El futur de l'aeroport del Prat: ampliació o reordenació?

L'anàlisi dels experts sobre com s'ha de preparar la infraestructura davant dels canvis de la indústria aeronàutica

Òscar ArmengolActualitzat

Experts en infraestructures apunten que l'optimització o la reconfiguració de l'actual aeroport del Prat poden ser una alternativa a l'ampliació, acordada fa poc més de quinze dies entre els governs català i espanyol. Això sí, les instal·lacions s'han d'adaptar a les demandes d'un sector aeronàutic en transformació, que de cara al futur se centrarà en els vols intercontinentals.

El rècord històric del 2019, amb més de de 52 milions i mig de passatgers, va aproximar el Prat a la congestió, que es preveia que arribaria el 2022. Però la pandèmia va fer caure en picat les xifres -menys de 13 milions l'any passat- i va posar damunt la taula la pregunta de si ara té sentit ampliar l'aeroport.

Els experts consultats per TV3 coincideixen que el trànsit aeri es recuperarà en els pròxims anys, però deixen anar que l'allargament de la tercera pista no és l'única solució.

Pere Suau-Sánchez és professor d'Economia i Empresa a la UOC i a Cranfield University: "Seria important pensar de quina manera l'aeroport en el futur podrà afrontar aquesta congestió, ja sigui mitjançant una ampliació de la infraestructura, com planteja Aena, o una optimització de la infraestructura com plantegen altres actors. Una solució que fos respectada i reconeguda per tots els actors."

L'enginyer industrial Santiago Montero va participar en els treballs previs a l'anterior ampliació de l'aeroport: "No ampliar, però sí reconfigurar l'aeroport. Aprofitar que l'Aeroport de Barcelona és un dels més versàtils del món, potser el que més, cosa que permet reconfigurar-lo de tal manera que donis més pes a les mercaderies o al curt, al llarg o el mitjà radi."

L'espai natural de La Ricarda, que quedaria afectat per l'ampliació de l'aeroport (David Zorrakino / Europa Press)


El futur passa pels vols intercontinentals

Els dos experts coincideixen que el Prat s'ha de preparar per acollir més vols de llarg radi, els intercontinentals, que són els que tindran més pes en el futur. Els de curt radi n'aniran perdent i tendiran a desaparèixer, en detriment del tren d'alta velocitat, entre altres coses per raons mediambientals.

De fet, els preus del combustible encariran els viatges en avió, però els vols de llarg radi es mantindran perquè no tenen competència de cap altre mitjà de transport.

El debat sobre el model turístic

Suau afegeix que la congestió, que amb ampliació o no arribarà al Prat, no ha de ser necessàriament negativa. Al contrari, podria servir per seleccionar el tipus de turisme que arribarà a l'aeroport: "Si les companyies aèries i el mercat, en un context de congestió, filtren el tipus de vol que serveixen i descarten els vols de menor valor afegit, en principi hauríem de tenir turistes o visitants de major valor afegit."

Justament, sobre la relació entre l'aeroport i l'arribada de turistes, Montero conclou: "Si els catalans decidim que no volem que aquest aeroport existeixi perquè ens porta uns turistes que ens molesten, estem en el nostre dret de fer-ho. Estaran encantats altres zones d'Espanya i d'Europa que nosaltres abandonem aquesta batalla."

L'ampliació de l'aeroport del Prat hauria d'estar llesta el 2030, segons va anunciar el govern espanyol. Però el calendari més immediat passa, primer, pel 30 de setembre, la data límit perquè el consell de ministres aprovi el document de regulació aeroportuària, el DORA. Després caldrà redactar el pla director.

 

ARXIVAT A:
AeroportsEcologiaTurisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut