D'hotel de cinc estrelles a centre d'emergència sanitària pel coronavirus
22 hotels amb capacitat per a 2.000 llits estan habilitats per atendre pacients amb Covid-19
La lluita contra el coronavirus no és només als hospitals. Per descongestionar el sistema sanitari, a Catalunya s'han habilitat 22 hotels amb capacitat per a 2.000 llits.
Acullen els pacients que són al tram final de la malaltia, després d'haver passat la fase més aguda i greu a l'hospital.
Un equip de TV3 ha entrat en un d'aquests hotels. És el Melià Hotels Internacional, un establiment de cinc estrelles, al barri de Sarrià, reconvertit ara en centre de recuperació.
Els pacients són persones que ja han passat el pitjor, tenen l'alta de l'hospital, però encara han d'estar monitoritzats i en aïllament uns 14 dies.
Les infermeres passen dues vegades al dia habitació per habitació a prendre la temperatura, la saturació d'oxigen i les constants. En total atenen cap a 250 habitacions.
Sandra Sánchez és una d'aquestes professionals que ve del CAP de guàrdia.
"Aquí hi ha pacients lleus, pacients que haurien de fer l'aïllament a casa, però per raons socials o perquè no tenen una habitació disponible o conviuen amb persones de risc no poden fer aquest aïllament al domicili. Per tant, s'habilita aquest servei perquè ho puguin fer."
Tenen atenció sanitària les 24 hores, que en aquest cas es fa per personal del CAP de Montnegre. Hi ha només un pacient per habitació, tret d'alguna excepció, com el Pol, un nen de mesos que s'hi està amb la seva mare, la Núria Castillo. Al gener li van diagnosticar leucèmia i en una aturada dels tractaments es va infectar de la Covid-19.
"La veritat és que va estar força malaltonet, perquè va estar amb oxigen i no li baixava la febre, però se'n va sortir, és un campió. I quan ja ens van donar l'alta perquè no tenia cap símptoma ens van dir que havíem d'estar aquí a l'hotel, per no contagiar el pare, no podíem estar a casa amb ell."
En tres dies, aquest hotel de 5 estrelles es va convertir en un centre sanitari. Només hi poden entrar els treballadors, i sempre se'ls mira la temperatura. Les 321 habitacions han hagut de fer-se individuals. Enrique Aranda, el director, explica que els llits s'han aprofitat tots.
"Com que també hi havia necessitats de llits a pavellons, hem tret tots els llits, o sigui els matalassos i els canapès de cada habitació doble, els hem baixat, els hem posat en un saló i els bombers han vingut i se'ls han emportat als pavellons."
El personal sanitari i de l'hotel treballen plegats per atendre tant les necessitats mèdiques com d'altres de més pràctiques. La Judith López és treballadora social:
"Detectem les necessitats dels pacients que estan ingressats i no tenen familiars que els portin el que necessiten: roba o productes d'higiene. El que fem és preparar paquets per pujar-los a l'habitació i que tinguin roba durant l'estada a l'hotel".
Quan arriben nous pacients que ja han passat la fase més aguda de la malaltia, han de fer dos registres: primer, el de l'hotel, en el qual es comprometen a no sortir mai de l'habitació i a no rebre visites, i després, el sanitari.
L'hotel està cedit gratuïtament per atendre l'emergència sanitària. Gairebé està tot ocupat per pacients, i una planta per personal sanitari.
Aviat estaran complets, però ja han començat a donar les primeres altes i es podran recuperar algunes habitacions.
El més petit dels pacients, en Pol, i la seva mare ja poden marxar cap a casa.
"Ahir li van repetir la prova i ens han dit que era negativa, així que no té virus, ja està curat i estem molt contents."
Contents i també agraïts a tots els que els han atès aquests dies, i ho deixen escrit en una carta. Després de tres setmanes es poden retrobar tota la família. Marxen cap a casa després de superar, com diu la mare, "una pedra més que s'han trobat al camí".