Educació aposta per acabar amb la jornada intensiva a secundària a llarg termini
A partir del curs vinent tots els instituts escola ja hauran de fer horari partit almenys tres tardes a la setmana, i una tercera part que no ho fan s'hi hauran d'adaptar
La jornada intensiva no funciona i cal implantar horaris "més saludables i més ben ajustats als criteris pedagògics". El Departament d'Educació considera que l'alumnat de secundària ha de poder dinar al centre i fer-ho més d'hora, i que les tardes tornin a ser lectives.
És per això que vol fer un canvi d'enfocament i començarà pels instituts escola, on el curs 2022-23 ja arrencarà al setembre amb una aposta per canviar el model d'horaris. Ho ha explicat Núria Mora, secretària de Transformació Educativa del Departament d'Educació, a TV3.
S'està aprovant una normativa que contempla que els instituts escola facin com a mínim tres jornades d'horari partit, amb tardes lectives. Així, s'aproparan al model d'horari partit de primària, on les tardes són lectives de manera habitual.
Ho justifiquen perquè l'institut escola és "una mirada única cap a l'alumnat i la conciliació familiar". Si a primària es fan matins i tardes lectives, el fet que a secundària no es faci, genera un "projecte dissonant".
Sense data per als IES
Pel que fa als instituts, el govern encara no posa data a aquest canvi d'enfocament. Quan es va optar per compactar l'horari dels instituts, els espais destinats a menjadors i cantines van desaparèixer i ara caldrà recuperar-los. És per això que Mora assegura que estan estudiant com superar aquesta dificultat "abans de posicionar-nos".
"Necessitem que quan es prengui la decisió tinguem tots els elements per portar-la a terme amb màximes garanties possibles", assegura Núria Mora.
27 instituts escola afectats pel canvi
Hi ha 97 instituts escola a Catalunya, on els alumnes poden arribar-hi amb 3 anys i sortir-ne als 16. Actualment, n'hi ha 27 que es veuran afectats pel canvi. Són els que ara, o bé no fan cap tarda, o com a màxim en fan dues, i per tant, els curs vinent les hauran d'ampliar.
De fet, els que ho vulguin podran fer classe quatre dies a la setmana o bé totes cinc. Segons la secretària de Transformació Educativa, ja hi ha alguns instituts escola que han mostrat la seva voluntat de fer-ho.
Segons Núria Mora, en casos "molt puntuals", en centres amb casuístiques especials, com tenir "diversos edificis", hi pot haver excepcions "durant un o dos cursos".
A Catalunya, alguns centres que funcionen amb jornada intensiva com un institut de Lloret de Mar, no volen canviar de model. Ho han explicat en un reportatge a TV3.
Horaris "més saludables" i recuperar cantines
El govern considera que l'horari partit és més saludable, per criteris pedagògics. L'atenció a l'aula, segons Mora, no es pot mantenir durant més de 6 hores seguides i cal que hi hagi pauses i estones per menjar.
Els instituts, en general, han optat per no fer l'horari partit i que els alumnes no hi vagin a les tardes. Això ha fet desaparèixer el menjador escolar. Núria Mora ho veu com "un greuge per a l'alumnat que no té accés a menjador" i ho considera un problema.
La bondat de l'institut escola, segons Mora, és poder garantir també "un projecte d'alimentació". A secundària, assegura, és quan es detecten més disfuncions de tipus alimentari entre els alumnes. Per tant, que el centre garanteixi que se'ls acompanya durant els àpats és "important".
Es vol evitar que hi hagi "alumnes que se'n vagin i dinin a casa seva sols, a les 3 o a les 4 de la tarda".
Un altre dels avantatges dels instituts escola, segons Mora, és que "tot l'alumnat plegui a la mateixa hora" perquè les famílies puguin recollir els infants al mateix moment.
Patis lectius a secundària
A secundària els centres que ho desitgin podran demanar que els patis siguin lectius, igual que ho són a primària.
En comptes de poder sortir fora del recinte escolar durant l'hora del pati, es vol convertir aquella estona en "un pati coeducatiu, esportiu" o d'altres tipologies.
La tarda de dimecres es destinarà a extraescolars als instituts escola
Es preveu també que a la primària hi pugui haver una tarda no lectiva, sempre que el centre pugui donar una resposta fins a l'hora habitual de marxar, en forma d'extraescolars.
Això es faria perquè el claustre pugui tenir "temps compartit" per treballar de manera "cohesionada". Proposen que "la tarda de dimecres sigui la tarda en què tot el professorat es pugui trobar".
Només un curs més del pla pilot d'horari compactat a primària
Com que l'horari intensiu, amb classe al matí i tardes sense anar a l'escola, no es vol promoure, també es posarà fi al pla pilot de jornada intensiva que s'està fent en 25 escoles de primària.
Amb tot, es prorrogarà durant un curs més pel context de pandèmia i perquè les famílies s'han preinscrit en aquestes condicions.
- ARXIVAT A:
- Educació