Despuntar en català amb gairebé cap alumne catalanoparlant, el cas d'una escola de Nou Barris

Malgrat la diversitat cultural, l'escola Amor de Dios aconsegueix millors resultats en català que la mitjana de Catalunya

Enllaç a altres textos de l'autor Mireia Rom Salvador

Mireia Rom Salvador

Periodista de la secció de Societat de TV3, especialitzada en educació

@mireiarom
Actualitzat

Els joves són un dels col·lectius que menys utilitzen el català de manera habitual, segons l'Enquesta d'Usos Lingüístics publicada recentment.

Aquesta és una de les qüestions que s'abordaran a "Català, al resCat", la nit temàtica sobre la salut del català que TV3 emet aquest dimarts a la nit, a partir de les 22 hores.

És una realitat que també noten escoles i instituts, on el castellà s'estableix com a llengua de comunicació habitual entre els alumnes que el tenen com a llengua materna o bé que s'hi senten més còmodes." 

Tot i aquest context advers per al català, alguns centres estan aconseguint molt bons resultats. 

És el cas, per exemple, de l'escola Amor de Dios de Barcelona, un centre concertat d'alta complexitat situat al barri Turó de la Peira, al districte de Nou Barris. 

Alumnes de primer de primària a classe de Llengua Catalana_670.
A la primària es prioritza la competència oral en català, perquè molts alumnes només el parlen a l'escola (3Cat)

Dels 800 alumnes que hi estudien, pràcticament cap parla en català a casa. Hi conviuen 27 nacionalitats, la majoria de l'Amèrica Llatina, i tenen dues aules d'acollida, una per a primària i una per a secundària, amb una alta matrícula viva i una cinquantena d'alumnes que hi van unes hores per reforçar els coneixements de llengua en grups reduïts.

Malgrat que l'ús del català és residual entre l'alumnat, "els resultats de les proves de competències bàsiques estan per sobre de la mitjana de Catalunya, i són millors que els de llengua castellana", afirma el director, Juan Carlos García

Alumnes estrangers en una aula d'acollida de secundària_670.
A l'aula d'acollida hi estudien una cinquantena d'alumnes estrangers, en grups reduïts (3Cat)

Una de les claus de l'èxit, segons explica una de les mestres, Marta Martínez, ha estat substituir els llibres de text a primer i segon de primària per materials propis, adaptats al nivell i al vocabulari de l'alumnat. "Ens vam adonar que tenien unes necessitats diferents i que calia treballar, sobretot, la competència oral", exposa.

Ara el repte, assenyala el director, és "que el català traspassi de l'àmbit de l'aula a l'àmbit social".

ARXIVAT A:
Català
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut