Educació, a favor d'un inici de curs 100% lectiu sense tardes de lleure al setembre
El Departament ha obert un període de consultes amb la comunitat educativa per debatre les conclusions d'una avaluació externa que ha encarregat
El Departament d'Educació ha obert aquest dijous un període de consultes a la comunitat educativa per decidir com es farà la tornada a l'escola el setembre, especialment, què es farà amb les tardes d'aquell mes.
Per fer-ho ha convocat el Consell Escolar, els sindicats, la Junta de Direccions, els representants de les famílies i altres sectors per fer-los arribar els resultats d'una avaluació externa que ha encarregat.
Les conclusions d'aquesta avaluació recomanen que s'opti perquè totes les tardes de setembre siguin lectives i no es dediquin a activitats de lleure, cosa que el Departament subscriu i vol defensar.
"Recollir les diferents opinions de la comunitat educativa"
La intenció d'Educació és que a principis de març tots aquests sectors educatius valorin les diferents propostes que ha fet l'avaluació, i basant-se en això acabar decidint, també sobre la data d'inici del curs:
"És la voluntat del departament recollir les diferents opinions de la comunitat educativa sobre els àmbits de millora en la implantació de les tardes de lleure de setembre."
Educació ha encarregat l'avaluació a la consultoria de polítiques públiques Neus Martí, que l'ha feta entrevistant i enquestant una setantena de persones dels diferents sectors.
En concret, 31 són personal docent i directiu; 14, famílies; 5, representants de sindicats; 4, associacions de famílies; 4, personal no docent dels centres, i 3, experts.
La resta, una desena, són representants dels centres d'educació especial, del lleure educatiu, de les patronals de menjadors, de les associacions de municipis i del transport escolar.
5 possibilitats d'arrencada de curs al setembre
A tots se'ls han presentat cinc opcions diferents per a les tardes de setembre:
- Totes les tardes de lleure educatiu.
- La primera setmana en horari reduït i la resta complert.
- Les dues primeres setmanes en horari reduït i la resta complert.
- La primera setmana de lleure educatiu i la resta fer classe.
- Totes les tardes amb horari lectiu, fent classe.
Segons els resultats, la majoria de sectors enquestats han optat per l'última opció, també les famílies, tot i que els docents han preferit la primera. Alguns d'ells, al·legant que començar amb l'horari complet lectiu els deixaria sense el temps de les tardes per preparar el curs.
En aquest sentit, la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, defensa que "ara ningú prepara tot el curs al setembre, perquè per organitzar l'aula i decidir els materials i les activitats són necessaris els alumnes".
També s'ha avaluat l'aplicació dels canvis al setembre
L'enquesta també s'ha dedicat a l'avaluació de com va anar l'aplicació dels canvis al setembre: assegura que la valoració ha estat sobretot positiva, perquè limita la pèrdua d'aprenentatges durant l'estiu.
També s'ha valorat positivament que es nomenessin mestres i professors el juny i que les tardes de lleure van facilitar la conciliació familiar.
Els punts a millorar són que els consells escolars participin més en l'organització de les tardes de lleure per integrar-les en el projecte educatiu, i que se solucioni la desproporció entre hores lectives i hores de lleure.
A l'escola pública, el 40% dels alumnes es van quedar a les activitats de lleure de la tarda, mentre que a la concertada ho van fer més del 90%. Aquests percentatges coincideixen amb els alumnes que fan ús del servei de menjador.
Un any de conflictes per l'avançament del setembre
Aquesta avaluació es fa pública després que a mitjans de gener el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, digués que es mantindria l'avançament del curs per fer-lo coincidir amb els instituts.
També que una setmana després, fa 15 dies, el sector educatiu, convocat pel sindicat Ustec, fes dos dies de vaga contra l'avançament, i sortís al carrer a reclamar més finançament.
El cert és que fa exactament un any Gonzàlez-Cambray va anunciar que el curs 2022-2023 començaria el 5 de setembre amb activitats de lleure a la tarda, i això va encendre els ànims dels docents.
Un mes després tots els sindicats van convocar una vaga contra la mesura, que va visualitzar el seu descontentament en una gran manifestació a Barcelona.
El distanciament d'Educació amb els sindicats va continuar durant la resta de curs, i el juliol van convocar més vagues i mobilitzacions per al setembre.
Finalment, un acord a l'últim moment, l'1 de setembre, va permetre desconvocar-les, cosa que no va evitar que els docents es queixessin de la falta de temps que havien tingut per preparar el curs.
- ARXIVAT A:
- Educació