Educació 360º: integrar al model educatiu el que s'aprèn dins i fora de l'escola
Les activitats extraescolars són part essencial del desenvolupament dels alumnes, però 4 de cada 10 no hi tenen accés, cosa que suposa una gran desigualtat
L'educació més enllà de les aules. Aquest és el "leitmotiv" d'una nova experiència que s'ha presentat aquest dilluns: Educació 360º, una aliança que treballarà per integrar totes les activitats extraescolars al model educatiu. L'objectiu és convèncer que tot el que s'aprèn fora de l'escola és igual o més important que el que s'aprèn dins.
L'impulsen, amb un pressupost inicial de 2 milions d'euros, la Diputació de Barcelona, la Fundació Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica que aglutinen una quarantena d'entitats i ajuntaments. Segons Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, abans cal repensar què és el dret a l'educació.
"Superar el dret a l'educació com el dret a anar a una escola i adquirir uns aprenentatges del currículum, que és imprescindible, i redefinir-ho com el dret a tenir oportunitats educatives efectives i valuoses per a cadascú."
Els seus promotors asseguren que participar en activitats extraescolars equival al guany de dos mesos de progrés acadèmic. Carles Barba, director de l'Aliança Educació360, assegura que amb el sistema actual, 4 de cada 10 alumnes no hi tenen accés.
"El temps de lleure és el temps de desigualtat per excel·lència. Per què? Perquè la societat és desigual i en la mesura que l'Estat no garanteix l'accés universal a totes les oportunitats educatives és desigual. És un dels temes que ens preocupen més i, per tant, Educació360 es proposa garantir l'equitat en l'accés a aquestes oportunitats educatives."
Els experts coincideixen que el que s'aprèn fora de l'escola també és una part essencial per al seu desenvolupament. Per això l'aliança Educació360 vol coordinar-se arreu del territori perquè cap nen en quedi exclòs.
Una dotzena de municipis ja han posat en marxa les primeres proves pilot i en el termini de tres anys esperen haver millorat l'accés a les activitats extraescolars.
Com l'escola de Viladamat, a l'Alt Empordà, que s'ha convertit en la dinamitzadora cultural d'una localitat amb pocs centenars d'habitants que, com explica Miquel Payaró, director de l'escola Puig Segalar de Viladamat, no ho té tan fàcil a l'hora d'oferir activitats extraescolars.
"Un poble petit té les mateixes necessitats que una ciutat gran, però no té les mateixes oportunitats. Teixit associatiu d'entitats del lleure, o d'escoltes, o d'escoles de música o de club de bàsquet no ho tens. En un poble petit fer totes aquestes actuacions és difícils. Llavors, què és el que podem fer des de l'escola per solventar això?"
L'escola és el motor educatiu del poble, més enllà de l'horari lectiu. Perquè els nens no s'hagin de desplaçar a altres pobles, organitzen extraescolars i, a falta de biblioteca municipal, obren la seva per a tothom, i també hi fan casals a les tardes.
Però en ciutats grans i amb molta oferta també hi ha més desigualtats. Al Prat de Llobregat, és l'ajuntament el que ha connectat l'escola de música de la ciutat amb escoles de Primària, on els alumnes reben classes d'instrument en grup. D'aquesta manera, la música és accessible per a tothom.
- ARXIVAT A:
- Educació