El Consell de Ministres dóna llum verda als convenis per construir els accessos ferroviaris sud al Port de Barcelona

ACN Madrid.-La vicepresidenta i portaveu del govern espanyol en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, ha explicat aquest divendres que el Consell de Ministres ha donat llum verda als convenis signats amb la Generalitat per a la construcció dels accessos ferroviaris sud al Port de Barcelona, que tindran un cost de 150 milions d'euros, dels quals 77,4 MEUR les aportarà Adif i 72,6 milions d'euros l'Autoritat Portuària de Barcelona. En l'acord, la Generalitat cedeix un tram de via de dos quilòmetres de FGC a Adif i s'estableix l'aportació financera de cada una de les parts. Sáenz de Santamaría ha destacat que el Port de Barcelona és el tercer de l'Estat en volum d'activitat i entre els 100 més importants del món en volum de contenidors i que suposa una "decidida aposta" del govern espanyol pel corredor mediterrani.

(En aquesta actualització, s'ha afegit que el tram de via cedit per FGC és de 2 quilòmetres i que el Port de Barcelona és el primer en tràfic portuari i ferroviari de l'Estat. També, l'aportació en ajudes europees de 36 milions d'euros)Per Sáenz de Santamaría, aquest acord demostra la "decidida aposta" del govern espanyol pel corredor mediterrani, facilitant l'ample europeu de les vies per al transport de mercaderies i l'accessibilitat ferroviària a l'interior dels ports. La vicepresidenta ha apuntat que l'obra permetrà "potenciar la intermodalitat" entre el transport marítim i ferroviari, junt amb tota la logística associada.Soraya Sáenz de Santamaría ha recordat que les administracions han estat treballant amb un "enorme esforç tècnic" i "un diàleg molt sincer i lleial" entre elles des del setembre del 2013. També, ha ressaltat que el Port de Barcelona ocupa la tercera posició per tràfic portuari, amb un total de 46,8 milions de tones el 2015, i la primera posició en tràfic ferroviari de mercaderies, amb 2,6 milions de tones durant l'any passat.Així mateix, les obres del nou accés ferroviari compten amb Ajudes Europees CEF, per import de 36,1 milions d'euros, atorgades el 2014."Tranquil·litat" amb l'aportació de l'APBLa vicepresidenta en funcions i portaveu del govern espanyol ha comentat que no tem que la inestabilitat del Govern al Parlament pel trencament del pacte d'estabilitat entre Junts pel Si i la CUP pugui fer perillar l'aportació que correspon a l'Autoritat Portuària de Barcelona, on hi són presents diverses administracions, ja que aquests diners procedeixen de la mateixa activitat portuària. "Tenim aquesta tranquil·litat", ha comentat Soraya Sáenz de Santamaría, que ha recomanat a la Generalitat que procuri pagar les aportacions del govern espanyol a pagar proveïdors i serveis socials.La vicepresidenta del govern espanyol en funcions ja va avançar aquest dijous a la clausura d'aquest dijous al Saló Internacional de la Logística que el Consell de Ministres d'avui donaria llum verda als convenis signats amb la Generalitat per modernitzar els accessos ferroviaris al sud del Port de Barcelona, que permetrien l'execució definitiva d'aquesta infraestructura. Segons ha dit Sáenz de Santamaría, els diferents agents amb qui es van entrevistar li van traslladar que es tractava d'una obra "prioritària".Segons el govern espanyol, la contribució d'aquests accessos ferroviaris al sector de la logística espanyol suposa el 5,5% del PIB i ocupa 850.000 persones.Dimarts passat, la Generalitat va aprovar la cessió gratuïta a Adif d'un tram que de la via propietat de Ferrocarrils de la Generalitat perquè s'hi pogués executar l'accés ferroviari sud al Port de Barcelona. D'aquesta manera, s'habilitarà una via única que discorrerà pel marge esquerre del riu Llobregat des de la Ronda Litoral fins passat el pont d'entrada a Mercabarna. Aquesta cessió del tram de via propietat de FGC -per on hi podran circular trens d'ample mètric de FGC, i els del nou accés al port- comportarà un estalvi de 100 milions d'euros respecte el projecte inicial, segons va destacar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

Anar al contingut