Cues en algunes estacions per la vaga de tots els autobusos, tant públics com privats
- TEMA:
- Transport públic
La setmana ha començat amb una vaga d'autobusos de 24 hores, que afecta la mobilitat de milers d'usuaris, especialment en un dilluns de pluja.
La mobilitat ha estat molt complicada a tot Catalunya perquè només hi havia un 20% de serveis mínims.
Hi ha hagut serveis mínims en hores punta que a primera hora han funcionat amb normalitat, malgrat que s'han registrat cues en diverses estacions i aglomeracions en algunes parades de metro.
La protesta, convocada pels sindicats CCOO i UGT per avançar la jubilació, afecta tots els busos: urbans, interurbans, transport escolar i discrecional, el que es contracta per a excursions o esdeveniments concrets. Hi entren els autobusos públics i privats, tant els de TMB com els operats per empreses com Monbus, Moventis o Soler i Sauret.
A l'àrea metropolitana, l'AMB ha publicat la llista de línies i municipis que veien alterat el servei.
Afectacions al matí
A dos quarts de 10 s'han acabat els serveis mínims d'hora punta i a les parades de Barcelona s'hi acumulava molta gent esperant que arribés algun autobús. En alguns casos l'espera era de fins a 45 minuts.
Quan arribava algun bus, la imatge era de cops de colzes per entrar-hi. A més, moltes pantalles no funcionaven i no se sabia quan passaria el següent comboi.
Fins a les quatre de la tarda només funcionaven dos de cada deu autobusos.
Segons TMB, el metro de Barcelona ha registrat un 6% més de passatgers, comparat amb el dilluns passat. A carreteres com la B-23 hi ha hagut més trànsit de l'habitual.
A Vic també hi ha hagut força cues al matí. A primera hora, mig centenar d'usuaris s'han quedat a terra perquè hi havia tanta gent esperant l'autobús de dos quarts de set que no hi han pogut pujar.
Els dos anteriors no han passat i aquest era el primer de serveis mínims. El següent tampoc ha pogut encabir tothom.
Tot i que hi ha hagut certa puntualitat en els busos de serveis mínims, no han pogut absorbir tota la demanda.
A més, molts usuaris han optat pel cotxe perquè no es refiaven de l'R3. De fet, tot i que la circulació ja està del tot restablerta, la línia es va haver de tallar aquest diumenge entre la Garriga i el Figaró, per una avaria en la catenària.
Sant Vicenç de Calders, a prova pel tall de Renfe
Un altre dels punts que es preveien especialment complicats era l'estació de Sant Vicenç de Calders. Aquest dilluns es posava a prova el dispositiu alternatiu arran del tall de Renfe a Roda de Berà.
A mesura que hi han anat arribant els passatgers que venien en tren des del nord, des de Barcelona o Vilanova, per exemple, se'ls ha anat classificant en cues segons el seu destí. Durant l'hora punta, en general, no han hagut d'esperar gaire estona per pujar a un autobús.
Un cop s'han acabat els serveis mínims, però, han disminuït els autobusos que van cap al sud i s'han començat a allargar els temps d'espera.
La cua dels passatgers que van a l'Hospitalet de l'Infant, per exemple, ha estat aturada una hora i mitja perquè l'autobús no arribava i els viatgers s'han hagut de carregar de paciència.
Persones com l'Eugènia han vingut en cotxe per precaució:
"M'ha portat el meu home en cotxe. Ha hagut de matinar molt. Després tornaré en bus, perquè no cal que sigui tan puntual".
Sorpresa entre els passatgers de Tarragona i Girona
A l'estació central d'autobusos de Tarragona, on arriben les línies de Reus, Cambrils, Salou, o la zona de Tortosa o de Valls, hi ha hagut menys gent del que és habitual.
La que s'esperava estava poc informada i alguns usuaris admetien que desconeixien que hi hagués afectacions:
"No sabia que hi havia vaga, en teoria el bus hauria de ser aquí".
L'Ajuntament de Tarragona ha avisat que, pel que fa als autobusos urbans, serà com un dia festiu. Hi ha moltes menys freqüències i s'han eliminat les línies L-30 i L-43.
Tot i que els usuaris estaven molt preocupats, l'afectació ha estat baixa. Fins i tot hi ha hagut servei quan ja s'havia acabat l'horari dels serveis mínims i els busos passaven amb les freqüències normals.
També hi ha hagut sorpresa entre els passatgers a l'estació de Girona quan s'han assabentat de la vaga de conductors.
La majoria reconeixia que no n'estava al cas i s'han resignat a esperar-se a l'andana.
Amb tot, no hi ha hagut gaire afluència i no s'han registrat problemes, malgrat que s'han cancel·lat diversos autobusos.
La freqüència de les línies urbanes a Girona s'ha reduït a un bus cada mitja hora, i en algunes línies com l'L-10, L-11 i L-12 només circulen cada hora.
Els més afectats durant el matí han estat els usuaris que havien d'arribar a Girona des d'Olot o Sant Feliu de Guíxols.
Els manifestants tallen l'avinguda de Catalunya de Lleida
A Lleida, un centenar de persones, entre conductors i membres dels sindicats CCOO i UGT, han tallat l'avinguda de Catalunya just davant l'estació d'autobusos. En aquest punt hi ha hagut piquets durant un parell d'hores.
El tall ha afectat una de les principals vies de la ciutat, on la mobilitat s'ha vist molt afectada. En hora punta al matí era impossible trobar un taxi.
Igual que a Vielha, on els manifestants han aturat el trànsit durant mitja hora per denunciar les seves condicions laborals.
Els sindicats diuen que transporten dos milions de passatgers i es queixen que fan horaris molt llargs i treballen fins a sis dies a la setmana.
El responsable de transports de CCOO, Joan Riba, ha posat especial èmfasi en l'envelliment dels treballadors:
"Estem trobant poca gent jove que vulgui treballar en aquest sector, perquè és molt dur. Es fan jornades de 12h amb descansos diaris d'unes 9 hores".
Tot i que els treballadors asseguren que s'han mantingut els serveis mínims, alguns usuaris ho han desmentit i diuen que han hagut d'esperar fins a dues hores.
Piquets informatius a les cotxeres de TMB i Moventis
A les cotxeres dels autobusos de l'empresa Moventis, que donen servei a la zona del Baix Llobregat, alguns piquets informatius han retardat la sortida dels serveis mínims durant el matí.
Una seixantena de persones dels sindicats CCOO i UGT s'han mobilitzat des de les quatre de la matinada per confirmar que es complissin els serveis mínims.
Unes mobilitzacions que també s'han fet a les cotxeres de TMB, on hi ha hagut un piquet informatiu per controlar que tots els conductors que sortissin al matí ho fessin en serveis mínims.
També han posat adhesius als autobusos perquè els usuaris coneguin les seves reivindicacions.
El responsable del sector carretera de CCOO, Juan Linero, ha avisat que les protestes es podrien repetir:
"Si la patronal no s'avé a reconèixer la penúria d'aquest treball i el risc que suposa que una persona de 65 o 67 anys estigui al volant, continuarem mobilitzant-nos".
Segons els manifestants, s'ha aconseguit aturar el transport de viatgers cap a les fàbriques principals, Seat o Inditex, per exemple, perquè els busos que traslladen els treballadors no estaven entre els serveis mínims.
Augment de passatgers a Ferrocarrils de la Generalitat
Coincidint amb la vaga d'autobusos, els combois de Ferrocarrils de la Generalitat han experimentat un increment de passatgers.
Fins a les 12 del migdia, a les estacions d'FGC a Terrassa hi havia hagut un augment del 6,6% respecte a dilluns passat; a Sabadell, del 4,1%; a Igualada, del 10,9%; i, a Manresa, del 34,6%, segons ha fet públic Ferrocarrils de la Generalitat.
Aquesta elevada xifra a les estacions de Manresa s'explica per diversos motius: entre els quals els nombrosos retards de Rodalies o la desconfiança dels usuaris en la C-55 quan plou o el peatge de la C-16.
Pel que fa al trànsit de vehicles, no hi hagut augment de trànsit respecte un dilluns equivalent de 2023, segons les dades del Servei Català de Trànsit.
A hores d'ara, no hi ha dades sobre les xifres de passatgers a Rodalies i al metro.
El bus, imprescindible per als usuaris de l'R8
També necessiten el bus els usuaris de l'R8 entre Martorell i Rubí. Aquest trajecte s'ha de fer per carretera després que aquest diumenge descarrilés un tren sense passatgers.
Aquest dilluns, a la matinada, els tècnics d'Adif l'han aconseguit retirar, però ara estan revisant la via.
A causa del mateix incident, entre Martorell i Castellbisbal, a l'R4, els trens circulen per via única i, per tant, només passen dos combois per hora i sentit.
Poca incidència en el transport escolar
Pel que fa al transport escolar, els serveis mínims decretats eren del 85%, i els busos han anat sortint amb relativa normalitat.
Moltes famílies han optat per portar els alumnes en cotxe, davant els avisos dels centres que podia ser una jornada complicada.
Això ha fet que fins i tot s'hagin vist alguns autobusos escolars amb menys ocupació del que és habitual.
Manifestacions a Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida
Els sindicats també han cridat a la mobilització a les quatre capitals de província. A Barcelona, la manifestació ha començat puntualment a les 10.00 la plaça d'Ildefons Cerdà. Ho ha fet sota paraigües per la pluja.
La protesta ha aplegat unes 5.000 persones, segons els organitzadors, i 1.000 segons la Guàrdia Urbana, i ha enfilat per la Gran Via. En arribar a la plaça d'Espanya ha complicat la mobilitat en l'accés i sortida de la ciutat.
La manifestació ha arribat cap a la una del migdia a la seu de la patronal Foment del Treball, a la Via Laietana de Barcelona.
Algunes línies han hagut de modificar el seu recorregut per la protesta.
A Tarragona, Lleida i Girona, les manifestacions s'han programat al davant de la subdelegació del govern de cada ciutat. Hi ha hagut talls de trànsit i centenars de participants.
Els sindicats han qualificat la protesta d"'èxit" i han assegurat que té "un seguiment del 100%". Els secretaris generals de CCOO, Javier Pacheco, i d'UGT, Camil Ros, han assenyalat que la vaga és per "salut" i per "dignificar" aquesta professió.
Ros ha denunciat la posició "impresentable" de la patronal del sector. Per això, espera que després de la manifestació "baixi i s'assegui a negociar", perquè es pugui fer una proposta conjunta i fixar la jubilació anticipada als 60 anys.
La recomanació del govern als usuaris afectats és buscar alternatives de transport públic com el metro, el tramvia, els Ferrocarrils de la Generalitat o Rodalies.
Més vagues convocades
La crida a la vaga de Comissions Obreres i la UGT té el suport d'altres sindicats. Hi ha sis jornades més convocades, en cas que no s'arribi a un acord: al novembre, es farà vaga els dies 11, 28 i 29, i al desembre els dies 5, 9 i 23, amb l'amenaça de convertir la protesta en indefinida a partir d'aquesta data.
Dijous passat es va desconvocar la vaga de transportistes de mercaderies convocada per CCOO, UGT i STL a tot l'Estat, però es va mantenir la del transport de viatgers, privat i públic.
Les reivindicacions
Amb aquesta protesta, els treballadors reclamen la jubilació anticipada dels conductors als 60 anys.
Exigeixen l'aplicació de coeficients reductors de l'edat per a l'accés a la jubilació en el sector per activitats que suposen cert risc, una reivindicació que els sindicats van començar a fer fa 20 anys. Ja han fet diferents mobilitzacions i és la primera vegada que arriben a una vaga general.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat Transport públic Drets laborals