Piquets a les cotxeres de Moventis de la Zona Franca, a Barcelona (3Cat)

Dilluns de vaga a tots els autobusos, tant públics com privats

Els serveis mínims decretats són del 40% en hora punta: de dos quarts de 7 a dos quarts de 10 del matí i entre les 4 de la tarda i les 8 del vespre, i del 20% durant la resta del dia
Redacció Actualitzat
TEMA:
Transport públic

La setmana ha començat amb una vaga d'autobusos de 24 hores, que afecta la mobilitat de milers d'usuaris, especialment en un dilluns de pluja.

Hi ha hagut serveis mínims en hores punta, que a primera hora han funcionat amb normalitat, malgrat que s'han registrat cues en diverses estacions. 

La protesta, convocada pels sindicats CCOO i UGT per avançar la jubilació, afecta tots els busos: urbans, interurbans, transport escolar i discrecional, el que es contracta per a excursions o esdeveniments concrets. Hi entren els autobusos públics i privats, tant els de TMB com els operats per empreses com Monbus, Moventis o Soler i Sauret.

A l'àrea metropolitana, l'AMB ha publicat la llista de línies i municipis que poden veure alterat el servei.

Afectacions a primera hora

Des de dos quarts de 10 han acabat els serveix mínims d'hora punta i a les parades de Barcelona s'hi acumula molta gent esperant que arribi algun autobús.

Quan n'arriba algun, la imatge és de cops de colzes per entrar-hi. Fins a les quatre de la tarda només funcionen dos de cada deu busos.

A Vic també hi ha hagut força cues al matí. A primera hora, mig centenar d'usuaris s'han quedat a terra perquè hi havia tanta gent esperant l'autobús de dos quarts de set que no hi han pogut pujar.

Els dos anteriors no han passat i aquest era el primer de serveis mínims. El següent tampoc no ha pogut encabir tothom.

Tot i que hi ha hagut certa puntualitat en els busos de serveis mínims, no poden absorbir tota la demanda.

Molts usuaris han optat pel cotxe perquè no es refiaven de l'R3. De fet, tot i que ja està del tot restablerta, la línia es va haver de tallar aquest diumenge entre la Garriga i el Figaró, per una avaria en la catenària.


Sant Vicenç de Calders, a prova pel tall de Renfe

Un altre dels punts que es preveien especialment complicats és l'estació de Sant Vicenç de Calders. Aquest dilluns es posava a prova el dispositiu alternatiu arran del tall de Renfe a Roda de Berà.

A mesura que han anat arribant els passatgers que venien en tren des del nord, des de Barcelona o Vilanova, per exemple, se'ls ha anat classificant en cues segons el seu destí. En general, no han hagut d'esperar gaire estona per pujar a un autobús.

Durant els serveis mínims de l'hora punta han anat sortint autobusos amb certa normalitat

A l'estació de Sant Vicenç de Calders hi ha hagut menys combois i poca previsió de sortides.

Persones com l'Eugènia han vingut en cotxe per precaució:

"M'ha portat el meu home en cotxe. Ha hagut de matinar molt. Després tornaré en bus, perquè no cal que sigui tan puntual".

Cua de passatgers per agafar l'autobús des de Sant Vicenç de Calders cap a Tarragona (ACN/Arnau Martínez/Neus Bertola)

Sorpresa entre els passatgers de Tarragona i Girona

A l'estació central d'autobusos de Tarragona, on arriben les línies de Reus, Cambrils, Salou, o la zona de Tortosa o de Valls, hi ha hagut menys gent de la que és habitual.

La que hi ha hagut estava poc informada i alguns usuaris admetien que desconeixien que hi hagués afectacions:

"No sabia que hi havia vaga, en teoria el bus hauria de ser aquí".

L'Ajuntament de Tarragona ha avisat que, pel que fa als autobusos urbans, serà com un dia festiu. Hi ha moltes menys freqüències i s'han eliminat les línies L-30 i L-43.

També hi ha hagut sorpresa entre els passatgers a l'estació de Girona quan s'han assabentat de la vaga de conductors.

La majoria reconeixia que no n'estava al cas i s'han resignat a esperar-se a l'andana.

Amb tot, no hi ha hagut gaire afluència i no s'han registrat problemes, malgrat que s'han cancel·lat diversos autobusos.

La freqüència de les línies urbanes a Girona s'ha reduït a un bus cada mitja hora i en algunes línies com la L-10, la L-11 i la L-12 només circulen cada hora.

Passatgers fent cua a l'andana de l'estació de Girona (ACN)

Els manifestants tallen l'avinguda de Catalunya de Lleida

A Lleida, un centenar de persones, entre conductors i membres dels sindicats CCOO i UGT, han tallat l'avinguda de Catalunya just davant l'estació d'autobusos.

El tall ha afectat una de les principals vies de la ciutat, on la mobilitat s'ha vist molt afectada. En hora punta del matí era impossible trobar un taxi.

Els sindicats diuen que transporten dos milions de passatgers i es queixen que fan horaris molt llargs i treballen fins a sis dies a la setmana.

El responsable de transports de CCOO, Joan Riba, ha posat especial èmfasi en l'envelliment dels treballadors:

"Estem trobant poca gent jove que vulgui treballar en aquest sector, perquè és molt dur. Es fan jornades de 12h amb descansos diaris d'unes 9 hores".


Piquets informatius a les cotxeres de TMB i Moventis

A les cotxeres dels autobusos de l'empresa Moventis, que donen servei a la zona del Baix Llobregat, alguns piquets informatius han retardat la sortida dels serveis mínims durant el matí.

Una seixantena de persones dels sindicats CCOO i UGT s'han mobilitzat des de les quatre de la matinada per confirmar que es complissin els serveis mínims.

Busos aturats al fons que no faran servei (3Cat)

Unes mobilitzacions que també s'han fet a les cotxeres de TMB, on hi ha hagut un piquet informatiu per controlar que tots els conductors que sortissin al matí ho fessin en serveis mínims.

També han posat adhesius als autobusos perquè els usuaris coneguin les seves reivindicacions.

Els treballadors concentrats han alertat que hi pot haver greus problemes al metro i al tramvia.

El responsable del sector carretera de CCOO, Juan Linero, ha avisat que les protestes es podrien repetir:

"Si la patronal no s'avé a reconèixer la penúria d'aquest treball i el risc que suposa que una persona de 65 o 67 anys estigui al volant, continuarem mobilitzant-nos".

Piquets informatius a les cotxeres de TMB (3Cat)

La manifestació de Barcelona ha començat puntualment a les 10 h a la plaça d'Ildefons Cerdà. Ho ha fet sota paraigües per la pluja.

La protesta enfila per la Gran Via i ha d'arribar pels volts de la 13 h a la seu de la patronal Foment del Treball, a la Via Laietana de Barcelona.


El bus, imprescindible pels usuaris de l'R8

També necessiten el bus els usuaris de l'R8 entre Martorell i Rubí. Aquest trajecte s'ha de fer per carretera després que aquest diumenge descarrilés un tren sense passatgers.

Aquest dilluns a la matinada els tècnics d'Adif l'han aconseguit retirar, però ara estan revisant la via.

A causa del mateix incident, entre Martorell i Castellbisbal, a l'R4, els trens circulen per via única i, per tant, només passen dos combois per hora i sentit.


Poca incidència en el transport escolar

Pel que fa al transport escolar, els serveis mínims decretats són del 85%, i els busos han anat sortint amb relativa normalitat.

Moltes famílies han optat per portar els alumnes en cotxe, davant els avisos dels centres que podia ser una jornada complicada.

Això ha fet que fins i tot s'hagin vist alguns autobusos escolars amb menys ocupació del que és habitual.


Quins són els serveis mínims

El transport de viatgers per carretera té uns serveis mínims essencials, fixats pel Departament d'Empresa i Treball:

- Els busos urbans i interurbans hauran de cobrir el 40% del servei habitual durant l'hora punta (de 06.30 a 09.30 del matí i de 16.00 a 20.00 de la tarda) i 20% la resta del dia.

- Els busos contractats per Renfe pel tall ferroviari al túnel de Roda de Berà també estan afectats per aquests serveis mínims, amb el mateix horari que els urbans i interurbans. En total, faran 161 viatges en comptes dels 600 habituals, que sumen 9.000 places en comptes de les 30.000 que hi ha ara.

- El transport escolar i de persones amb discapacitat haurà de garantir el 85% del servei.

 

La recomanació del govern als usuaris afectats és buscar alternatives de transport públic com el metro, el tramvia, els Ferrocarrils de la Generalitat o Rodalies.
 

Jornada de protestes

Els sindicats també han cridat a la mobilització a les quatre capitals de província. A Barcelona, s'ha organitzat a les 10 del matí una marxa des de la plaça Ildefons Cerdà fins a la seu de Foment del Treball, a Via Laietana.

A Tarragona, Lleida i Girona, hi haurà manifestacions al davant de la subdelegació del govern de cada ciutat.

Passatgers surten del centre de Tarragona cap a Sant Vicenç de Calders, en una imatge d'arxiu (ACN/Mar Rovira)

Més vagues convocades

La crida a la vaga de Comissions Obreres i la UGT té el suport d'altres sindicats. Hi ha sis jornades més convocades, en cas que no s'arribi a un acord: al novembre són els dies 11, 28 i 29 i al desembre són els dies 5, 9 i 23, amb l'amenaça de convertir la protesta en indefinida a partir d'aquesta data.

Dijous passat es va desconvocar la vaga de transportistes de mercaderies convocada per CCOO, UGT i STL a tot l'Estat, però es va mantenir la del transport de viatgers privat i públic.
 

Les reivindicacions

Amb aquesta protesta, els treballadors reclamen la jubilació anticipada als 60 anys dels conductors.

Exigeixen l'aplicació de coeficients reductors de l'edat per a l'accés a la jubilació en el sector per activitats que suposen cert risc, una reivindicació que els sindicats van començar a fer fa 20 anys. Han fet diferents mobilitzacions i és la primera vegada que arriben a una vaga general.

 

ARXIVAT A:
Transport públic Drets laborals
NOTÍCIES RELACIONADES
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut