El 70% de les llicències VTC a Barcelona està en mans de tres grans grups inversors

Per la seva banda, el 91% de les llicències de taxi les tenen autònoms

Iván GutiérrezActualitzat

El pastís del transport urbà a Barcelona és molt llaminer, i ningú vol perdre la seva part. És en aquest escenari on Uber i Cabify han forçat per entrar en un sector fins fa dos anys tancat i hiperregulat com és el del taxi. Introduir-hi o no competència és un dels debats més recurrents aquests dies amb les VTC. Però la realitat és que són dos sectors molt diferents i en mans de forces molt desiguals.

La competència al taxi està molt repartida, segons les dades de la mateixa Àrea Metropolitana de Barcelona. De les 10.200 llicències de taxi, un 91,5% està en mans d'autònoms que tenen una sola llicència, un 2% les tenen autònoms amb més d'una llicència, i la resta, el 6%, està en mans d'empreses.

 

 

Les tres principals empreses del taxi són Grupo Garrido, Fuber Taxi i Cazcarra, que es reparteixen un 6% del negoci. En tot cas, tant els autònoms amb una o dues llicències com les empreses, el taxi també subcontracta empleats per explotar al màxim les llicències i que el vehicle estigui operatiu el màxim d'hores possible; en total, són uns 4.000 assalariats

El sector de les VTC és radicalment diferent. D'entrada, perquè la llei fixa uns mínims que fa que pràcticament només les empreses puguin accedir-hi. Uber i Cabify no tenen llicències com a tals, sinó que fan d'intermediari amb empreses propietàries de llicències i dels cotxes. Però segons ha pogut saber TV3 rastrejant els registres del Ministeri de Foment, el mercat de VTC a Barcelona se'l reparteixen tres grans grups d'inversió.

De les 2.283 llicències actuals de VTC a Barcelona, al voltant d'un 20% s'utilitzen per fer de xofer privat. És a dir, el que originàriament era transport privat com limusines o empreses i esdeveniments. El 80% restant són les que operen amb Uber i Cabify, i aquí la majoria del mercat se la reparteixen grans grups que controlen el 70%, i deixen la resta per a les petites empreses o autònoms. 

 

 

Però qui són, aquests tres grans grups? La que més llicències controla a Barcelona és Vector, participada per la mateixa Cabify, amb unes 618 VTC; Ares Capital, propietat d'un fons d'inversió britànic i directius de la banca, té més de 440 llicències; i el grup Auro, liderat per l'expresident del gremi del taxi i inversors tecnològics, supera les 318. Aquí, donen feina a uns 3.000 conductors, tots assalariats.

 


Aquestes societats controlen entramats de societats amb diferents paquets de llicències ubicades a diferents punts de la geografia espanyola. Hi destaquen tres grans grups on hi ha inversors de perfil molt diferent. 

Vector Ronda Teleport: és la companyia que té més llicències VTC a Barcelona, amb com a mínim, unes 618 repartides en diferents societats. Els propietaris d'aquesta companyia són d'una banda la mateixa Cabify, on a l'estructura societària són el seu fundador Juan de Antonio o el director de finances, Juan Ignacio Braschi. Un 44% de la propietat segons el Registre Mercantil, el té un discret inversor, Rosauro Varo, famós a les pàgines roses per ser la parella de l'actriu Amaia Salamanca.   

Auro New Transport: compta també amb diverses societats que sumen més de 318 llicències. La lidera l'excap del gremi del taxi a Madrid, Jose Antonio Parrondo, i l'acompanyen diversos inversors tecnològics com Félix Ruiz, conseller i fundador de la xarxa social Tuenti; Hugo Arévalo, conseller i inversor de Tuenti i Zaryn Dentzel, cofundador de Tuenti. 

Ares Capital: és la segona empresa que més llicències té amb més de 440 VTC. El grup és propietat del fons d'inversió britànic King Street Capital, que va comprar la societat a Juan Ortigüela, també ex del sector del taxi. Ortigüela és una societat compartida amb la companyia de busos Alsa i una destacada com és Moove Cars (on el 70% és de King Street i el 30% és de Jaime Castellanos). Castellanos, que també ostenta càrrecs a la mateixa Ares Capital, és ex de Vocento i actual president del banc d'inversió Lazard. El representant més visible del fons, però, és Nicolás Guardans Bonet, analista de King Street Capital; i Rafael García-Tapia, de Corpfin.  

Però no només controlen Barcelona, també tot Espanya, on també són predominants en el número de llicències. Això sí, el volum de feina depèn d'algú encara més gran, Uber i Cabify, que s'emporten el 20% del benefici de cada viatge. 

ARXIVAT A:
MobilitatTaxisVTC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut