El català perd atractiu per als joves de 4t d'ESO, dins i fora de l'aula
Un informe del Consell Superior d'Avaluació de Catalunya analitza els usos lingüístics a l'últim curs de secundària en 15 anys
L'estudi ha analitzat els usos lingüístics dels estudiants de l'últim curs de secundària en els últims 15 anys.
En aquest temps pràcticament s'ha mantingut el nombre d'adolescents que, en un futur, voldrien parlar només o majoritàriament en castellà, o tant en català com en castellà. Ho fan a costa dels que voldrien parlar només o majoritàriament en català, que es redueixen a la meitat i passen del 32 al 15%.
El president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Viñas, considera que calen actuacions més enllà de l'àmbit educatiu, per revertir aquesta tendència: "L'escola no salvarà el català, sinó que la feina que s'ha de fer amb els joves forma part d'una qüestió social més àmplia".
Més retrocés fora de l'aula
Cada cop són menys els que opten pel català en la vida quotidiana. Els que desitjarien parlar sempre o molt en català a l'escola han disminuït un 17%. I només el 26% el voldrien parlar molt o sempre en la seva futura feina. Són un 22% menys que l'any 2006.
Un 57% dels estudiants enquestats utilitzen poc o gens el català en el cercle d'amics fora de l'escola, mentre que un terç l'usa sempre o sovint.
Pel que fa a les activitats extraescolars, el català és lleugerament majoritari a les classes de música, dansa i teatre.
Per contra, en l'àmbit esportiu s'imposa el castellà. Són dades similars a les de fa set anys, tot i que en els esports s'ha incrementat l'ús del castellà, ja sigui com a llengua principal o en combinació amb el català.
Perd pes a l'audiovisual i a internet
La manca d'oferta audiovisual i de continguts en català a la xarxa ajudaria a explicar per què, per a molts, és una llengua més acadèmica que no pas pràctica.
Tan sols un 3% dels joves consumeixen continguts audiovisuals principalment en català, i els que combinen el català i el castellà han deixat de ser majoritaris a representar el 19%. En canvi, creixen els que consumeixen sobretot en castellà, que ara són més del 60%.
En les xarxes socials, el castellà també és majoritari, i només el 9% tenen el català com a llengua principal per comunicar-se. Això suposa una reculada important respecte al 2013, quan el català tenia un espai important a les xarxes per al 57% de l'alumnat. Ara tan sols ho és per a un 35%.
El president del Consell Superior d'Avaluació de Catalunya, Carles Vega, també destaca que, des del 2013, s'ha doblat l'alumnat estranger que fa menys de 5 anys que està escolaritzat a Catalunya: s'ha passat del 14% al 30%.
"Si un alumne no té expectatives que el català li sigui útil fora de l'aula, com en les activitats esportives o en el seu futur professional, acabarà no utilitzant-lo", adverteix Carles Vega.
Futur poc esperançador
Per tot plegat, els adolescents d'ara són més pessimistes pel que fa a l'ús del català en els propers 5 anys. La majoria pensen que s'utilitzarà igual o menys que actualment. En canvi, els que creuen que es farà servir més baixen a la meitat, i representen tan sols el 16%.
La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, assegura que el català "no és a l'UCI", però que les dades "ens han d'alertar": "No podem obviar que hem de posar mecanismes i recursos per saber què està passant per donar-hi una resposta", afegeix.
El gener començarà un pla inicial en 200 centres de primària i secundària d'arreu del país per impulsar l'ús de la llengua.
Primer es farà un diagnòstic de la seva situació lingüística i després es buscaran solucions amb l'ajuda d'un grup impulsor. El Consell Superior d'Avaluació en farà seguiment i també repetirà els qüestionaris a l'alumnat de sisè de primària.