Taylor Swift en un concert a Londres (Europa Press/Isabel Infantes)

El fenomen Taylor Swift: de la misogínia al reconeixement de la crítica

La cantant, una de les més escoltades del món, amb 11 àlbums publicats, està en procés de regravació dels seus discos per tenir la propietat de les cançons
Maria Sancho Martí Actualitzat
TEMA:
Música

Era una adolescent de 14 anys quan va començar a fer música country. Va ser de les cantants més joves a fitxar per Sony i ha publicat 11 àlbums d'estudi. Des de llavors ha viatjat des del seu country inicial fins al gènere que l'ha coronada, el pop, jugant també amb l'indie, el folk i el rock. Però la superproductivitat de Taylor Swift no sempre ha anat acompanyada de reconeixement. Ara, 15 anys després del seu primer disc, per fi comença a convèncer dins d'un panorama musical que sempre se l'ha mirada amb ulls molt crítics.

Publicacions musicals de prestigi com Rolling Stone i Pitchfork estan revalorant positivament els discos que Taylor Swift ha tornat a gravar per tenir-ne la propietat, un moviment que podria marcar un precedent en la indústria musical.

 

De l'odi a l'amor

Taylor Swift porta anys sent una de les cantants més escoltades al món. Però, com altres noms, durant una època va dividir una generació d'adolescents entre l'amor i l'odi.

La youtuber Juliana Canet ha analtizat la figura de Taylor Swift, les cançons i els discos en diverses ocasions al seu canal de YouTube. Durant la seva adolescència, afirma, ser fan de Taylor Swift era motiu de burla.

La marca nord-americana Abercrombie & Fitch fins i tot va comercialtizar una samarreta -i després de les crítiques la va haver de retirar- amb l'eslògan "Més nòvios que T.S.".

"Era clarament un cas de misogínia. Dir que eres fan de la Taylor era ser l'estereotip de la nena tonta rossa que parla sobre nois, que a sobre és fan d'una altra nena rossa tonta que parla sobre nois i que té 15 exnòvios."

Però als "haters" fa anys que Taylor Swift se'ls va treure de sobre -com diu la cançó- a ritme de pop i coreografies, amb "Shake it off", un tema que enumera totes les crítiques a les quals l'han anat sotmetent, com les de tenir massa parelles o ser tonta, precisament.

 


El raper Kanye West va protagonitzar un dels moments més comentats de la gala dels MTV VMA Awards, al 2009, quan va pujar dalt l'escenari per interrompre el discurs d'agraïment de Taylor Swift, que tot just acabava de rebre el premi a millor vídeo de l'any. West li va etzibar davant de tota l'audiència -i del públic que ho seguia per televisió- que la cantant Beyoncé era qui realment mereixia aquell guardó.

Marta Salicrú és periodista musical i directora de Ràdio Primavera Sound. Swift, afirma, ha sabut aprofitar el moment actual i erigir-se com una dona empoderada:

"Ara tota aquesta sèrie de crítiques rockistes, que menyspreen el pop, que menyspreen les artistes femenines, que menyspreen la figura de l'estrella del pop femenina que toca en grans estadis, ha passat totalment a la història, en el context actual."

 

"Taylor's version": tornar a gravar els discos per tenir-ne la propietat

I per Taylor Swift l'empoderament implica tenir la propietat de les seves cançons. El contracte amb una discogràfica va fer que els drets de les cançons no fossin seus, i ara ha tornat a gravar els àlbums "Fearless" i "Red", sota el nom "Taylor's version".


Swift sempre ha escrit i compost les seves cançons, però només tenia la propietat intel·lectual de la composició, i no els drets sobre els màsters de les cançons, és a dir, l'arxiu inicial en el qual es van gravar.

Marta Salicrú afirma que tornar a gravar àlbums sencers no és una tasca fàcil ni a l'abast de tothom. Però Swift es pot permetre la inversió de temps, diners i mitjans que això suposa i ha decidit fer-ho. A més, que ella hagi decidit fer-ho podria suposar un canvi en el panorama musical i establir un precedent.

 

Una relació molt especial amb els fans

I Swift ho ha fet no només tornant a gravar les cançons tal com eren. També escoltant els fans, i parant atenció a les cançons que ells creien que haurien d'haver estat singles, i a aquelles que creien que haurien hagut de tenir videoclip.


Marta Salicrú explica que pocs músics mantenen un vincle tan intens amb els seus fans com Swift amb els seus "swifties":

"Ha estat capaç de crear una relació molt estreta amb els fans, una relació de molta dependència, fins i tot. Aleshores aquesta capacitat que té ella per mobilitzar els seus fans, farà que tot aquest gruix del seu fandom, el que és realment militant, hagin descartat totalment les gravacions anteriors."


Swift, de fet, ha estat l'artista femenina més escoltada al 2021, i les cançons que encapçalen el pòdium de les més escoltades són, precisament, les "Taylor's versions", cançons que originalment van ser publicades fa deu anys.

Juliana Canet creu que aquest èxit va més enllà del poder dels "swifties" i que s'estan tornant a convertir en hits les cançons que està regravant "com si tornéssim a estar al 2010".

"Tu entres a TikTok i les tiktokers mainstream estan fent TikTok amb les cançons de la Taylor, i no és perquè siguin swifties, és perquè les seves cançons tenen la potència de tornar a estar de moda."

"All too well"

Taylor Swift s'ha pres això d'escoltar els desitjos de la seva legió de fans molt seriosament amb una cançó en especial. I li ha fet alguna cosa més que un videoclip, a la que ella mateixa ha reconegut que és la que més li agrada del disc "Red".

Red va sortir al 2012 i conté cançons mítiques del pop actual com "I knew you were trouble" o "We are never ever getting back together". Però una de les cançons que més agraden als fans no va arribar mai a ser single.

"All too well" parla d'una relació de poder. Una relació passada de Swift que ara ha transformat en una cançó de 10 minuts i un curtmetratge dirigit per ella mateixa i protagonitzat per Sadie Sink i Dylan O'Brien.


Aquesta "Taylor's version" corona totes les llistes de streaming i és la cançó més llarga que arriba al número 1 de la llista Billboard. Però "Red" i "Fearless" són només el principi.

Taylor Swift s'ha proposat regravar els seus primers sis àlbums d'estudi amb material addicional i música inèdita. La font més fiable per desxifrar quin serà el proper a publicar-se són els seus fans, els únics capaços de descobrir totes les petites pistes, els "Easter Eggs" que ella els deixa.

 

ARXIVAT A:
Música
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut