El conflicte al mar Roig i el comerç mundial: més costos, però cap crisi d'abastiments
Òscar Armengol
Periodista de la secció d'Economia de TV3
- TEMA:
- Comerç
Retards i augment de costos. Són les conseqüències per al comerç mundial dels atacs dels rebels houthis del Iemen als vaixells de mercaderies al mar Roig. Ara bé, almenys de moment, l'impacte en el preu final dels productes és reduït i tampoc hi ha risc de falta d'abastiments, segons els experts consultats per TV3.
Des de l'esclat del conflicte, es calcula que prop de 400 vaixells portacontenidors que havien de passar pel canal de Suez s'han desviat pel cap de Bona Esperança, cosa que suposa 12 dies més de trajecte entre l'Extrem Orient i Europa.
Justament, aquesta setmana han arribat al Port de Barcelona els primers portacontenidors provinents de la Xina que han hagut de passar pel sud d'Àfrica.
Més temps, doncs, però sobretot més costos: la despesa en fuel augmenta i les navilieres també han de destinar més vaixells a les rutes per poder mantenir la mateixa periodicitat que abans.
Però, a més, el cap d'estratègia del Port de Barcelona, Jordi Torrent, apunta que "els portacontenidors i els portacotxes tenen unes primes d'assegurances bestials i el que està passant és que les assegurances s'estan multiplicant per 10".
De fet, afegeix Torrent, "les mateixes asseguradores no volen que els vaixells passin pel canal de Suez". Per tot això, explica, "el preu de xartejar un vaixell ha passat de 20.000 a 200.000 euros al dia".
Però, com en tot conflicte, sempre hi ha qui en vol treure benefici. "Si hi ha maror, peix en abundor" diu el president de la Federació Espanyola de Transitaris FETEIA-OLTRA, Enric Ticó, que relativitza l'impacte econòmic per a les navilieres.
"Les navilieres s'aprofiten que hi ha un conflicte, que existeix, per apujar preus, i després, quan el conflicte desapareix, què passa? Doncs generalment els preus es queden a dalt."
A més, el representant de les empreses transitàries, les que gestionen el transport de mercaderies entre duanes, deixa anar que el desviament de vaixells per Bona Esperança no és tan dolent per les navilieres, ja que s'eviten el peatge del canal.
"Si no vas per Suez", afirma Ticó, "un gran portacontenidors es pot arribar a estalviar un milió de dòlars per cada vegada que hi passaria."
Impacte mínim en l'abastiment i el preu dels productes
Des que l'octubre passat va començar la guerra entre Israel i Hamas, el preu del TEU, un contenidor petit, de 20 peus, s'ha multiplicat per dos. Ha passat d'estar per sota dels 900 dòlars a superar els 2.200 en l'índex de Shangai, el de referència per al comerç amb la Xina.
Això encara està molt per sota del que va marcar durant la crisi logística derivada de la pandèmia. I és que fa just dos anys, el gener del 2022, el contenidor va establir un rècord per damunt dels 5.100 dòlars, més del doble del que costa ara.
Un augment de costos que s'acaba traslladant a les empreses importadores i exportadores, però també, de retruc, al consumidor final. Ara bé, tant Torrent com Ticó fan una crida a la calma i coincideixen que l'impacte en el preu final dels productes serà molt reduït.
"Un contenidor gran, de 40 peus, que ve des d'Àsia cap a Europa i que ara pot costar uns 4.000 dòlars, porta desenes o centenars o milers d'un mateix producte" explica el cap d'estratègia del Port. És a dir, que l'impacte d'aquest augment de costos en el preu final del producte de cara al consumidor "és molt baix".
I el president de la Federació de Transitaris també és contundent sobre l'eventual falta d'algun producte als comerços: "L'abastiment no està en perill." Segons Ticó, "no cal sortir corrents a comprar paper higiènic, l'abastiment està garantit, en principi, per sempre."
- ARXIVAT A:
- Comerç