El català, en clar retrocés en aules, patis i menjadors escolars
Només 2 de cada 10 alumnes fan activitats en grup en català: "És urgent dinamitzar l'ús social de la llengua", segons la lingüista Carme Junyent
Més de 5.000 centres educatius de tot Catalunya tenen 15 dies per aplicar, de forma forçosa, la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que imposa el 25% de castellà a l'escola.
L'ordre arriba quan només queda un mes i mig per acabar el curs escolar (el pròxim 22 de juny) i quan docents, entitats i experts alerten del clar retrocés del català en escoles i instituts.
Segons la Generalitat i el síndic de greuges, en els últims 15 anys la baixada ha estat dràstica tant a les aules com als patis, als menjadors i a la resta d'espais no lectius.
El més urgent, dinamitzar-ne l'ús social
Carme Junyent, professora de Lingüística a la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona i presidenta del Consell Assessor Lingüístic de la Generalitat, fa anys que adverteix del retrocés en l'ús de la llengua catalana en l'educació.
"A la universitat arriben estudiants que han fet tot l'ensenyament, se suposa, en català, i no tenen la competència lingüística que se'n pot esperar. En molts casos no tenen ni competència lingüística."
"És urgent dinamitzar l'ús del català", ha explicat Junyent, aquest dimarts, en una entrevista a Els matins de TV3.
Un informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ja alertava fa uns mesos de la caiguda en l'ús del català en aules i patis entre els joves en acabar l'etapa obligatòria. L'any 2006, per exemple, 7 de cada 10 alumnes de 4t d'ESO feia les activitats de grup en català, una proporció que 15 anys després ha caigut fins a només 2 de cada 10.
El passat mes de març, el síndic de greuges ja va alertar del retrocés del català tant a dins com a fora de l'aula entre infants i joves i recomanava mantenir el català com a llengua vehicular a l'escola per garantir la igualtat d'oportunitats. Rafael Ribó va alertar que l'aplicació d'aquesta sentència suposaria un ús encara més dominant del castellà en l'àmbit escolar que podia provocar un dany irreparable.
Segons l'informe "Drets i usos lingüístics dels infants i adolescents a Catalunya", entre l'alumnat de 5è de primària i 3r de l'ESO el castellà és la llengua predominant en la majoria d'àmbits (amb la família i els amics, en l'ús de les xarxes, en el consum d'audiovisual, en la lectura, en l'esport i en el lleure) i l'ús del català només és superior a l'aula i al menjador escolar, i en aquest últim cas només a primària. I és que l'ús de la llengua catalana baixa en el pas a l'adolescència en gairebé tots els àmbits.
De l'estudi també se'n desprèn que 17.000 alumnes, el 21% dels enquestats, no té cap contacte amb el català fora de l'escola.
L'estudi defensa que el model lingüístic escolar català actual ajuda a reduir les desigualtats educatives en l'aprenentatge de les llengües oficials i que té "un paper compensatori determinant per als alumnes que no tenen cap contacte actiu amb el català fora del centre". També conclou que la subordinació de l'ús social del català al castellà és present en la majoria d'àmbits d'interacció social dels adolescents i només és prevalent a l'aula, sense que el català arribi mai a doblar la presència del castellà.
D'acord amb les dades de l'EDIAC-2021 (l'Enquesta sobre drets dels infants i adolescents), a 5è de primària el català és llengua d'ús a l'escola un 62,1% de la jornada escolar, el castellà, un 33,1% i l'anglès (o altres llengües estrangeres) un 4,7%. Pel que fa a 3r d'ESO, el català és la llengua d'ús un 60,6% de la jornada escolar, el castellà, un 32,9%, i l'anglès, un 6,4%.
Si es pren com a referència la llengua d'ús a l'aula (com s'imparteix la matèria i la interacció entre professorat i alumnat dins de l'aula), a primària el català ocupa un 70,2% de l'horari lectiu, el castellà un 22% i una llengua estrangera un 7,5%; a secundària, el català és present a l'aula en un 64,4% de l'horari lectiu, el castellà en un 28,2% i una llengua estrangera en un 7,4%.
Al pati la llengua majoritària d'ús és el castellà, especialment a secundària (amb un 66,8% d'ús davant del català i altres llengües).
En català, millor educació física que matemàtiques
Per això Carme Junyent creu que el més urgent, ara, és dinamitzar l'ús del català i fer que els alumnes coneguin la llengua de forma efectiva, i apel·la a la responsabilitat individual per garantir la igualtat d'oportunitats entre l'alumnat. Fins i tot, diu, complint una sentència difícil d'aplicar tal com està exposada, però que, assegura, a la pràctica ja es compleix.
"Qui ha dictat aquesta sentència no sap com funciona un centre d'ensenyament. Parlen d'assignatures troncals, que és una entelèquia als centres educatius, en queden molt pocs on es parli de troncals. Això, com ho apliques?"
Per complir la llei, Carme Junyent és partidària que es faci el 25% de castellà en dues assignatures (per exemple, castellà i matemàtiques) i assegurar-se que la resta del centre funciona en català, "sobretot en els usos espontanis", com al menjador o amb el personal no docent.
"Jo, entre matemàtiques en castellà i educació física en català o matemàtiques en català i educació física en castellà, trio matemàtiques en castellà i educació física en català perquè en el que hem de pensar és en la situació de la llengua, que cada cop estem pitjor i del que es tracta és de dinamitzar-ne l'ús oral".
Alerta, però, que la interlocutòria és una falta de respecte a l'alumnat i demana que es deixin els missatges polítics al marge de l'escola: "Algú s'ha plantejat què pot significar per a l'alumnat que ara hagin de canviar de llengua i de materials?"