Detectar ciclistes en túnels o animals a la via: alta tecnologia per reduir accidents
Dos ciclistes circulant per la carretera C-1413 (EFE / Susanna Sáez)

Detectar ciclistes en túnels o animals a la via: alta tecnologia per reduir accidents

Trànsit vol començar a implantar noves mesures tecnològiques a les carreteres durant el 2022 per fer-les més segures

RedaccióActualitzat

El Servei Català de Trànsit està estudiant mesures tecnològiques per augmentar la seguretat a les carreteres i evitar accidents, amb la intenció de començar a aplicar-les l'any que ve.

L'objectiu evident és que hi hagi menys víctimes, sobretot entre els col·lectius més vulnerables: de les 112 persones que han mort aquest any d'accident de trànsit, 40 eren motoristes, 11 vianants i 3 ciclistes.

En concret, es treballa per implantar, en cruïlles molt transitades, sistemes que avisin els vehicles quan s'hi estigui incorporant un altre vehicle.


Ciclistes als túnels

També sensors als túnels que s'activin quan hi entra un ciclista i avisin els conductors de vehicles de motor que es trobarà amb ell a dins.

Segons el director del Servei Català del Trànsit, Ramon Lamiel, estan estudiant diferents sistemes per fer-ho:

"Quan el ciclista hi passa activa un polsador o un sistema d'espia a terra que per pressió activa aquest senyal."

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, aquest dimecres

Fauna salvatge

Una altra problemàtica que s'està estudiant resoldre amb tecnologia són els accidents provocats per fauna salvatge, que han augmentat els últims anys.

Conjuntament amb els Agents Rurals, s'està treballant en el disseny d'un sistema que detecti quan els animals són a la carretera i avisi els conductors.

Un senglar atropellat en una de les carreteres de Ponent (ACN)
Un senglar atropellat en una carretera de Ponent (ACN)

I aprofitant les imatges de les càmeres de control de trànsit existents, s'està estudiant analitzar-les per detectar comportaments de risc, com l'ús del mòbil o la conducció sense cinturó.


Carrils per a motos i més controls de drogues

Al marge d'aquestes solucions d'última tecnologia, també volen estudiar la creació de carrils només per a motos als accessos a les ciutats.

També fer més controls d'alcohol i drogues perquè des de la primavera s'ha detectat un augment de conductors que n'han consumit.


Repensar l'espai públic

Tot això està inclòs en el nou Pla de Seguretat Viària, aprovat aquest dimarts i que estarà vigent fins al 2023, amb l'objectiu de reduir el 15% les morts de trànsit i el 12% els ferits greus.

El pla s'estructura en diferents eixos, com la necessitat de repensar l'espai públic, adaptar les polítiques de seguretat viària, crear estratègies per sensibilitzar o fomentar la cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent.

El document concreta en accions el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, que es va aprovar al gener, seguint els objectius marcats per la Unió Europea.

Per aquest any hi ha programades unes 700 activitats per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir els accidents viaris amb víctimes.

Més espai per als vianants

Per aconseguir-ho, es preveu ampliar l'espai destinat als vianants tot pacificant el trànsit i també incrementant l'extensió de les illes per a vianants.

També es volen ampliar els itineraris segurs per a ciclistes en vies interurbanes, i fer formació als usuaris dels vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics, entre d'altres mesures.

Altres accions van dirigides a les víctimes greus d'accidents de trànsit: es vol ampliar l'atenció psicològica immediata als menors ferits i potenciar el Servei d'Informació i Atenció a les víctimes d'accidents de trànsit.

Un accident a Artesa de Lleida, al Segrià, al maig, va provocar una de les 111 morts d'aquest 2021
Una grua s'emporta un cotxe accidentat i cremat al maig a Artesa de Segre, al Segrià (ACN/Salvador Miret)

Accions en l'àmbit local

El pla també preveu accions a escala municipal, com la creació d'un consell de viles, pobles i ciutats per a l'intercanvi de bones pràctiques en mobilitat urbana.

El Servei Català de Trànsit oferirà ajudes i subvencions als ajuntaments per poder fer actuacions vinculades a la mobilitat segura i sostenible, intel·ligent i de pacificació del trànsit.

També es promourà la redacció de Plans locals de seguretat viària, amb l'objectiu de reduir els sinistres viaris urbans i fomentar modes de mobilitat més activa i sostenible.

Una altra problemàtica que s'abordarà són les travesseres, sobretot per pacificar el trànsit i protegir els usuaris més vulnerables, mitjançant la coordinació entre el titular de la via, els ajuntaments i l'autoritat de trànsit.

 

Objectiu per al 2050: zero morts

El pla s'ha calculat per aconseguir reduir, en els pròxims 2 anys, les morts d'infants en un 18% i de gent gran en un 3%, a més d'un 12% els atropellaments.

També es vol reduir en un 6% els ferits greus i les morts entre els ciclistes, els motoristes i els accidents durant la jornada laboral o quan es va i es torna de la feina.

Els autors del pla s'han fixat un objectiu a llarg termini molt ambiciós: que l'any 2050 no mori ningú en accidents de trànsit a Catalunya.

Aquest 2021 ja han mort 112 persones en accidents a la xarxa viària catalana. La penúltima, aquest dilluns a la tarda, quan un conductor begut va envestir un ciclista.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
Anar al contingut