiu", o no seria millor castigar els conductors, "aquestes persones irresponsables a anar a una entitat com pot ser l'Institut Guttmann, o altres entitats de rehabilitació, a conèixer víctimes".
Cap de setmana amb vuit víctimes
Aquest Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, instaurat per l'ONU des del 2005 cada tercer diumenge de novembre, ha coincidit aquest any amb un cap de setmana especialment tràgic a les carreteres catalanes. Hi hn mort 8 persones, cinc en carreteres interurbanes que eleven a 119 el balanç de l'any i tres més en zones urbanes que no se sumen en l'anterior recompte.
Un noi de 25 anys i una noia de 20 van morir a Cambrils, al Baix Camp, aquest dissabte de matinada, quan el cotxe va sortir de la via a la carretera T-314. Dues persones més van resultar ferides: una, en estat crític, i l'altra, greu.
Aquest diumenge, dues persones més han mort atropellades per un camió a l'AP-7 a Vilablareix, al Gironès, després de tenir un accident de matinada. Més tard, també a l'Alt Empordà, un motorista ha mort a Llançà a l'N-260.
Les altres tres víctimes mortals van ser dissabte en dos accidents dins de la xarxa urbana, i per això no compten en el balanç de morts en carretera. Un motorista va morir en un accident en una rotonda a Cunit, al Baix Penedès, a la C-31; una dona va morir atropellada per un tràiler a la Jonquera, a l'Alt Empordà, i un motorista que ha caigut a la carretera al Montmell, també al Baix Penedès.