Concert de Coldplay de la gira del 2018 (Europa Press)

D'ecologistes a patrocinats per una petrolera: acusen Coldplay de "greenwashing"

Una entitat ecologista els qualifica de "tontos útils" per contribuir a netejar la imatge d'una empresa que utilitza oli de palma per fer combustibles

Josep Maria Camps ColletActualitzat

El grup de rock britànic Coldplay va explicar el novembre del 2019 que no tornaria a fer gires de concerts fins que no pogués organitzar-les de manera sostenible de debò i amb el mínim impacte ambiental.

Llavors van dir que dedicarien un o dos anys a pensar la manera d'aconseguir-ho, i efectivament, dos anys i una pandèmia després van anunciar nova gira amb el seu últim àlbum, "Music of the Spheres", "Música de les Esferes".


63 concerts a Amèrica i a Europa

La gira, amb 63 concerts previstos a 29 ciutats d'Amèrica i Europa, va començar el 18 de març a Costa Rica i acabarà el 29 d'octubre a Buenos Aires, i ara mateix són a Glendale, a Arizona, on actuen aquest dijous.

I estan tenint grans audiències: per exemple, als dos concerts de Costa Rica hi van assistir gairebé 90.000 persones, i als quatre de Ciutat de Mèxic 260.000.

Aquest dilluns més de 50.000 seguidors s'han aplegat a l'estadi NRG de Houston, on el 2017 van haver de suspendre un concert a causa de l'huracà Harvey:

És, per tant, una gran gira, com correspon a un dels grups del moment: amb 100 milions d'àlbums venuts, són considerats el grup amb més èxit del que portem de segle XXI.


Panells solars, una pista "cinètica" i envasos d'alumini

Però fins a quin punt han aconseguit que sigui una gira sostenible de debò? Doncs la banda, en l'apartat "sostenibilitat" de la seva web, diu que han reduït el 50% de les emissions de CO2.

Entre altres mesures, asseguren que l'electricitat que utilitzen pels concerts és 100% procedent d'energies renovables, i instal·len panells solars als llocs dels concerts.

Per emmagatzemar l'electricitat dels panells fan servir 40 bateries, i als concerts també hi ha una pista de ball "cinètica", que aprofita els moviments de la gent per generar electricitat.

I per gastar-ne poca, tota la il·luminació es basa en leds i en aparells de baix consum. Tots els envasos són d'alumini reutilitzable i reciclable i la banda, a més, assegura que es plantarà un arbre per cada entrada venuda.


Biocombustibles per als vehicles i els avions

I per als desplaçaments, han establert un acord amb la companyia petrolera finlandesa Neste, que els proporciona biocombustibles per als vehicles i per als viatges en avió.

És la part que habitualment genera més emissions, i per això era la principal preocupació de Coldplay quan fa dos anys i mig van anunciar l'aturada de les gires.

Coldplay
Cartell promocional de Coldplay


Acusacions de "greenwashing"

Però aquest acord amb Neste ha estat el motiu perquè diverses entitats ambientals els hagi qualificat de "tontos útils" per contribuir a rentar la imatge d'aquesta empresa, en un exercici de greenwashing per fer-la passar per sostenible.

En concret, l'organització T&E, Transport i Medi Ambient, assegura que Neste fa servir oli de palma per als seus combustibles, i que la seva producció comporta la desforestació de grans extensions de bosc a Àsia:

"La promesa de Coldplay de reduir a la meitat les seves emissions és ben intencionada, però equivocada: la petrolera Neste està utilitzant cínicament la banda per rentar la seva reputació. Es tracta d'una empresa que està vinculada al tipus de desforestació que rebutgen Coldplay i els seus seguidors."

 

Coldplay es defensa

La banda ha contestat amb un comunicat que diu que Neste els ha garantit que els combustibles que els proporciona per a la gira no s'elaboren amb oli de palma, només amb olis usats i subproductes de fabricació de paper.

També que ha fet "tot el possible" per complir amb el que es va comprometre fa dos anys i mig:

"Quan vam anunciar aquesta gira ja vam dir que faríem tot el possible perquè fos el més sostenible i amb el mínim impacte de carboni possible, però també que seria una feina progressiva. Això continua sent cert, no pretenem fer-ho tot bé encara."


Opacitat de la petrolera

Neste també s'ha defensat assegurant que estan treballant per eliminar l'oli de palma dels seus combustibles, tot i que la mateixa empresa admet que ara mateix inclouen un 7% d'aquest oli.

Però no volen explicar quin percentatge prové dels destil·lats d'àcids grassos de palma, que es consideren un subproducte del refinament d'aquest oli a la majoria de països de la UE, però no a Finlàndia.

A més, T&E afirma que és problemàtic considerar els olis de cuina usats com a sostenibles, perquè la majoria provenen de països asiàtics, i arriben sense prou garanties que no contenen també olis com el de palma.

Bateries de BMW: més denúncies de "greenwashing"

Una altra crítica els ha arribat per les bateries amb què emmagatzemen l'electricitat: els hi ha proporcionat l'empresa automobilística BMW, a qui una altra entitat, SumOfUs, acusa d'haver "enganyat" la banda.

Ho ha dit al diari The Guardian Eoin Dubsky, responsable de SumOfUs, que ha assegurat que la marca de cotxes està fent servir Coldplay com a pantalla per aconseguir continuar fabricant cotxes moguts amb combustibles fòssils:

"BMW està pressionant per evitar que la Unió Europea fixi la data límit del 2035 perquè els vehicles siguin de zero emissions, i han utilitzat Coldplay."

La banda s'ha defensat dient que no tenen "cap connexió ni influència en les polítiques corporatives" de BMW, i que necessiten les bateries per poder "alimentar els espectacles amb energies renovables".

Les dificultats per ser sostenible

El cas de la gira de Coldplay evidencia les dificultats a què s'enfronta la civilització occidental per poder funcionar com fins ara i alhora deixar de cremar combustibles fòssils.

També com les estratègies comercials de les empreses poden comportar l'emmascarament de la procedència real de les matèries primeres que utilitzen, i també servir de pantalla per a intencions que són poc sostenibles.

 

 

ARXIVAT A:
SostenibilitatCrisi climàticaMúsica
Anar al contingut