Un 9% de l'alumnat admet haver patit ciberassetjament (ACN/Cedida)

Dos de cada 10 alumnes de primària admeten haver patit assetjament o ciberassetjament

Segons un estudi encarregat pel Ministeri d'Educació, un 90,5% de l'alumnat ha presenciat algun episodi de bullying

Virgínia Arqué Nueno

Dos de cada deu alumnes de primària han patit assetjament o ciberassetjament a l'escola i només una tercera part, el 31%, han avisat el professorat. En concret, el 9,53% de l'alumnat de primària de l'estat espanyol assegura haver estat víctima d'assetjament escolar i el 9,2% de ciberassetjament, segons les dades que revela el primer Estudi Estatal de la Convivència Escolar en Educació Primària, encarregat pel Ministeri d'Educació i FP.

Pel que fa a les víctimes, només 1 de cada 10 (el 9,83%) afirma que es va enfrontar a l'assetjador, i el 7,17% admeten que no van saber què fer.

Els conflictes més freqüents a les escoles, segons aquest estudi, tenen a veure amb interrupcions a l'aula i molèsties entre companys.


Gairebé tothom ho veu

Pel que fa als assetjadors, el 4,5% dels enquestats reconeixen que han assetjat altres companys, gairebé la mateixa xifra (un 4,6%) que no amaga haver ciberassetjat.

Una altra dada de l'estudi és que gairebé tothom a l'aula, un 90,5% dels alumnes, han presenciat algun episodi d'assetjament.

Dels que ho han vist, una tercera part han avisat el professorat del que estava passant, el 20% han alertat les seves famílies i un 15% n'han parlat amb altres companys.

L'informe s'ha elaborat amb dades de més de 37.000 alumnes, docents, famílies, equips directius i d'orientació. I, malgrat aquestes dades, els autors de l'estudi, fet per la Universitat d'Alcalá de Henares, asseguren que la conflictivitat als centres escolars és baixa, tot i que reconeixen que hi ha obstacles que han de ser atesos per millorar la convivència als centres educatius.

Una aula buida
L'estudi assegura que la conflictivitat a les aules és molt baixa (ACN/ Gemma Sánchez)

La valoració més positiva sobre la convivència global als centres la fa l'alumnat --que hi posa un 9,41 sobre 10 de nota mitjana--, i la més crítica, el professorat, amb un 8,38. Els alumnes també veuen prou bé la relació família-escola i la que tenen amb els docents, i en el que són més crítics és, justament, en la relació entre companys que, tot i així, supera el 8 de nota mitjana.

Les direccions dels centres, del que més es queixen és de la falta de recursos i de la càrrega burocràtica que comporta la gestió de la convivència als centres escolars.

Poques famílies detecten què està passant

Entre les famílies, el 7,7% creuen que el seu fill ha estat assetjat. Tot i això, els cinc grups que han participat en l'estudi --alumnat, professorat, famílies, equips directius i d'orientació-- destaquen que la qualitat global de la convivència a les aules és positiva, amb puntuacions mitjanes per sobre dels 8,19 punts d'un total de 10.

L'estudi destaca una demanda de més formació entre el professorat per detectar casos de bullying i fer-hi front, una dada que es confirma pel fet que poc més de la meitat dels centres escolars enquestats tenen un programa de Mediació Escolar. Curiosament, l'informe no detecta símptomes de burnout --d'estar cremats-- entre el professorat, que assegura està molt satisfet amb la seva feina.

En concret, el 55,1% dels equips directius i el 51,8% dels integrants d'estructures d'orientació asseguren tenir programes d'aquest tipus en els seus centres, i només una tercera part compten amb un programa d'Alumnat Ajudant de convivència.

Una bona convivència escolar és bàsica, segons reconeix aquest estudi, per garantir la qualitat dels aprenentatges de l'alumnat, el seu benestar, o la comunicació i el clima als centres educatius.

 

 

ARXIVAT A:
BullyingAssetjament escolar
Anar al contingut