Seattle

Del soterrani a la lluna: Amazon fa 25 anys

Correus es veu beneficiat per l'enviament de paquets del gegant del comerç electrònic, mentre que les llibreries en pateixen la ferotge competència

Actualitzat

Amazon inicialment va ser néixer amb el nom de Cadabra. Jeff Bezos va fundar-la al soterrani de casa seva de Seattle, als Estats Units, ara fa 25 anys, el 5 de juliol del 1994. Però un advocat va confondre-la amb "cadàver" i va decidir canviar-li el nom pel d'Amazon.

Va triar-lo perquè començava per la primera lletra de l'abecedari i perquè evocava la magnitud del riu Amazones: aleshores ja aspirava a convertir l'empresa en líder de vendes online a tot el món.

 

La primera pàgina web d'Amazon

 

Un quart de segle més tard, Bezos és l'home més ric del planeta i Amazon està considerada l'empresa més valuosa. No para de créixer i, a més, acaba de crear una nau per anar a la Lluna i ja planeja enviar paquets amb drons.

 

Un dels drons amb què Amazon vol enviar paquets a domicili

 

La primera venda d'Amazon va arribar un any més tard de la fundació, el 16 de juliol del 1995. Al principi, l'empresa de Bezos només venia llibres i productes culturals. Així, el sector del llibre és el que porta més temps batallant contra el gegant.

Ho assenyala Carlota Freixenet, de la llibreria La Carbonera:

"Ens fa mal per la immediatesa, perquè no pots competir en tenir-ho d'aquí a 10 minuts o d'aquí a una hora i mitja"

Per a les petites llibreries independents, tenir un portal web des d'on vendre és una inversió difícil d'assumir. Per això, n'hi ha un centenar que s'han agrupat a la plataforma digital Libelista, una iniciativa del Gremi de Llibreters.

El lector pot triar rebre el llibre a casa o anar-lo a recollir a la llibreria, que és l'opció més escollida, tal com explica la coordinadora de Libelista, Àurea Juan:

"La venda online està pujant però tu pots triar fer una compra que fomenti el comerç de proximitat i el paper del llibreter."

I mentre el comerç tradicional es reinventa per intentar fer front al creixent imperi d'Amazon, hi ha altres sectors que se n'han vist beneficiats. És el cas de Correus. Amb el correu electrònic, la correspondència ordinària ha baixat més d'un 50% en els últims 10 anys.

 

El comerç electrònic ha fet multiplicar l'enviament de paquets

 

Però l'enviament de paquets del comerç electrònic ha fet revifar el negoci: només el 2018 va augmentar un 60% en relació amb l'any anterior i la previsió és seguir a l'alça.

Al centre logístic de Correus a la Zona Franca, que en bona part està automatitzat, els paquets circulen les 24 hores del dia i se n'hi poden arribar a moure fins a 150.000 en una jornada. A més, Correus -com Amazon i altres empreses- també està augmentant el nombre de taquilles de recollida.

El coordinador de vendes de Correus a Catalunya, Antonio Quesada, afirma que aquestes taquilles estan pensades per a les persones que no volen estar pendents de ser a casa per rebre un paquet:

"L'usuari té la possibilitat de retirar els seus enviaments de qualsevol dels dispositius de taquilles que tenim a Espanya, 500 dels quals són a Catalunya. Estan disponibles les 24 hores els 7 dies de la setmana."

On hi ha una activitat frenètica les 24 hores del dia és als centres logístics d'Amazon. En pocs anys, a Catalunya se n'han construït set i hi treballen més de 2.000 persones.

 

Un dels centres logístics d'Amazon a Catalunya

 

El secretari general secció sindical CCOO a Amazon El Prat, Marc Giner, destaca l'esforç "físic i mental" de la feina:

"És un treball bastant dur. La gent compra molt, sobretot els caps de setmana. I no li pots dir al client que no. Si li dius que ho tindrà en 24 o 48 hores, ho ha de tenir. No vull dir que estem treballant com a burros, però és un nivell alt físic i mental."

A més de les condicions laborals -tant d'empleats logístics com de repartidors- i la competència ferotge al comerç tradicional, Amazon també està en el punt de mira per l'elusió d'impostos a Luxemburg, on ha arribat a acords privilegiats que la Comissió Europea ha considerat il·legals. Després d'alguns anys amb pèrdues, l'any passat el gegant va triplicar beneficis i va arribar als 10.000 milions de dòlars.

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut