El cotxe elèctric frena i la indústria alerta que estan en risc llocs de treball
Les empreses de la mobilitat i la sostenibilitat reclamen polítiques públiques contundents per impulsar el sector davant la baixada de vendes dels vehicles electrificats
Òscar Armengol
Periodista de la secció d'Economia de TV3
Crit d'alerta de la indústria de la mobilitat i la sostenibilitat davant el retrocés en les vendes de vehicles electrificats, és a dir, elèctrics i híbrids endollables.
Les empreses del sector reclamen una aposta ferma de les administracions per no posar en risc inversions i llocs de treball.
El mes passat es van matricular poc més de 8.000 turismes d'aquestes característiques a tot l'Estat, un 4% menys que el juliol del 2023. Això fa que, des que va començar l'any, s'hagin venut 64.000 cotxes electrificats, sense cap avenç en relació amb el mateix període de l'any anterior.
D'aquesta manera, elèctrics i híbrids endollables suposen tot just el 10% del total del mercat, una quota lleugerament per sota de la de l'any passat.
No van cap a complir-se, doncs, ni els objectius del govern espanyol --5 milions de vehicles elèctrics per al 2030--, ni el de la indústria, que veu com fa temps que queden llargues les seves expectatives de creixement.
AEMES Smart agrupa més de 180 empreses de mobilitat i entorn sostenible de tot Espanya, amb 100.000 empleats i més de 10.000 milions d'euros de facturació. L'associació té forta presència de companyies catalanes. La directora, Neus Olea, demana polítiques públiques contundents.
"Hi ha llocs de treball en joc perquè hi ha empreses, tant grans com start-ups com pimes, que han apostat per l'electrificació i per altres tecnologies de la sostenibilitat i, si no s'activa la demanda i les infraestructures, no poden vendre. I, a més, són llocs de treballs qualificats, és talent."
Més punts de recàrrega
Olea afegeix que "sense infraestructura, no hi ha demanda ni indústria". I la infraestructura són els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
Segons les últimes dades, ara mateix hi ha prop de 30.000 punts públics a Espanya i 7.000 de Catalunya. Malgrat que la comparació es fa difícil per la diferència de població, són ben poca cosa al costat dels 10 milions de punts de recàrrega, 3 milions dels quals són públics, que la Xina anunciava fa pocs dies que havia superat.
Una de les principals empreses del sector, Wallbox, coincideix que cal millorar la infraestructura de recàrrega per activar la demanda. Aquest fabricant de carregadors va néixer el 2015 a Barcelona, però el mercat espanyol representa només un 10% de la seva facturació.
Però, més que el nombre de punts de càrrega, Iván Tallón, responsable de Wallbox per a Espanya i Portugal, creu que la clau és agilitzar els tràmits administratius per instal·lar-los. "Hi ha punts de recàrrega que estan de 12 a 18 mesos esperant tenir la legalització", denuncia.
Més ajudes directes
Una altra reclamació és la falta d'ajudes directes. Segons Tallón, "triga massa la resposta de l'administració per rebre aquestes ajudes: si poguessin ser, com a altres països, directes en el moment de la compra, serien ideals, i això ajudaria molt a la venda de vehicle elèctric."
Malgrat tot, Wallbox remarca que la paradoxa és que el reduït parc automobilístic electrificat fa que la ràtio a Espanya sigui prou bona. I és que actualment hi ha un punt de recàrrega per cada vuit vehicles.
Un altre dels falsos mites que la indústria vol trencar és el de la poca autonomia. El carregador més ràpid de Wallbox, per exemple, té una potència de fins a 220 kilowatts, de manera que amb tot just 10 minuts de càrrega el vehicle pot arribar a recórrer 200 quilòmetres.