Educació manté l'avançament de l'inici de curs i vol que escoles i instituts coincideixin
Josep Gonzàlez-Cambray ha assegurat que els detalls del nou curs es negociaran amb la comunitat educativa, després d'analitzar els resultats d'una avaluació externa que s'ha fet sobre com va anar aquesta mesura el setembre passat
El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha assegurat aquest dilluns que el curs vinent es mantindrà l'avançament del curs escolar perquè considera que "és una bona mesura per a l'alumnat vulnerable".
"Mantindrem les dates similars a les d'aquest curs."
En una entrevista a Catalunya Ràdio, Cambray també ha explicat que el departament estudia la possibilitat de fer coincidir l'inici d'escoles i instituts i que comencin el mateix dia, a més de donar a les tardes del mes de setembre un caràcter "més pedagògic".
"Aquests canvis són imprescindibles. No podem tenir la mateixa escola que fa deu anys, perquè som en un món canviant."
Els detalls del nou curs, després d'una avaluació externa
Cambray també ha reconegut que els canvis no són ràpids ni agraden a tothom i "que sempre es poden fer millor", però ha explicat que abans d'un mes compartiran amb la comunitat educativa una avaluació externa que han fet sobre com va anar, el setembre passat, l'inici de curs avançat, i que miraran de concretar conjuntament els detalls de com ha d'arrencar el curs vinent, el 2023-2024.
"Una opció seria fer coincidir l'inici de l'escola i de l'institut, és una de les conclusions que estem veient a l'avaluació. I veure també com donem a les tardes de setembre un caràcter més pedagògic. Aquests són els ajustos que decidirem plegats."
Mantenir l'impuls a l'FP seguirà sent una prioritat també el curs vinent, segons el conseller.
Convocatòria de vaga: "La ciutadania no l'entendrà"
Pel que fa a la nova convocatòria de vaga a primària i secundària convocada pel sindicat Ustec per als dies 25 i 26 de gener, Cambray ha confiat que s'arribi a un acord per aixecar-la i ha advertit que "ningú l'entendrà":
"La ciutadania no entendrà noves mobilitzacions del sistema educatiu. Venim d'un acord històric. Tindrem més mestres que mai al sistema educatiu català i la relació nombre d'alumnes/mestres més baixa de la història. Hem donat resposta a gairebé totes les reclamacions de les convocatòries de vaga del curs passat i estem a punt de signar nous acords. Hem revertit en un any i mig pràcticament totes les retallades i les dues que queden pendents les tenim calendaritzades dins d'aquesta legislatura."
El conseller ha reconegut que les reivindicacions del professorat són legítimes, però ha recordat que s'acaben d'incorporar 3.566 nous docents i ha demanat que es pugui treballar amb tranquil·litat i confiança:
"La millora del sistema educatiu no passarà sola. Estem assentant les bases de com volem l'educació l'any 2030. Necessitem canvis i transformacions, els que estem fent. Estem posant més recursos que mai al sistema educatiu."
Mals resultats en competències bàsiques
El conseller d'Educació ha admès que els darrers resultats en competències bàsiques dels alumnes catalans són "molt millorables, directament dolents", i ho ha atribuït en part a les conseqüències de la pandèmia.
"Les escoles ho van fer molt bé, però la baixada era inevitable, tenint en compte que els alumnes no estaven escolaritzats tot el temps i que els centres no s'han pogut organitzar pedagògicament com estan acostumats a fer-ho."
Cambray ha reconegut que "ara s'acaben les excuses" i cal reforçar aquestes competències, i ha anunciat que activaran "mesures de compensació" en matemàtiques, anglès i català, les assignatures en les quals s'ha notat més la baixada, sobretot, ha dit, "en l'alumnat vulnerable, independentment de la titularitat del centre".
En concret, en matemàtiques s'oferirà "acompanyament als mestres, clubs de matemàtiques amb noves maneres d'ensenyar, més formació i més interacció"; en anglès, "més formació, més intercanvi, més conversa i més mestres"; i en català, es farà per primera vegada proves orals de català i també un pla d'impuls a la llengua catalana, perquè se'n faci més ús als centres educatius.
"Els projectes lingüístics s'han de complir dins de les aules. Un mestre, un professor, no tria la llengua amb la qual fa la classe, la fa amb la que diu el projecte lingüístic d'aquella escola."
Pla de suport al benestar emocional de l'alumnat
"La pandèmia ens ha deixat més alumnat vulnerable i també ha deixat més tocat el benestar emocional dels nostres infants i joves, dels mestres i del conjunt de la societat", ha reconegut el conseller, que ha avançat que el Departament d'Educació posarà en marxa un programa per millorar el benestar emocional als centres educatius.
Cambray ha reconegut que hi ha "molt marge de millora" en benestar emocional i ha anunciat la incorporació de 20 professionals externs per "donar suport a situacions de risc" en matèria de salut mental.
Sobre si n'hi ha prou amb la incorporació de només 20 professionals per a més de 2.000 escoles i instituts, ha assegurat que és "un servei extra":
"És un servei extra que no teníem fins ara i donen per a molt per atendre situacions concretes."
El grup estarà format per psicòlegs i psicopedagogs que no s'incorporaran als centres, sinó que treballaran des dels serveis centrals.
L'objectiu de la mesura és fer acompanyament als centres, facilitar-los la detecció de problemes, donar resposta a situacions de risc i impulsar activitats de sensibilització amb alumnes i famílies.
L'educació, "la millor eina" per prevenir la violència masclista
Preguntat sobre si cal més educació sexual i afectiva a les escoles per impedir l'augment de casos de violència masclista que s'està detectant, el conseller s'ha mostrat d'acord que cal reforçar l'educació sexoafectiva dels estudiants.
"Els nous currículums són una oportunitat per incorporar transversalment aquest acompanyament en l'educació afectivosexual. És la millor eina per prevenir futures violències masclistes."
Cambray ha demanat corresponsabilitat de tothom, també de les famílies, en aquest tema, i ha reconegut que "tenim una dada preocupant, que és que l'accés dels joves a la pornografia és cada vegada més aviat":
"A les xarxes poden tenir referents, com youtubers, que no són positius en creació de valors, i des de l'escola ho hem d'anar acompanyant i hem d'anar revertint les percepcions que es poden tenir si no van acompanyades d'una educació."
Cambray també creu que se'ls ha d'acompanyar més en l'accés a les noves tecnologies i a les xarxes socials, per ser conscients de l'ús que en fan:
"Hem de ser capaços d'educar infants i joves cada cop més lliures, amb més sentit crític i més capacitat de prendre les millors decisions al llarg de la seva vida."
En relació amb el temporal de fred que es preveu aquesta setmana, Cambray no creu que els alumnes passin fred, "i menys ara que poden tenir les finestres tancades".
En aquest enllaç pots escoltar l'entrevista íntegrament:
- ARXIVAT A:
- Educació