Els treballs per recuperar el funicular de Gelida inclouran la renovació de les vies (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

El funicular de Gelida recuperarà el servei a finals del 2026

El govern invertirà 4 milions d'euros perquè torni a funcionar, i els veïns reclamen que funcioni plenament, i no com a servei turístic
Redacció Actualitzat
TEMA:
Transport públic

"Compromís ferm" de la Generalitat perquè el funicular de Gelida, a l'Alt Penedès, torni a funcionar. Així s'ha expressat aquest dissabte la consellera de Territori, Sílvia Paneque, durant un acte de commemoració del primer centenari d'aquesta infraestructura, ara aturada.

"Gelida té un funicular i és bo que siguem capaços de mantenir les coses que funcionen bé", ha afegit, quan ha anunciat una inversió de 4 milions d'euros per recuperar el servei.

Estació superior del funicular de Gelida, tancada el dia del primer centenari (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

Una recuperació per part de Ferrocarrils de la Generalitat que es farà esperar dos anys, perquè la previsió parla de finals del 2026.

Abans caldrà redactar i executar els projectes que detallin les actuacions necessàries per reparar el sistema motriu i renovar la via.

El funicular de Gelida, aturat a l'estació superior aquest 1 de novembre (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

L'anunci de la inversió del govern per recuperar el funicular arriba després que la plataforma veïnal Salvem el Funi hagi recollit més de 2.000 signatures per reclamar el restabliment complet del servei per als veïns.

És a dir, que funcioni diàriament i no només els caps de setmana, com un mitjà de transport turístic.


"Tot un emblema"

Quim Martí, portaveu de Salvem el Funi, remarca que el funicular, a Gelida, "és com la torre Eiffel a París, tot un emblema" al voltant del qual gira la vida del poble:

"'On quedem?' 'Al funi'; les xerrades es feien al funi; la gent s'hi coneixia; fins i tot matrimonis, deuen haver sortit del funi. És el nostre funi."

Inaugurat el dia de Tots Sants del 1924, permetia salvar en uns minuts el fort desnivell entre el centre de Gelida i l'estació de tren, i també facilitava la mobilitat dels veïns que treballaven a les fàbriques papereres situades a la part baixa, a la ribera del risergu Anoia.

Avís a l'exterior de l'estació superior del funicular de Gelida (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

A partir dels anys seixanta, arran de la popularització de l'automòbil, el funicular va començar a perdre usuaris fins que va tancar, la tardor del 1981.

La primavera del 1982, tanmateix, va reobrir després d'una rehabilitació de les vies i els vagons.

Trenta anys més tard, el 2012, va convertir-se en un servei turístic que funcionava només els caps de setmana i els festius.

Des d'aleshores els vagons i la infraestructura s'han modernitzat, però una avaria en el sistema motor detectada el maig de l'any passat va portar novament al tancament del funicular.


Sis funiculars

El funicular de Gelida és el quart construït a Catalunya i un dels sis existents. El primer que va posar-se en marxa és el del Tibidabo, inaugurat el 1901. A la serra de Collserola també hi ha el funicular de Vallvidrera, inaugurat cinc anys més tard, el 1906. A Barcelona també circula el funicular de Montjuïc, inaugurat el 1928.

Els altres dos funiculars de Catalunya són a la muntanya de Montserrat: el funicular de Sant Joan, inaugurat el 1918, i el de la Santa Cova, inaugurat el 1926.

ARXIVAT A:
Mobilitat Transport públic
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut