Dièsel i gasolina baixen dels 2 euros per litre: què pot passar aquest estiu?

El temor a una frenada econòmica està fent afluixar el cost de les matèries primeres, i això es comença a notar també a l'hora d'omplir el dipòsit
Redacció Actualitzat
TEMA:
Energia

La gasolina i el dièsel han baixat gairebé vint cèntims el litre en un mes, després que la cotització del petroli en els mercats internacionals hagi afluixat en els últims dies. La baixada s'està notant sobretot als Estats Units, mentre que a Europa, el barril de Brent encara cotitza per damunt dels 100 dòlars.

L'estiu és, tradicionalment, la temporada de preus alts dels carburants, el pic de les vacances a molts països de l'hemisferi nord, amb milions de cotxes en moviment.

Després dels preus màxims de finals de juny, aquells que tenen previst fer desplaçaments llargs en cotxe aquest agost, veure que el litre de combustible està per sota dels dos euros és un petit respir. Si van calcular les despeses ara fa un mes, van comptar que la gasolina de 95 octans els costaria 2,12 euros, ara val 1,93 euros. En el cas del gasoil, el 25 de juny costava 2,10 euros el litre de mitjana, i ara 1,91 euros.

Tot i la retallada de vint cèntims, a peu de gasolinera, els carburants continuen pels núvols comparat amb l'estiu del 2021: ara estan al voltant d'1,90 euros el litre, quan el mateix dia de l'any passat es pagaven a 1,25 i a 1,40, en el cas del gasoil, això és gairebé 70 cèntims menys.

 

I això perquè, a més de la cotització del petroli en els mercats internacionals, altres factors entren joc. Començant per les refineries, que estan aprofitant per apujar marges i beneficis després d'anys de negoci a la baixa. A més, cal tenir en compte la devaluació de l'euro, que encareix les importacions de matèries primeres com el petroli, i la situació econòmica, que marca les previsions de consum per als pròxims mesos.

Però es mantindrà aquesta tendència? Jordi Perdiguero, que és professor d'Economia Aplicada de la UAB, apunta que cal recordar que el preu del petroli encara està molt disparat:

"És veritat que el preu del barril ha passat dels 117 als 95, però hem de tenir en compte que el setembre del 2021 estava a 58 dòlars i, per tant, encara estem molt per sobre del preu a què estàvem acostumats els últims anys."


Preus a la baixa per una recessió

Sobre si aquesta baixada és només una flor d'estiu o continuarà, els especialistes recorden que la gran incògnita és què passarà amb la guerra d'Ucraïna i si hi haurà recessió.

De fet, pot donar-se el cas que els carburants baixin de preu, però no perquè s'hagin solucionat per art de màgia els problemes d'abastiment, les refineries tinguin capacitat extra per produir carburants i l'oferta de gasolina barata es dispari.

Seria pel contrari: perquè una frenada econòmica comportaria una baixada del consum, i les expectatives es refredarien fins al punt que l'especulació podria girar de sentit. En lloc d'apostar-ho tot a preus a l'alça, els inversors poden pensar que la demanda baixarà, i els preus també.

Ja va passar durant el confinament, quan el preu del petroli es va desplomar per la frenada en sec de la mobilitat mundial.

Una dona posa gasolina en una estació de servei de Madrid (Europa Press/Alberto Ortega)

El paper de l'euro i el dòlar

En aquest context, el que ho podia complicar tot encara més era la baixada de cotització de l'euro respecte al dòlar, perquè el petroli es paga en dòlars.

Si l'euro es devalua, encara que el petroli baixi, ens costa igual o més car. Però, amb la decisió del Banc Central Europeu d'apujar els tipus d'interès, tot apunta que l'euro no baixarà més.

Perdiguero considera que això ajudarà a tenir una gasolina no tan cara:

"En el cas del petroli, com que Espanya n'importa el 100%, això farà que la importació sigui una miqueta més barata i si, a més, el petroli en el mercat internacional continua baixant, això en algun moment s'hauria de traslladar als preus finals."

A això s'hi afegeix el descompte de 20 cèntims per litre per als carburants pagat pel govern espanyol, una mesura que es mantindrà fins a finals d'any.


Matèries primeres més barates

Si ens fixem en altres productes veiem com, en la mateixa línia que els combustibles derivats del petroli, les matèries primeres que van pujar molt de preu a l'inici de la invasió d'Ucraïna, com l'alumini o el coure, han baixat un 30% i han tornat a preus més normals.

Això pot alleugerir la situació a moltes indústries, que han hagut d'alterar els plans de producció a causa dels preus i també de l'escassedat de les matèries primeres.

El gasoducte Nord Stream 1 entre Rússia i Alemanya (Reuters / Hannibal Hanschke)

El gas no baixa, sinó que continua pujant

El que no afluixa, hi hagi frenada econòmica o no, és el preu del gas. I, de fet, hi ha moltes veus que consideren que es pot convertir en el principal maldecap d'aquesta segona part de l'any.

El motiu és que la perspectiva de talls de subministrament del gas de Rússia a la UE i que no n'hi hagi prou a la tardor i sobretot a l'hivern, està tornant a disparar els preus.

 

ARXIVAT A:
Energia Economia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut