Col·lisió múltiple a l'AP-7 a Amposta aquest octubre (ACN)

El 2022 deixa 157 morts a les carreteres, un 10% menys respecte al 2019

Una tercera part dels accidents mortals han estat xocs frontals, entre els col·lectius més vulnerables les morts de vianants han augmentat un 50%, mentre l'AP-7 és la via amb més morts

Judith Casaprima Sagués

Catalunya ha tancat el 2022 amb 157 morts en 142 accidents a les carreteres, un 10,3% menys que el 2019, segons el balanç de l'any del Servei Català de Trànsit (SCT).

El 2019, abans de la pandèmia, van ser 175 morts en 161 sinistres mortals. Així, els accidents mortals també han registrat una reducció de l'11%. Si se sumen els ferits greus a les víctimes mortals, la xifra també ha disminuït. El total és de 865 persones, un 9% menys que el 2019, que van ser 953.

Tot i el descens general, al desembre han mort 9 persones a la xarxa de carreteres interurbanes, una més que el 2019 i quatre menys que en el mateix mes de l'any passat.

El 76% de les víctimes mortals han estat homes, 119, i el 24% dones, 38.

El balanç de l'any destaca que la tercera part dels accidents amb víctimes mortals han estat xocs frontals, que entre els col·lectius més vulnerables les morts de vianants han augmentat un 50% respecte al 2019, i que l'AP-7 és la via amb més víctimes mortals.

La tercera part dels accidents mortals han estat per un xoc frontal (ACN)

L'abril, el mes amb més morts

El mes d'abril va ser el més mortal del 2022 a les carreteres catalanes, amb 23 persones que van perdre la vida. Va ser un dels mesos que ha registrat més morts dels 10 últims anys, només superades pels 24 morts de l'agost del 2018 i els 27 del juliol del 2017. 

Gairebé la meitat de les víctimes d'aquest mes van ser dels col·lectius més vulnerables: set eren motoristes, dos vianants i una persona que circulava amb un patinet elèctric per una via interurbana tot i que està prohibit. 

Segueixen el mes d'abril en nombre de víctimes mortals, el novembre amb 18 persones mortes, i el juliol i l'agost amb 17, respectivament.

 


Augmenten un 50% les morts de vianants 

El total de víctimes dels col·lectius vulnerables representen el 44% del total de morts a la carretera. Tot i això, hi ha hagut una víctima menys que el 2019.

Del total de víctimes mortals, 42 eren motoristes, 8 ciclistes i 18 vianants, a més d'un patinet elèctric.

Destaca l'augment dels atropellaments de vianants que són quatre més que l'any anterior i sis més respecte al 2019. Això suposa un increment del 50%.

La tercera part d'aquestes morts s'han produït a la demarcació de Tarragona, que amb sis víctimes, també és on han augmentat més: són tres més que l'any anterior i quatre més respecte al 2019.

A més l'AP-7, que és la via amb el 15% del total de les víctimes mortals, concentra la meitat dels vianants morts, 9 de 18.

 

 

Milloren les xifres dels motoristes però menys les dels ciclistes

Pel que fa als motoristes, s'ha registrat una reducció del 14,3% en les víctimes respecte al 2019, amb el total de 42 morts. Malgrat tot, s'ha mantingut la tendència de més sinistralitat d'aquest col·lectiu en mesos de bon temps. Així, abril, maig, juliol i setembre sumem més de la meitat de les víctimes. A més, gairebé la meitat dels motoristes morts, el 46%, han patit el sinistre sols, sense la intervenció d'un altre vehicle.

En el cas dels ciclistes, amb vuit morts, la sinistralitat només s'ha reduït en una víctima respecte a les nou del 2019, però s'ha duplicat amb relació a l'any passat quan n'hi va haver quatre.

La demarcació de Barcelona registra sis del total de vuit ciclistes morts en accidents.

 

Un de cada tres accidents mortals són per un xoc frontal

Dels 142 sinistres mortals del 2022, 44 han estat col·lisions frontals, el 31% del total. Hi ha hagut nou xocs frontals més que el 2021 i cinc més que el 2019. A més, 101 han estat col·lisions amb més d'un vehicle implicat i 41 en solitari.

Per dies de la setmana, 87 víctimes mortals han estat en dies feiners (55%) i 70 en cap de setmana o festiu (45%). Per franges, la de la tarda és la que acumula més víctimes mortals, amb quasi la meitat (49%) respecte a les de matí i nit. Trànsit ha destacat en el seu balanç que el 2022 hi ha hagut una reducció del 58% de les morts en diumenge en comparació amb el 2019.

L'AP7 ha registrat 24 víctimes, el 15% del total de morts de l'any (ACN)


L'AP-7, la via negra del 2022

L'autopista AP-7 encapçala la llista de les vies amb més víctimes mortals aquest 2022. S'hi han registrat 24 morts, entre els quals destaca que nou han estat atropellaments.  

Les mesures aplicades en aquesta via per evitar cues i evitar la sinistralitat, després que se suprimissin els peatges, han frenat aquesta mortalitat en els últims tres mesos de l'any durant els quals només s'hi ha registrat un mort. 

La via concentra el 15% de les víctimes mortals causades per accidents de trànsit arran de l'augment de la mobilitat que ha registrat aquest corredor. Molts dels accidents han estat amb diversos vehicles implicats i amb camions de gran tonatge. L'any passat aquesta via va acumular 12 morts i 15, el 2019.

La segona via amb més víctimes mortals és l'N-260, amb set persones mortes, seguida de l'A-2 i la C-35, amb sis víctimes, respectivament.

Finalment, Trànsit destaca que Girona és l'única demarcació on les xifres augmenten respecte al 2019 i el 2021, mentre que a Barcelona, Lleida i Tarragona es redueixen.

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatInfraestructuresSeguretat
Anar al contingut