El control de l'espai aeri espanyol passa a mans del Ministeri de Defensa per primera vegada en la història de la democràcia
El govern ha aprovat un reial decret i ha militaritzat l'espai aeri de tot el territori espanyol per primera vegada en la història de la democràcia. El Ministeri de Defensa i els militars tenen potestat absoluta sobre l'espai aeri espanyol com a mesura per intentar solucionar una situació "d'extrema gravetat" -en paraules del ministre Rubalcaba- després de l'abandonament massiu dels llocs de treball dels operadors civils que ja ha afectat 330.000 passatgers de vols nacionals i internacionals. Els militars han exigit la presència dels treballadors que estan "absents del seu lloc de treball".
A les onze de la nit de divendres, el president del govern, José Luis Rodríguez Zapatero, ha signat l'ordre que permet als militars prendre el comandament de les torres de control. Coincidint amb l'hora en què el Ministeri de Defensa ha assumit l'organització, la planificació i la supervisió de les torres de control, la meitat dels treballadors de l'aeroport del Prat s'han reincorporat a la feina i s'han enlairat els primers tres vols, segons informen les pantalles informatives de l'aeroport.
A dos quarts de dotze de la nit ha comparegut el vicepresident primer del govern, Alfredo Pérez Rubalcaba, que estava reunit amb el ministre de Foment, José Blanco, i la ministra de Defensa, Carme Chacón, al gabinet de crisi a Madrid. Rubalcaba ha anunciat la militarització de la direcció de la circulació aèria de tot el territori espanyol com a mesura per aquesta "situació extrema". El Ministeri de Defensa ha activat aquesta mesura temporalment i ha adoptat "l'organització, la planificació, la supervisió i el control" de tot l'espai aeri. Els militars treballen "al servei de l'entitat pública Aena" i exigeixen la presència dels treballadors que estan "absents del seu lloc de treball". Aquesta és la primera vegada que es militaritza l'espai aeri espanyol.
Els militars ja estan supervisant les torres de control als aeroports de Sevilla, Barcelona, Madrid i les Canàries.
El sindicat dels controladors aeris hauria demanat als treballadors que havien d'entrar al torn de les 22 h que s'incorporessin a la seva hora. Segons les primeres informacions, els controladors de Barajas han anat fins a l'aeroport però de moment s'estan negant a situar-se als seus llocs de treball. Els que s'estarien reincorporant a la feina són els controladors de les Canàries i Barcelona.
El gabinet de crisi tornarà a comparèixer a les dues de la matinada per actualitzar de la situació.
Nou decret per militaritzar les torres de control
A dos quarts de deu de la nit, el cap d'Estat Major de la Defensa s'ha incorporat al gabinet de crisi perquè a aquesta hora ha entrat en vigor un nou reial decret que, si els controladors aeris no anaven als llocs de treball, donava poder als militars per poder accedir a les torres de control i obligar els controladors a tornar a la feina. No necessàriament significa que els militars exerceixin de controladors, però intentaran arreglar la situació, que José Blanco ha qualificat de "xantatge a la societat". En cas que no es reincorporin, estarien incorrent en un delicte.
Revisions mèdiques als controladors
El president d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (Aena), Juan Ignacio Lema, ha sortit del gabinet de crisi que ha organitzat el Ministre de Foment, José Blanco, i ha anunciat que s'ha ordenat fer exàmens mèdics als controladors aeris per verificar el seu estat de salut després que han abandonat massivament els llocs de treball per suposats problemes físics. Segons Lema, aquesta actitud "irresponsable" dels controladors està provocant "greus perjudicis" a Espanya i pot constituir un delicte penal. Lema ha explicat que s'ha demanat al Centre Internacional de Medicina Avançada (CIMA) aquest reconeixement de l'estat de salut dels controladors que han al·legat incapacitat, i que comprovin la veracitat dels abandonaments dels llocs de treball.
Alguns controladors han al·legat estrès i taquicàrdies per abandonar la feina. Els metges del CIMA han anat a Torrejón de Ardoz (Madrid) per fer un control de l'estat de salut dels controladors. Lema calcula que el tancament d'aeroports per la manca de controladors afecta fins ara uns 330.000 passatgers de vols nacionals i internacionals.
Així mateix, Lema ha assenyalat que el govern està activant plans alternatius de transport amb Renfe per pal·liar la situació. El president d'Aena ha demanat als controladors que abandonessin el "xantatge" i "deixessin de prendre els ciutadans com ostatges" per tornar a la situació de privilegi de què gaudien abans de la nova llei aprovada pel Congrés.
A dos quarts de dotze de la nit ha comparegut el vicepresident primer del govern, Alfredo Pérez Rubalcaba, que estava reunit amb el ministre de Foment, José Blanco, i la ministra de Defensa, Carme Chacón, al gabinet de crisi a Madrid. Rubalcaba ha anunciat la militarització de la direcció de la circulació aèria de tot el territori espanyol com a mesura per aquesta "situació extrema". El Ministeri de Defensa ha activat aquesta mesura temporalment i ha adoptat "l'organització, la planificació, la supervisió i el control" de tot l'espai aeri. Els militars treballen "al servei de l'entitat pública Aena" i exigeixen la presència dels treballadors que estan "absents del seu lloc de treball". Aquesta és la primera vegada que es militaritza l'espai aeri espanyol.
Els militars ja estan supervisant les torres de control als aeroports de Sevilla, Barcelona, Madrid i les Canàries.
El sindicat dels controladors aeris hauria demanat als treballadors que havien d'entrar al torn de les 22 h que s'incorporessin a la seva hora. Segons les primeres informacions, els controladors de Barajas han anat fins a l'aeroport però de moment s'estan negant a situar-se als seus llocs de treball. Els que s'estarien reincorporant a la feina són els controladors de les Canàries i Barcelona.
El gabinet de crisi tornarà a comparèixer a les dues de la matinada per actualitzar de la situació.
Nou decret per militaritzar les torres de control
A dos quarts de deu de la nit, el cap d'Estat Major de la Defensa s'ha incorporat al gabinet de crisi perquè a aquesta hora ha entrat en vigor un nou reial decret que, si els controladors aeris no anaven als llocs de treball, donava poder als militars per poder accedir a les torres de control i obligar els controladors a tornar a la feina. No necessàriament significa que els militars exerceixin de controladors, però intentaran arreglar la situació, que José Blanco ha qualificat de "xantatge a la societat". En cas que no es reincorporin, estarien incorrent en un delicte.
Revisions mèdiques als controladors
El president d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (Aena), Juan Ignacio Lema, ha sortit del gabinet de crisi que ha organitzat el Ministre de Foment, José Blanco, i ha anunciat que s'ha ordenat fer exàmens mèdics als controladors aeris per verificar el seu estat de salut després que han abandonat massivament els llocs de treball per suposats problemes físics. Segons Lema, aquesta actitud "irresponsable" dels controladors està provocant "greus perjudicis" a Espanya i pot constituir un delicte penal. Lema ha explicat que s'ha demanat al Centre Internacional de Medicina Avançada (CIMA) aquest reconeixement de l'estat de salut dels controladors que han al·legat incapacitat, i que comprovin la veracitat dels abandonaments dels llocs de treball.
Alguns controladors han al·legat estrès i taquicàrdies per abandonar la feina. Els metges del CIMA han anat a Torrejón de Ardoz (Madrid) per fer un control de l'estat de salut dels controladors. Lema calcula que el tancament d'aeroports per la manca de controladors afecta fins ara uns 330.000 passatgers de vols nacionals i internacionals.
Així mateix, Lema ha assenyalat que el govern està activant plans alternatius de transport amb Renfe per pal·liar la situació. El president d'Aena ha demanat als controladors que abandonessin el "xantatge" i "deixessin de prendre els ciutadans com ostatges" per tornar a la situació de privilegi de què gaudien abans de la nova llei aprovada pel Congrés.