Diputats britànics se sumen a les demandes per retornar a Grècia les escultures del Partenó
Un corrent creixent al Regne Unit defensa que ha arribat el moment que aquests tresors culturals, robats fa més de 200 anys, tornin cap a Atenes
Grècia ha trobat un aliat inesperat en la seva eterna disputa amb Londres per al retorn a Atenes dels marbres del Partenó que hi ha al Museu Britànic. Un grup de diputats britànics s'ha mostrat a favor del retorn de les peces del Partenó que el setè comte d'Elgin va espoliar a principis del segle XIX, el 1816.
Ho han dit en una entrevista al diari grec Ta Nea. El diputat laborista Shami Chakrabarti hi diu que "no podia haver-hi un millor moment perquè els marbres del Partenó retornin a la seva casa atenesa".
També el diputat del Partit Nacional Escocès Dave Doogan es refereix al debat sobre el retorn de les talles clàssiques com un cas clar de "la mà adquisidora de l'excepcionalisme britànic".
"Crec que el Museu Britànic ha de fer el que és correcte i tornar-los a la seva casa legítima, a Grècia. No fer-ho és un insult per a Grècia i la seva gent."
Un cas que pot marcar una tendència
El cas dels marbres del Partenó, a més, té especial interès, ja que pot representar que milers d'altres peces puguin ser reclamades pels museus i autoritats dels seus països d'origen.
Davant d'aquests "temors", però, el diputat laborista Lord Dubs matisa que les escultures del Partenó, del segle V aC, són un cas especial:
"Aquest retorn seria excepcional i no hauria de presentar-se com un precedent per a les demandes de retorn de centenars d'obres d'art a tot el món."
L'argument de Dubs és que els marbres haurien de ser en una sola entitat i no en diferents països, i aquest país hauria de ser Grècia, d'"on van ser robats", i també "perquè representen una cosa especialment important per a aquest país".
Aproximadament la meitat de les obres d'art decoratives que adornaven el temple del Partenó s'exhibeixen a Londres. El Museu Britànic té actualment més de 100.000 peces de Grècia, tot i que poc més del 6% estan exposades.
Prioritat pe al govern grec
En el marc de la campanya de recuperació de les antiguitats i obres d'art espoliades, el primer ministre grec, Kyriakos Mitsotakis, ha parlat darrerament de la necessitat "artística, cultural i estètica" de tornar a reunir "monuments emblemàtics, indissociablement vinculats a la identitat d'una nació" perquè es puguin veure en la seva totalitat, com un tot unificat.
I de fet, el tema ja figura al capdavant de l'agenda cultural del govern grec. A la seva primera reunió amb Boris Johnson, al novembre passat, Mitsotakis va situar la demanda per la recuperació de les escultures robades com a "prioritària".
Trontollen els arguments britànics
Durant dècades, el Museu Britànic argumentava que els grecs no tenien un lloc prou adequat per ubicar-hi amb seguretat les peces. I justificaven el furt de les escultures amb el raonament que abans de ser retirades "estaven exposades a la contaminació i a la pluja àcida".
Però la construcció d'un museu d'última generació als peus de l'Acròpolis ha fet trontollar aquest argument. Ara els responsables del Museu Britànic diuen, a través de la seva web, que a Londres les escultures es poden apreciar "en el context del món".
"Els patrons creuen fermament que hi ha un avantatge positiu i un benefici públic en el fet de tenir les escultures dividides entre dos grans museus, cadascun explicant una història complementària però diferent."
Cada cop més gent favorable al retorn
Segons algunes enquestes recents, la majoria dels britànics veu bé el retorn de les escultures a Grècia.
Pels favorables a la repatriació dels marbres del Partenó a Grècia, amb la inauguració, l'any 2009, d'un nou museu a Atenes, ja no hi ha arguments per mantenir dividida l'obra més gran de l'antiguitat.
Dame Janet Suzman, del Comitè Britànic per a la Reunificació dels Marbres del Partenó, "l'últim vestigi d'una excusa per no retornar les escultures es va evaporar fa 13 anys".
Retornar-los ara, afegeixen, seria "una oportunitat" per al Museu Britànic de mostrar un "lideratge ètic en sintonina amb els temps".
- ARXIVAT A:
- ArtMuseusRegne UnitGrècia