Marxa lenta de camions, aquest dimarts a la ronda de la Muralla Romana de Lugo (EFE)

De protesta minoritària a 11 dies d'aturada de transportistes: com hem arribat fins aquí

La plataforma sense representació oficial que l'ha convocada està canalitzant el malestar del sector per l'augment del preu del gasoil

Josep Maria Camps ColletActualitzat

Ja fa 11 dies que va començar l'aturada indefinida de camioners, i la situació està empitjorant cada dia, amb més i més empreses que estan dient que hauran de parar perquè els falten subministraments.

Aquest dimecres les protestes continuen arreu d'Espanya. A Barcelona han convocat una manifestació a peu per la Ronda Litoral amb origen i final al Port de Barcelona.

Com ha pogut passar que una aturada convocada per una plataforma de transportistes sense representació oficial estigui tenint tanta incidència?


El preu del gasoil, l'espurna

El govern espanyol, que s'ha negat fins ara a parlar amb els representants d'aquesta plataforma, els ha titllat de pertànyer a l'extrema dreta i de fer servir la violència per impedir que els camions circulin.

Però, malgrat això, el malestar al sector per la pujada del preu del gasoil està fent que cada dia que passa hi hagi més camioners aturats, i que s'hi afegeixin altres patronals.

Fa quinze dies, abans de començar l'aturada, ja hi va haver rumors a les xarxes socials que afectaria els supermercats, cosa que va portar molts consumidors a avançar compres i a buidar algunes lleixes.

Manifestació de camioners, aquest dimarts a la Corunya (Europa Press)

Una plataforma sense representació oficial

L'aturada va començar el dilluns 14 de març amb poca incidència, però l'entitat convocant, la Plataforma Nacional Defensa Sector del Transport, va remarcar que seria indefinida.

Aquesta plataforma, creada el 2007 per uns quants petits transportistes de Galícia i d'Albacete, s'ha reactivat fa uns mesos liderada per Manuel Hernández, la seva cara visible.

Des de la pàgina de Facebook de la plataforma i adreçant-se directament a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, Hernández ha insistit fa poques hores que no pensen abandonar l'aturada:

"Això culminarà amb èxit, senyora ministra, perquè si no, no s'acabarà. Estem arruïnats. Per tant, si no tenim solucions reals, garanties de treballar per viure, i no almoines, ni propaganda, ni pedaços ni mentides, com ens tenen acostumats de fa molt de temps, i aquests senyors del comitè signant-los el que vostès acorden i repartint-se el pastís, mentre segueixin així no hi haurà cap solució."


Hernández es refereix al Comitè de Transports per Carretera, l'organisme de representació del sector davant del Ministeri de Transports, al qual no pertany la plataforma.

Assegura que les patronals que sí que hi són només representen al 15% del sector, i les acusa de representar sobretot grans empreses que no tenen camions i que subcontracten la feina.

Així, afirma que la seva plataforma representa de facto el 85% dels camioners, sobretot autònoms i petits empresaris, als quals les grans empreses estarien explotant, i que per això l'aturada està tenint èxit.

Hernández i els camioners que segueixen l'aturada neguen cap mena d'adscripció política, i atribueixen els actes violents d'alguns piquets a infiltrats que volen fer fracassar la mobilització.


Tres patronals s'afegeixen a l'aturada

El cert és que aquest dilluns tres patronals representades al comitè s'han afegit a l'aturada just després que el govern espanyol anunciés que destinaria 500 milions d'euros a ajudar el sector.

Ho han fet desmarcant-se de l'acord que, segons la ministra de Transports, havien firmat totes les patronals del transport amb representació al Comitè.

El motiu principal d'haver-se desmarcat és que el govern espanyol no ha concretat com es repartiran els diners, ni quants li arribaran a cada empresari o transportista.

Argumenten que en països com França o Itàlia ja s'ha acordat una xifra concreta per cada litre de gasoil, i també els diners que rebrà cada camió o camioner.

 

Sánchez assegura que hi haurà acord

El govern espanyol, però, diu que cal esperar als resultats del Consell Europeu que s'ha de celebrar aquest divendres, i que tot es concretarà en un decret que s'aprovarà al Consell de Ministres de la setmana que ve.

Aquest dimecres el president Pedro Sánchez ha dit en la sessió de control al Congrés que està "convençut" que s'arribarà a un acord "aquesta setmana" i que s'aprovarà "el 29 de març" perquè les mesures entrin en vigor l'1 d'abril.

Després de la sessió de control al Congrés, el Ministeri de Transports ha anunciat que tornarà a convocar el Comitè de Transports per Carretera aquest mateix dijous:

"Mantindrem el diàleg amb els legítims representants del sector el temps que sigui necessari."

Durant la sessió de control, la ministra Raquel Sánchez ha dit que la intenció és "resoldre la concreció de les mesures que beneficiïn el sector".

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, aquest dimecres a la sessió de control del Congrés (Europa Press)

De fet, totes les patronals tenen el mateix discurs: la situació del sector del transport està al límit perquè la pujada del preu del gasoil fa inviable la seva feina, però algunes confien que el govern espanyol respondrà.

El seguiment i les repercussions de l'aturada han estat desiguals, amb molta incidència en comunitats com Galícia, Astúries i Andalusia, i poca en altres, com a Catalunya, on hi ha hagut desabastiment sobretot a Mercabarna.


Retrets a la Plataforma

Les patronals que s'han afegit a l'aturada, Fenadismer, Fetransa i Feintra, ho han fet indirectament, i s'han limitat a dir que "la falta de concreció" de les mesures del govern "no permet" reprendre la feina.

La raó és que es resisteixen a legitimar una plataforma a la qual retreuen no haver acreditat oficialment la seva representativitat per poder estar present al Comitè.

Aquest Comitè es renova cada quatre anys, i la composició actual es va fixar al desembre, amb 5 patronals representades: CETM, la majoritària, amb el 53%, Fenadismer, amb el 26%, i Fetransa, Astic i Feintra, amb percentatges per sota del 10%.

Piquets detinguts i combois escortats

Mentrestant, el govern espanyol continua insistint que només pensa negociar amb les patronals amb representació al Comitè de Transports per Carretera.

El discurs oficial és que hi ha molts més transportistes que no treballen per por dels piquets de l'aturada que no pas perquè s'hi hagin afegit convençuts.

En aquest sentit el Ministeri de l'Interior ha anat actualitzant cada dia la xifra de membres de piquets detinguts i de combois de camions escortats per la Policia Nacional i la Guàrdia Civil.

Aquest dimarts a la nit la ministra de Defensa, Margarita Robles, ha dit en una entrevista que amb aquestes escortes ja n'hi ha prou, i que no té previst mobilitzar l'exèrcit per garantir els subministraments.

Lleixes de llet buides en un supermercat, aquest dimarts a Saragossa (EFE)
ARXIVAT A:
Transport de mercaderies
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut