Locomotora del primer servei ferroviari directe entre el Port de Barcelona i França
Locomotora del primer servei ferroviari directe entre el Port de Barcelona i França (ACN)

El conveni pels nous accessos al Port de Barcelona, aprovat amb vint anys d'endarreriments

El Consell de Ministres aprova el finançament per als accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona, que fa dues dècades que estan pendents

Actualitzat

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el conveni per finançar els nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, la firma del qual està prevista per al pròxim 15 de novembre a la capital catalana.

Aquest tràmit permetrà avançar en l'execució dels treballs per construir els nous accessos sud a la infraestructura, obres que compten amb un pressupost de 730 milions d'euros i acumulen vint anys d'endarreriments, com ha reconegut el mateix ministre de Transports, Óscar Puente.

El finançament total de les actuacions previstes s'articularà de la manera següent: 263,8 milions del Ministeri a través de la Direcció General de Carreteres; 266,3 milions d'euros d'Adif, i 200 milions d'euros de l'Autoritat Portuària de Barcelona.

El Ministeri de Transports va licitar el novembre del 2023 el contracte de serveis per a la redacció del seu projecte de traçat i construcció, per un import de 2,9 milions d'euros; i Adif va fer el mateix el juny passat, per 9,32 milions.

El Consell de Ministres ja va autoritzar el setembre passat que el Ministeri de Transports adquireixi els compromisos econòmics per a les obres dels nous accessos viari i ferroviari al Port de Barcelona.

L'actuació es divideix en dos projectes constructius, la primera part responsabilitat del Ministeri i la segona, d'Adif. Encara no se'n sap el calendari.


Dues dècades d'endarreriments

La primera pedra d'aquests accessos la va col·locar la ministra Ana Pastor el desembre del 2014, però dels accessos encara no n'hi ha cap rastre.
I ja llavors els accessos acumulaven anys d'endarreriments. I és que el primer estudi, que ara s'ha recuperat, és de l'any 2007. I va ser revisat el 2012.

Després de l'acte de col·locació de la pedra, el 2018 l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària va tombar el projecte per motius de seguretat: es pretenia reaprofitar un tram de via de mercaderies de FGC amb tres amples diferents.

Van quedar en no res els mesos de negociacions entre Adif i la Conselleria de Territori per la cessió d'aquelles vies, perquè el govern espanyol volia cobrar un cànon a FGC per l'ús, cosa que la Generalitat rebutjava.

Els processos van retornar a la casella de sortida i no ha estat fins deu anys després d'aquella cerimònia que s'ha tornat a signar el projecte dels accessos al Port de Barcelona.

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut