El boom del cotxe elèctric xinès: l'alta demanda fa que no hi hagi vaixells per portar-los

L'èxit del cotxe elèctric xinès i asiàtic en general passa pels ports de Barcelona i Tarragona, on l'any passat van desembarcar més de 380.000 vehicles d'importació

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Òscar Armengol

Periodista de la secció d'Economia de TV3

Actualitzat

MG o Byd eren marques gairebé desconegudes fa un parell d'anys, però ara qui es vol comprar un cotxe les ha de començar a tenir en compte al costat dels models europeus de tota la vida. I el cotxe elèctric xinès --i el vehicle asiàtic en general-- ha fet dels ports catalans la porta d'entrada al mercat espanyol i aspira a ser-ho també per a tot el sud d'Europa.

De fet, la demanda de cotxes xinesos és tan alta que no hi ha prou vaixells portacotxes, o "car carriers", per transportar-los. Per això fabricants i armadors busquen solucions imaginatives, com posar-los en contenidors tradicionals, tancats, o bé en oberts.

Els contenidors oberts, amb capacitat per a tres cotxes, una solució per a la falta de "car carriers" (Òscar Armengol)


Contenidors per a cotxes

Els contenidors oberts són més llargs o més alts que els de mida estàndard, de manera que hi caben tres vehicles, plans o inclinats. I així poden viatjar també en portacontenidors. I un cop plegats, ocupen menys espai per a la tornada.

L'any passat, el Port de Barcelona va batre el rècord d'importacions amb 246.615 automòbils, un 54% més que el 2022. Un terç d'aquests ja són elèctrics, la gran majoria dels quals venen de la Xina, tant de marques xineses com europees o nord-americanes implantades al país asiàtic.

No hi ha prou vaixells per portar a Europa tots els cotxes asiàtics (Òscar Armengol)


Ports congestionats

Un boom que tensa la cadena logística, com reconeix Juan Carlos Marcos, director comercial de terminals de vehicles de Bergé. "Estem patint una gran congestió a tots els ports europeus" avisa Marcos, que afegeix que "hi ha un coll d'ampolla molt important creat per la manca de camions, de relleu generacional, i també mancances molt importants en el sistema ferroviari".

El responsable de Bergé, que té terminals als ports de Barcelona i Tarragona, assegura que hi ha un gran desequilibri entre oferta i demanda. Segons Marcos, "aquest desviament de produccions des d'Europa a la Xina, l'exemple de Tesla, Seat o Volkswagen, està fent que no hi hagi capacitat de transport marítim cap a Europa".

Impacte sobre els preus

I com es pot resoldre això? "Té poca solució", admet, "tindrà un impacte directe sobre els preus dels vehicles."

Efectes també del conflicte al mar Roig: el desviament de vaixells per Sud-àfrica vol dir més temps, més combustible i nòlits de vehicles més cars. I un altre factor que perjudica el cotxe elèctric, explica Juan Carlos Marcos: pesa més que el de combustió.

"Un vaixell que abans podia portar 6.500 cotxes a dins, ara n'està portant entre 4.200 i 4.900. Això fa que el cost unitari sigui més elevat per un cotxe elèctric."

Descàrrega de cotxes d'un vaixell procedent de Corea al Port de Tarragona (Òscar Armengol)


Tarragona i els cotxes coreans

Cotxe xinès i d'altres marques asiàtiques, com les coreanes Kia i Hyundai, que han fet de Tarragona la seva porta d'entrada al mercat espanyol. El 2023 les importacions d'aquest port van arribar als 136.611 vehicles, prop d'un 10% més que l'any anterior. 

La posició geoestratègica de Tarragona explica l'interès de les marques asiàtiques, com afirma el gerent de logística de Kia Iberia. Segons Álvaro García, "si dibuixem un arc de 600 km de radi des de Tarragona, arribaríem a més d'un 60% del PIB espanyol, és a dir, estaríem arribant a gairebé un 60% del mercat potencial."

L'any passat la importació va superar els 136.000 vehicles a Tarragona (Òscar Armengol)

Un corredor imprescindible

Però, igual que a Barcelona, per fer un salt endavant i arribar a altres mercats europeus cal millorar el transport ferroviari, és a dir, completar l'esperat Corredor Mediterrani. Aquest corredor, segons explica Juan Carlos Marcos, "permetrà que hi hagi fluxos d'importació de vehicles que entrant per Barcelona es puguin distribuir a Europa."

I a la inversa, diu el director comercial de terminals de vehicles de Bergé: "hi haurà fluxos d'exportació de factories a Alemanya, França o Bèlgica que podran desviar-se cap a Barcelona o Tarragona".

En definitiva, el tren és decisiu, igual que per a altres mercaderies, també per a la indústria de l'automòbil.

ARXIVAT A:
XinaAutomoció
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut