De l'armari a la vitrina: les vambes es transformen en objectes d'especulació
Els amplis marges de benefici que presenta en alguns casos la revenda de sabatilles crida l'atenció de nous inversors
El mercat secundari de les vambes s'ha convertit en un fenomen global, especialment popular entre els joves. Aquest fenomen, impulsat per l'exclusivitat de certes edicions limitades i per la cultura del "hype", que ens mou a voler tenir les últimes novetats, va experimentar un creixement exponencial a partir de la pandèmia i ha fet que moltes persones vegin, en la revenda d'aquest tipus de calçat, una oportunitat de negoci.
Els amplis marges de benefici que presenta en alguns casos la revenda de sabatilles crida l'atenció de nous inversors com el Víctor, que va començar amb només 16 anys i ara ja en té 21:
"Al principi em posava les vambes que comprava i no les podia vendre, ara compro altres números per no caure en la temptació."
Plataformes en línia especialitzades han facilitat aquesta activitat, i això permet als venedors connectar amb compradors de tot el món. Noves marques i nous inversors van entrant al joc, les modes canvien, la competència puja i cada vegada és més difícil fer-se un lloc entre els més experimentats en el sector.
Els experts alerten dels riscos de l'especulació
Elisabet Ruiz, professora de finances de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), explica que en un mercat especulatiu com aquest, quan els canvis en els preus són tan grans, el risc que s'assumeix també ho és. I afegeix que "el que hi ha darrere és una estratègia de màrqueting per part de les grans empreses".
Segons Ruiz, els mercats com aquests acostumen a ser una moda passatgera i recomana anar amb compte i informar-se bé: "És fàcil que acabi passant de moda i que les grans empreses busquin altres maneres de generar ingressos".
Les xarxes, eina bàsica de la revenda
Les xarxes socials i les plataformes de vídeos com YouTube o TikTok han transformat la manera d'informar-se i de comprar dels consumidors. Els influencers i creadors de contingut exerceixen un paper fonamental en aquesta dinàmica, ja que utilitzen les seves plataformes per mostrar les últimes adquisicions. Això genera un sentiment de desig als seus seguidors i contribueix a crear tendències de consum.
Però la revenda de vambes no és només online. Hi ha botigues físiques dedicades exclusivament a aquest mercat, com el Ci Store de Barcelona. El seu CEO, David Cotoi, publicita la botiga a través de TikTok, on ja té més d'1,4 milions de seguidors. Als seus vídeos ensenya com compra les sabates a particulars i després les ven a un preu més elevat.
Cotoi porta molts anys al negoci i considera que les xarxes han estat una de les claus de l'èxit: "En tractar-se d'una cosa molt atractiva, ha fet que molta gent nova s'introdueixi en el mercat i hi ha molta competència."
L'any 2023, la indústria de revenda de sabatilles va arribar a facturar 10.500 milions d'euros, un 15,3% del mercat de vambes. Segons RunRepeat, una web especialitzada en el sector, es preveu un creixement anual del 16,4% fins a arribar als 48.650 milions d'euros el 2032.
El mercat agafa un altre rumb
Aconseguir un parell de vambes limitat garanteix tenir un marge de benefici ampli sobre el preu de venda inicial. Al principi, tot el que es revenia eren edicions especials i limitades --vambes exclusives perquè es dissenyen amb la col·laboració d'algun artista o perquè porten la firma d'alguna persona famosa--, però això ja no és així. Ara, qualsevol sabatilla pot entrar a la roda. I una gran demanda fa que els preus es disparin, fins i tot de les sabatilles més bàsiques.
El raper americà Travis Scott és actualment una de les persones més influents al món de les sabates exclusives. Les seves col·laboracions amb Nike i Jordan han estat unes de les més reeixides dels darrers anys i s'han arribat a revendre per uns preus elevadíssims. Segons Cotoi, "són parells molt especials, limitats i difícils d'aconseguir i per aquest motiu tenen un preu de revenda molt car."
Noves marques
Històricament, les marques Nike i Adidas han dominat el mercat de les sabatilles i roba esportives, però en els darrers anys han hagut d'enfrontar-se a una sèrie de reptes que els han obligat a replantejar les seves estratègies.
Els models retro d'aquestes marques, com les Jordan1, ja no es porten tant i la gent està començant a veure amb bons ulls altres firmes com New Balance, Asics o Timberland, que guanyen quota de mercat amb dissenys innovadors, materials sostenibles i una connexió més directa amb els consumidors.
L'especulació "financera"
La plataforma de mercat en línia StockX és considerada el portal de referència del sector i té la capacitat de dictar els preus del mercat i fer d'intermediària entre compradors i venedors. Però hi ha altres plataformes com GOAT, Vinted o Wallapop que estan agafant força.
Tothom pot comprar i vendre vambes, però la professionalització del sector va promoure la creació de "cookgrups". Són grups que proporcionen informació necessària per a la compravenda de vambes, des de nous llançaments fins a bots que monitoritzen les webs. Hi ha places limitades i cal abonar una mensualitat que oscil·la entre els 20 i els 30 euros. A canvi, també faciliten recursos per poder vendre i comprar amb fiabilitat i rapidesa.
Un futur incert
El futur d'aquest mercat és difícil de predir perquè està subjecte a una sèrie de factors que poden limitar-ne el creixement, com una major regulació, canvis en les preferències dels consumidors o la innovació tecnològica.
Però més enllà de modes, els clàssics perduren en el temps. Un parell de vambes de Michael Jordan s'han convertit en les més cares de la història. Les sabatilles que va portar durant el segon partit de la final de l'NBA amb els Bulls el 1998 en el seu "last dance" s'han comprat per 2,2 milions d'euros.