De Meo (Seat): "Si Espanya no produeix cotxes elèctrics el 2025, pot quedar enrere"
La indústria de l'automoció espanyola té un nou repte a l'horitzó. El "dieselgate" ha precipitat un canvi en el sector, en què els vehicles elèctrics semblen estar destinats a agafar velocitat en els pròxims anys. Però les seves vendes encara són molt minoritàries; de fet, a tot el món es van vendre uns 467.000 cotxes de zero emissions, que signifiquen el 0,6% del total (a Espanya, per exemple, aquest percentatge encara baixa més, un 0,2%, amb 2.100 cotxes venuts). Tot i que les automobilístiques que operen aquí viuen un bon moment, avui han rebut una advertència.
Espanya és, ara per ara, el novè productor de cotxes a escala mundial i espera acabar aquest any acostant-se a la xifra de 3 milions de cotxes fabricats, o fins i tot superant-la. Un rècord històric. Però, avui, el president de Seat, Luca de Meo, li ha llançat un avís.
"Si no aconsegueix localitzar producció de cotxes elèctrics abans del 2025, Espanya es pot quedar en el passat."
Aquesta data coincideix amb l'estratègia del grup Volkswagen (propietari de Seat) de llançar 30 models elèctrics abans del 2025 a través del portafoli de les seves marques.
El primer Seat elèctric, alemany
De fet, Seat llançarà el seu propi elèctric d'aquí dos anys, però, precisament, es preveu que es produeixi a Alemanya, a la mateixa plataforma que la resta de nous elèctrics del grup. Aquesta decisió està justificada pel fet que la poca rendibilitat, per ara, dels elèctrics fa que sigui gairebé obligatori centralitzar la producció per estalviar costos.
Els que hi tindran molt a guanyar, segons De Meo, són els països que tinguin marques "nacionals", com França, amb Peugeot i Citroën, o Espanya, amb Seat, tot i pertànyer al grup Volkswagen. En tot cas, el març passat, el president del conglomerat alemany, Matthias Müller, ja va obrir la porta en un futur a la fabricació d'elèctrics a Espanya, en referència, a Seat, tal com havia fet prèviament amb la República Txeca i Skoda.
Aposta per l'elèctric
De Meo ha continuat assegurant que s'ha de fer una aposta per l'elèctric i que s'han de donar facilitats. Això no seria pas subsidiar cotxes, com va fer a Noruega fa uns anys, sinó, per exemple, construir una bona xarxa de carregadors elèctrics que permeti al vehicle tenir més seguretat.
Alhora, el president de Seat s'ha mostrat convençut que "quan les bateries siguin més barates i el vehicle tingui més autonomia i sigui més competitiu també pel que fa a potència, el cotxe elèctric serà el futur". L'executiu italià també ha incidit a tenir una fàbrica de bateries a Europa:
"Ara tenim la producció de bateries a Àsia i les 'gigafactories' als Estats Units, però, a Europa, hem de recordar que hi tenim les millors fàbriques de motors"
Durant l'etapa de transició, creu que una bona alternativa seran els vehicles de gas.
En tot cas, en un futur llunyà, el màxim responsable de Seat creu que la propietat del cotxe serà una cosa del passat, i que tothom pagarà per fer servir un vehicle.