De Twitter a X: un any d'ombres amb Elon Musk al capdavant de la xarxa social
La transformació de la companyia amb una estratègia imprevisible i incerta s'ha traduït en pèrdues econòmiques, laborals i de reputació de marca
Twitter no només ha retallat el seu nom a X en un any. També, les seves finances. Els càlculs del mateix Elon Musk estimen que la seva plataforma val ara uns 4.000 milions de dòlars, un 90% menys del preu que va pagar l'octubre del 2022.
L'empresari multimilionari Elon Musk va comprar Twitter per 44.000 milions de dòlars el 28 d'octubre de l'any passat. Un moviment que ha fet canviar de dalt a baix aquesta xarxa social. El més visual va ser la transformació en la nova marca X, i l'abandonament al juliol de la característica imatge de l'ocell blau de Twitter.
La mutació de Musk s'ha traduït també en pèrdues econòmiques, laborals i una pèrdua de credibilitat de la marca.
Les retallades d'X
El magnat nord-americà reconeixia en una publicació a la xarxa X al setembre que els ingressos per publicitat han caigut més d'un 60% els darrers mesos.
Our US advertising revenue is still down 60%, primarily due to pressure on advertisers by @ADL (that's what advertisers tell us), so they almost succeeded in killing X/Twitter!
Elon Musk (@elonmusk) September 4, 2023
La compra de Musk va comportar la sortida de Twitter de la borsa, i se'n van amagar les dades i xifres que, fins aleshores, eren públiques. Una ombra més que se suma a les incerteses del primer any de la plataforma X.
Alguns analistes apunten que gairebé la meitat dels 100 principals anunciants de Twitter han abandonat X i, alguns, com Amazon, han reduït la seva inversió a la mínima expressió.
Per alguns experts com Francesc Rufas, professor EAE i expert en màrqueting estratègic i estratègia comercial, és el resultat d'una gestió caòtica: "Han comès errades de càlcul bastant importants en els darrers anys i que han portat d'una manera per a mi bastant directa, a reduir cada vegada més aquest interès dels anunciants".
"Una marca no pot permetre's el luxe de fer canvis tan radicals, perquè es perd la identitat de la marca i, per tant, el valor de la marca de cara als anunciants i als possibles clients."
Amb un deute estimat de 13.000 milions de dòlars, una de les principals estratègies de Musk per mantenir viu el negoci ha estat aplicar retallades en la plantilla d'X. Dels 7.500 treballadors que tenia Twitter l'any 2022, ara la nova plataforma en té uns 1.500, un 80%.
El multimilionari propietari també de Tesla i SpaceX ha prescindit, en gran part, del personal encarregat de verificar la informació. Un fet que ha espantat anunciants, que no volen aparèixer al costat de fake news, i ha desinteressat molts usuaris.
Segons Rufas, els canvis radicals han impactat negativament en l'alta reputació que tenia Twitter: "Ha estat una jugada que des de la perspectiva d'un analista només es pot interpretar de boja, sobretot en el moment que és públic i notori que una part molt important dels tuits i dels reels que apareixen constantment a X són notícies falses."
L'opacitat d'Elon Musk
Una de les incògnites del canvi de Twitter a X és quants seguidors de la plataforma han migrat a altres xarxes socials. La manca de xifres oficials i públiques dificulta l'anàlisi. Elon Musk assegura que la seva plataforma compta amb 550 milions d'usuaris actius mensuals.
Alguns analistes, però, rebaixen la dada a uns 350 milions, xifra que seria un 4% inferior a la mitjana registrada durant el 2022 abans de la compra de Twitter. Malgrat això, altres fonts apunten que realment hi hauria menys de 200 milions d'usuaris mensuals.
Tot plegat, assegura Francesc Rufas, conseqüències d'un model de negoci incert i imprevisible: "Per als anunciants, una plataforma de comunicació ha de ser creïble. Això ara està en mans d'una dreta republicana americana amb la gestió d'uns bots i notícies falses".
"La comunitat acadèmica, científica han emigrat cap a altres plataformes que són algunes plataformes que tenen una imatge més creïble."
Musk ha intentat contrarestar la pèrdua d'ingressos amb un model de subscripció, X Premium, amb el qual un usuari pot comprar el símbol de verificació, que abans es relacionava amb l'interès públic de l'emissor.
Algunes fonts apunten un milió de subscriptors s'haurien adherit a aquesta opció, la qual cosa, segons els 550 milions d'usuaris mensuals actius que diu el magnat nord-americà que té la xarxa, suposaria només un 0,15% del total.
- ARXIVAT A:
- TwitterTecnologia