Els fabricants d'electrodomèstics han de facilitar-ne la reparació encara que no estiguin en garantia
Els fabricants d'electrodomèstics han de facilitar-ne la reparació encara que no estiguin en garantia (iStock)

Dret a reparar: la UE obligarà els fabricants a donar l'opció d'arreglar els electrodomèstics

Els estats membres tenen dos anys per aplicar la nova directiva, que busca fomentar que es reparin els electrodomèstics abans de comprar-ne de nous

RedaccióActualitzat

El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimarts una norma pactada amb els estats membres i la Comissió Europea per enfortir els drets dels consumidors a l'hora de reclamar la reparació d'un aparell espatllat o que ja no funciona correctament, més enllà del període de garantia.

La norma pretén reduir residus i també estalviar diners als consumidors. Cada any, a la Unió Europea es generen 35 milions de tones d'escombraries provinents d'electrodomèstics. A més, s'emeten 262 tones del CO? dels aparells que es llencen. Ara, amb la directiva aprovada, els estats membres tindran dos anys per aplicar la nova norma.

Sovint són els mateixos fabricants els que no fomenten la reparació i sembla molt més fàcil i barat comprar un electrodomèstic nou que reparar-lo. La directiva europea fixa que la reparació s'ha de fer de manera gratuïta o bé "a un preu raonable", així com en un temps determinat.

I, fins i tot, preveu que el fabricant pugui oferir en préstec un aparell substitutori mentre dura la reparació. Tot plegat, per evitar que el client acabi renunciant a la reparació perquè els fabricants fixen condicions massa exigents "intencionadament".

La llista d'aparells "protegits"

La directiva europea estableix una llista d'aparells que entren sota el paraigua de la norma, amb la possibilitat d'ampliar-la més endavant. Són rentadores, assecadores, rentaplats, neveres, aspiradores, panells electrònics, equipament de soldadura, servidors i discs durs, telèfons mòbils i sense fils, tauletes, etc.

Organitzacions com Right to Repair Europe demanen una llista molt més àmplia. Segons un Eurobaròmetre, vuit de cada deu ciutadans europeus voldria més facilitats per reparar, però només quatre de cada deu ho prefereixen si implica una pujada de preus.

Reparar més electrodomèstics ha de contribuir a reduir residus i estalviar diners als consumidors
Reparar més electrodomèstics ha de contribuir a reduir residus i estalviar diners als consumidors (iStock)


Els fabricants estaran obligats a reparar

Per tot plegat, la Unió Europea ha aprovat la directiva de l'anomenat "dret de reparació". Una normativa que obligarà els fabricants a reparar l'electrodomèstic sempre que sigui tècnicament possible. Si no és el cas, el fabricant estarà obligat a oferir un producte recondicionat.

A més, aquests fabricants hauran d'informar els consumidors que estan obligats a reparar. Perquè el procés sigui molt més transparent, la norma també preveu la publicació a internet d'una llista orientativa de preus de les reparacions.

Els fabricants tampoc podran obstruir la reparació a través de clàusules dins del contracte o bé amb programari específic. En particular, no es podrà impedir l'ús de peces de segona mà o produïdes amb tècniques 3D per part d'altres proveïdors.

La norma estableix també la possibilitat de crear una plataforma en línia a escala europea que permeti als consumidors trobar tallers de reparació locals i també venedors de productes recondicionats o amb alguna tara de fabricació.

L'objectiu, com explica l'eurodiputat que ha redactat la posició del Parlament, el socialista alemany René Repasi, que reparar comporti un estalvi de temps i diners:

"En un futur, que sigui més fàcil i econòmic reparar els productes que no pas comprar-ne de nous."

La directiva també preveu que els estats tinguin a la seva disposició un ventall d'alternatives a l'hora de promoure la reparació d'aparells. Per exemple, amb campanyes informatives, cursos perquè els consumidors aprenguin a reparar aparells, rebaixes de l'IVA o bé bonificacions per als consumidors en cas de reparació.

Bons per reparar a França

De fet, això ja passa a França. Allà hi ha productes bonificats si es fan arreglar abans de llençar-los quan ja no estaven coberts per la garantia.

Una norma que va entrar en vigor fa més d'un any i que fa uns mesos es va ampliar a sabates i roba, i després a grans electrodomèstics, com ara rentaplats, rentadores, assecadores, televisors i aspiradores. A més, el govern francès també va posar en marxa un índex de "reparabilitat" que indica si un producte és més o menys fàcil d'arreglar.

Peces de recanvi durant deu anys a Espanya

A Espanya, des de fa dos anys, la llei general de defensa dels consumidors inclou mesures per protegir el dret a reparar dels consumidors. Per exemple, la garantia d'un producte es va ampliar de dos a tres anys. Això cobreix qualsevol defecte de fàbrica durant aquest període.

I els continguts i serveis digitals (subscripcions, serveis d'emmagatzematge al núvol o bé videojocs i arxius de música) tenen una garantia de dos anys des de la data de subministrament.

A més, els fabricants han de tenir peces de recanvi dels productes durant deu anys després de la seva retirada del mercat. En productes de segona mà, la garantia, en cap cas, pot ser inferior a un any. I a Catalunya, la reparació té una garantia de sis mesos.

ARXIVAT A:
Comissió Europea
Anar al contingut