Més de la meitat dels centres escolars ja ha regulat l'ús del mòbil

El Consell Escolar proposa restringir el mòbil per etapes i a tota la comunitat educativa

Considera que la primària hauria de ser lliure de mòbils i que hi ha d'haver més restriccions a l'ESO que als ensenyaments postobligatoris
Actualitzat
TEMA:
Tecnologia

El Consell Escolar de Catalunya proposa que el Departament d'Educació estableixi un marc general de regulació de l'ús dels telèfons mòbils que es pugui adaptar a la realitat de cada centre. 

Com hauria de ser la regulació? En l'informe aprovat pel Consell Escolar, s'apunta que hauria d'afectar els membres de tota la comunitat educativa: alumnes, docents, personal d'atenció educativa, monitoratge i famílies. Així, es vol garantir la coherència i la corresponsabilitat. 

A més, recomana que s'adapti a cada etapa educativa: ser més restrictiu a l'ESO que als ensenyaments postobligatoris i que la primària sigui una etapa lliure de mòbils

Un posicionament que no satisfà les associacions de famílies agrupades a l'aFFaC, que demanen la mateixa regulació per a tots els centres. 

D'altra banda, el Consell Escolar també conclou que cal promoure l'ús de les TIC en l'aprenentatge de l'alumnat i garantir una educació en cultura digital i bon ús del mòbil per aconseguir l'objectiu d'assolir les competències digitals que estableix l'actual currículum educatiu. 


Com s'ha arribat a aquestes conclusions?

Són les principals conclusions del procés participatiu que es va engegar per indicació de la consellera d'Educació, Anna Simó. El document de conclusions s'entregarà formalment al departament els pròxims dies. 

El text és el resultat d'un procés participatiu que s'ha dut a terme des del 23 d'octubre fins al 30 de novembre.

En total, s'han fet 34 debats: 20 en centres, deu als consells territorials i quatre en diferents àmbits del Consell Escolar de Catalunya (junta de directores i directors, alumnat, famílies i membres del plenari del consell escolar). Hi han participat 684 persones, entre docents, alumnes i famílies, entre d'altres. 

El document també recull algunes aportacions que van més enllà de les visions majoritàries. Per exemple, el sector docent proposa que el marc que estableixi el departament sigui únic per a tots els centres


Tots els centres hauran de tenir enllestida una regulació el curs vinent

A partir d'aquest informe, es redactaran unes instruccions i uns criteris marc que el Departament d'Educació farà arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener. 

Educació instarà a iniciar el procés de regulació del telèfon mòbil, que s'haurà d'indicar a les normes de funcionament del centre. 

Durant els mesos següents, els centres educatius podran impulsar aquest debat amb les famílies i regular l'ús del mòbil d'acord amb el marc establert pel Departament d'Educació, que respectarà els criteris marcats pel Consell Escolar.

Tots els centres hauran de tenir enllestida aquesta regulació el curs vinent.

Educació admet que hauria estat més senzill prohibir els mòbils, però defensa que regular és molt més educatiu. 

Un 53% dels centres ja tenen regulat l'ús dels mòbils

Actualment, el 53% dels centres educatius tenen regulat l'ús dels mòbils. De fet, segons una enquesta del departament, un 23% dels centres prohibeixen utilitzar-los i un 14%, fins i tot, portar-los

En el cas dels centres que ja han fet alguna regulació, "s'adequaran al marc general, si ho consideren necessari", tal com exposa el Departament d'Educació. 

A través de la inspecció, Educació acompanyarà els centres en aquest procés amb l'objectiu que el curs 2024-25 tots hagin regulat l'ús d'aquests aparells d'acord amb la seva comunitat educativa. 

La consellera d'Educació, Anna Simó, sempre s'ha mostrat més partidària d'"educar" sobre la utilització d'aquests dispositius i els seus riscos que no pas de prohibir-los. 

A l'escola FEDAC de Sant Andreu els alumnes han de deixar el mòbil dins una taquilla quan arriben a les vuit del matí


7 de cada 10 menors de 15 anys tenen mòbil 

A Catalunya, set de cada deu menors de 15 anys ja tenen mòbil, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística. El pas a la secundària dispara l'arribada del mòbil en moltes famílies. 

Mentrestant, el moviment Adolesència Lliure de Mòbil, que ha nascut al barri del Poblenou, a Barcelona, fa campanya perquè les famílies endarrereixin l'accés a l'smartphone fins als 16 anys.

En paral·lel, dues professores, la barcelonina Natàlia Jiménez i la toledana Ángela Sánchez-Pérez, han registrat al Congrés una petició popular amb més de 63.000 firmes per restringir l'ús de mòbils en menors de 16 anys, per evitar problemes d'atenció i de desenvolupament pedagògic entre els alumnes.

 

 

ARXIVAT A:
Tecnologia Educació
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut