Estrena del nou recorregut de l'Euromed entre Barcelona i València amb alguns recels
- TEMA:
- Mobilitat
Dia d'estrena del nou tram de variant del corredor mediterrani, entre les estacions de Camp de Tarragona i Vandellós-l'Hospitalet de l'Infant. Però ha estat una estrena amb certa desconfiança perquè als veïns de Salou, per exemple, el canvis els han deixat sense estació.
A partir d'aquest dilluns l'Euromed ja no para a l'estació de Tarragona. Ara, els tarragonins que vulguin utilitzar aquest servei hauran d'anar fins a l'estació de Camp de Tarragona, a dotze quilòmetres de la del centre.
La ciutat de Tarragona, que ja va veure com l'AVE passava de llarg, ha perdut aquesta connexió ràpida amb Barcelona i el País Valencià.
El nou tram inaugurat aquest dilluns posa fi a un coll d'ampolla històric, el tram de via única entre Vandellòs i Tarragona, i, a més, connecta el corredor mediterrani amb l'alta velocitat.
D'altra banda, però, afegeix problemes a un mapa ferroviari, el de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona, que ja tenia deficiències endèmiques.
Tram del corredor mediterrani abans de l'intercanviador de la Boella (ACN/Roger Segura)
A partir d'ara ja no s'aturaran més els trens Euromed a l'estació de l'Aldea i en canvi el dia 3 de febrer s'incorporarà un tren Avant de velocitat alta d'anada i tornada a Barcelona.
La Plataforma Trens Dignes considera que la variant no ha millorat el servei a les Terres de l'Ebre i ha convocat ja una concentració per reclamar que la propera modificació d'horaris del mes de març incorpori més serveis ferroviaris a les Terres de l'Ebre.
Els trens Talgo continuaran parant a l'estació de Tarragona
A més, la connexió de la variant amb la via convencional entre l'estació del centre de Tarragona i Barcelona per la qual continuaran circulant els Talgo, regionals, Rodalies i mercaderies es fa amb un ramal, per Vila-seca, que té un tram de via única que es tem que es converteixi en un nou coll d'ampolla.
A partir d'ara també perden servei ferroviari les estacions del nucli urbà les poblacions de l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils, Mont-roig del Camp i Salou.
L'Hospitalet de l'Infant i Cambrils en tindran de noves, però fora del nucli urbà.
Els veïns de Mont-roig del Camp i de Salou encara ho tindran més complicat.
La nova estació de l'Hospitalet de l'Infant, a l'exterior de la població (ACN/Roger Segura)
Salou, concretament, perd la connexió directa cap al sud. Cap al nord, en canvi, els salouencs podran anar fins a Tarragona des del baixador de Port Aventura, lluny del centre. I fins a Barcelona només hi podran anar sense transbordament quan el parc estigui obert.
La nova organització ferroviària, en definitiva, aporta millores, però perjudica, sobretot, els usuaris de curta distància, com ha explicat a TV3 Aaron Gutiérrez, del Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili.
"Per als usuaris de curta distància implicarà perdre serveis i haver-se de desplaçar a l'exterior de la ciutat. Aquí hi ha un element de multimodalitat, de connexió entre mitjans de transport: potser hauran de desplaçar-se amb cotxe a estacions més allunyades que els permetran, és cert, millors connexions a l'exterior. Però les connexions d'interior del Camp encara queden per resoldre."
La solució per a les connexions interiors podria passar per la construcció d'un tramvia, però aquesta infraestructura encara no té data d'execució.
Tram de la variant del corredor mediterrani entre Cambrils i Vila-seca (ACN/Roger Segura)
Josep Oliveras, també del Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili, assenyala que a l'hora de dissenyar infraestructures cal tenir en compte altres aspectes.
"Hi ha d'haver beneficis econòmics i socials d'aquesta xarxa integrada, i això és el que no es plantegen. Molta inauguració, però els problemes reals no els pensen d'una forma col·lectiva ni amb reflexió de futur."
A partir de dilluns, doncs, per la línia ferroviària d'ample convencional entre Salou i Vandellòs, a tocar de la costa, deixaran de circular-hi trens. Serà un canvi radical: fins ara hi passaven gairebé 700.000 usuaris l'any.
Els 64 quilòmetres de variant que la substitueixen han costat 700 milions d'euros i han trigat vint anys a ser una realitat.
- ARXIVAT A:
- Corredor Mediterrani Mobilitat