El govern ha admès els mals resultats però creu que mostren un canvi de tendència (iStock)

Educació atribueix el mal resultat de PISA a una sobrerepresentació de l'alumnat nouvingut

Simó diu a TV3 que "s'està treballant" per millorar el rendiment acadèmic dels alumnes però "fa falta temps", mentre l'oposició carrega contra el govern i reclama millores urgents

Redacció/AgènciesActualitzat

L'informe PISA que s'ha presentat aquest dimarts revela que el rendiment acadèmic dels alumnes catalans ha tingut una davallada dràstica en els últims tres anys en matemàtiques, ciències i lectura.

I, segons el secretari de Transformació Educativa del Departament d'Educació, Ignasi Garcia Plata, aquests resultats tan dolents podrien deure's al fet que la mostra de centres enquestats per elaborar l'informe PISA, en l'edició d'aquest 2022 hi ha una representació excessiva de centres amb complexitat. És a dir, aquells on hi ha elevats índexs de pobresa i d'alumnat nouvingut.

Per la seva part, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha expressat: "Catalunya encapçala el rànquing de més pobresa infantil de tot l'Estat i això no és de franc".

En una entrevista al TN vespre, ha remarcat que "ja s'està treballant" i s'ha començat a revertir els resultats, però "fa falta molt més temps" perquè es noti l'augment del pressupost que s'hi destina.

"Sabem quines són les dificultats, la complexitat del país i de les nostres aules", ha assegurat.

En qualsevol cas, la consellera ha insistit que el departament ha incrementat la inversió:

"Hi ha més docents als centres, una baixada de ràtios, motxilles econòmiques contra la segregació escolar... han començat les millores, però els resultats no es noten tan ràpidament."

 

Un 15% d'alumnat de complexitat

"En aquesta prova PISA, la representació de l'alumnat amb perfil nouvingut en el sistema és molt per sobre de la resta de les comunitats i països de l'OCDE", ha assegurat en roda de premsa el secretari de Transformació Educativa del Departament d'Educació, Ignasi Garcia Plata.

Garcia Plata ha subratllat que Catalunya és un dels territoris amb més complexitat social en relació amb l'estat espanyol i la resta de països de la Unió Europea i l'OCDE.

En aquest sentit, el secretari de Transformació Educativa assegura que, si a Catalunya l'alumnat de complexitat se situa en el 15%, en la mostra agafada per fer l'informe PISA és del 24%, mentre que en l'edició del 2018 va ser del 14%.

Educació té el "convenciment" que una línia d'actuació prioritària ha de ser als centres de més complexitat.

El secretari de Transformació Educativa del Departament d'Eduació ha valorat les dades en una roda de premsa (ACN/Marta Vidal)

 

El govern crida a la tranquil·litat

Qui també ha intentat treure ferro dels resultats és la portaveu del govern, Patrícia Plaja, que ha fet una "crida a la tranquil·litat" i ha assegurat que des de la Generalitat s'està "treballant fortament per revertir la situació, des de l'inici de la legislatura":

"Hi ha hagut canvi en la inversió, en el número de professionals, reducció de ràtios, canvis de calendari. Hi ha menys alumnes, més docents i més atenció especialitzada, i això s'ha d'acabar veient als resultats dels nostres alumnes."

De fet, Plaja ha insistit que "les dades posteriors a PISA comencen a albirar un canvi de tendència", i assegura que les proves de competències que es fan a Catalunya anualment ja "apunten que aquest any començarem a revertir les dades, especialment en competències cientificotècniques i matemàtiques, que surten més perjudicades".

En aquest sentit, ha comentat que Educació "desplegarà el paquet de mesures engegat per a millorar resultats, i es milloraran".

Plaja no ha volgut entrar en els motius dels resultats, però ha admès que les dades "són dolentes" i ha insistit que "hi ha un per què".

Plaja ha reconegut que els resultats són dolents, però assegura que es detecta un canvi de tendència (ACN/Gerard Artigas)

Illa: "Patriotisme és garantir l'educació"

Qui ha criticat durament els resultats és el primer secretari del PSC, Salvador Illa, que creu que mostren com "els qui han governat Catalunya no han estat per al que s'ha d'estar".

Illa ha assenyalat que l'informe és "el resultat de 10 anys de no estar centrats en els problemes reals de la ciutadania" i que "ara enfrontem reptes enormes que necessiten respostes urgents. El veritable patriotisme és garantir l'educació i l'aigua als catalans", ha assegurat.

El PP veu xenofòbia en la justificació del govern

Mentrestant, el PP ha acusat el govern de Pere Aragonès de justificar de manera "xenòfoba" els resultats, i li ha exigit una rectificació:

"Exigim una rectificació per part del Govern d'ERC amb la mateixa intensitat que ens agradaria conèixer l'opinió del govern de Sánchez sobre aquestes manifestacions."

"La responsabilitat no és dels estudiants sinó dels que dissenyen les polítiques educatives", apunten des del PP. Segons els populars, els únics culpables que els alumnes catalans se situïn a la cua del rendiment a Espanya i dels països de l'OCDE en matemàtiques, lectura i ciències són "els partits independentistes i el govern socialista".

Un problema greu de país

Per Junts, la portaveu parlamentària, Mònica Sales, ha qualificat "d'alarmants" les dades de l'informe i ha reclamat que "és hora de passar de les paraules als fets. Cal passar a l'acció", ha afegit.

Sales ha avançat que demanaran la compareixença en seu parlamentària de la consellera d'Educació, Anna Simó. A més, ha afegit que ara és més visible que mai la "pèssima gestió" de l'anterior conseller d'Educació, Josep González Cambray.

Segons Sales, "l'educació és la base que marca l'evolució de qualsevol país". "És un problema greu de país, amb conseqüències de present i, sobretot, de futur", ha avisat.

També la líder dels Comuns, Jéssica Albiach, ha assegurat que l'educació del país està "en crisi". "Els reptes són molts i necessitem consensos", ha reclamat.

"És el moment de tirar endavant un gran pacte d'educació, que inclogui la comunitat educativa i la faci protagonista dels canvis que cal impulsar", ha afegit Albiach en una piulada.

La CUP creu que falten recursos i rebaixar ràtios

Pel seu cantó, la CUP considera "molt dolents" els resultats, que el diputat anticapitalista Xavier Pellicer ha atribuït a la "manca de recursos a l'educació pública i les ràtios massa elevades".

En una roda de premsa al Parlament, Pellicer ha assegurat que aquestes "són les principals problemàtiques, sumat a moltes altres qüestions com el malestar dels docents, la precarietat dels docents i els centres públics o la manca de diàleg del govern amb la comunitat educativa".

La CUP creu que els resultats s'expliquen per la falta de recursos a l'educació pública (ACN/Nico Tomás)
ARXIVAT A:
Educació Anna Simó
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut