Desigualtat entre Rodalies i regionals: abonaments 72 euros més cars per a un trajecte gairebé igual

La pèrdua de la gratuïtat de Renfe comportarà desigualtats importants entre els usuaris de Rodalies i els de Mitjana Distància

Actualitzat

A partir de l'1 de juliol, agafar el tren a Sant Vicenç de Calders o a Torredembarra, dues estacions situades a tan sols 12 quilòmetres, implicarà una important diferència de preu. L'abonament mensual per viatjar a Barcelona costarà 20 euros si optem pel primer cas, i 92 si preferim viatjar des de Torredembarra. El motiu és el canvi de model tarifari que s'aplicarà a Renfe després de tres anys de gratuïtat a Rodalies i Mitjana Distància.

La principal novetat d'aquest nou model és la creació d'un abonament mensual que costarà 20 euros i que permetrà viatjar de manera il·limitada per tota la xarxa de Rodalies Catalunya

Aquest bitllet també es podrà fer servir a la resta de trens de rodalia de l'Estat i serà a meitat de preu per als joves i gratuït per als infants. 

Sant Vicenç de Calders, ubicada al terme municipal del Vendrell, és la darrera estació de l'R2 Sud i de l'R4. En canvi, Torredembarra és la primera parada fora de l'àmbit de Rodalies cap al sud i on, per tant, ja cal adquirir abonaments de Mitjana Distància per viatjar fins a Barcelona, tot i que tindran una bonificació del 40%.

Aquesta diferència de preu tan abismal entre dues estacions tan properes també es produeix entre Maçanet-Massanes (R1 i R2 Nord) i Sils, primera estació fora de l'àmbit de Rodalies cap al nord. Només sis quilòmetres separen aquestes dues parades.

 

Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, posa el crit al cel:

"Demanem preus equitatius entre Rodalies i regionals. No pot ser que uns viatgin per 20 euros i els de Mitjana Distància, que patim un servei molt pitjor, haguem d'assumir tarifes tan diferents. Tenim la sensació que, com més lluny vivim de Barcelona, menys catalans som."

I és que, a partir del juliol, les diferències de preu entre els usuaris de Rodalies i Mitjana Distància seran molt importants

Fins i tot hi haurà usuaris que podran comprar abonaments mensuals de 20 euros i fer trajectes molt superiors en temps als que faran altres viatgers de Regionals per un preu molt superior. Un exemple:

 

De moment, el Departament de Territori no s'ha pronunciat sobre la possibilitat d'afegir alguna bonificació extra a la del 40% en trens de Mitjana Distància publicada al BOE.

Alguns exemples de com varia el preu dels abonaments amb aquesta bonificació:


Aquest canvi tarifari serà, en principi, temporal fins a l'entrada en vigor d'un futur bitllet únic que volen implementar la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Transports.

L'Avant manté el 50% de descompte actual

El servei de trens d'alta velocitat Avant, que connecta Barcelona, Lleida, Figueres, Girona i Camp de Tarragona, no patirà canvis tarifaris durant la segona meitat de l'any, ja que es mantindrà la bonificació actual del 50%.

Per la plataforma Dignitat a les Vies aquest fet és inversemblant, com denuncia la portaveu, Anna Gómez:

"Hi haurà més descompte en un servei exclusiu com és l'Avant que al regional. Com s'explica això?".

Un tren Avant de Renfe
Un tren Avant de Renfe (Europa Press)
ARXIVAT A:
MobilitatTransport públicRodalies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut