Exterior de la planta de Nissan a la Zona Franca (ACN/Aina Martí)

El futur de Nissan Barcelona pot ser xinès: Great Wall Motors és la candidata favorita

El seu pla és absorbir tota la plantilla de la Zona Franca i produir uns 150.000 vehicles l'any. La seva oferta podria combinar-se amb la de les motos de Silence.
Iván Gutiérrez

La ‘gran muralla' xinesa pot aixecar-se a la Zona Franca en els propers mesos. No serà un mur, sinó l'aterratge d'un nou fabricant xinès: Great Wall. I és que si el passat i present de les fàbriques catalanes de Nissan és japonès, el futur pot ser xinès.

Great Wall Motors pot ser el relleu que ocupi l'espai que deixarà Nissan a Zona Franca, i aquesta oferta seria compatible amb la de la catalana Silence, que es quedaria amb la planta de Montcada i Reixac. Aquesta opció podria absorbir tota la plantilla que ha quedat fora de les prejubilacions, unes 1.600 persones.

En una setmana decisiva per al futur de Nissan, divendres es decidiran els candidats que passen el filtre final per reindustrialitzar les fàbriques. I la favorita seria la xinesa Great Wall, segons apunta el diari "Ara" i ha pogut confirmar TV3 de diverses fonts de la negociació. És l'opció que més agrada als sindicats majoritaris i els consultors implicats en la cerca d'una solució.

De fet, aquesta marca ja va presentar la seva aposta per implantar-se amb una fàbrica a Europa al Saló de l'Automòbil de Munic, on va ocupar un dels espais més importants de la fira al costat de Mercedes Benz.

Segons asseguren les mateixes fonts, un dels seus màxims dirigents intervindrà divendres a una reunió telemàtica amb sindicats i administracions. Precisament, els plans de l'empresa xinesa és fabricar SUVs amb la marca comercial Wey, però també utilitaris, amb una marca que precisament es diu Ora Cat.

L'objectiu que es marquen és produir unes 150.000 unitats anuals i absorbir a tota la plantilla. S'havia parlat d'altres noms com DongFeng, però eren "una cortina de fum", segons confessen fonts coneixedores, per preservar l'anonimat de Great Wall, molt menys coneguda.

Manifestació de treballadors de la planta de Nissan a la Zona Franca, el maig de 2021 (ACN/Aina Martí)

Competència amb el ‘hub'

L'interès d'aquest fabricant xinés s'ha produït després d'algunes reunions -sobre tot una en ple agost-, on màximes autoritats del ministeri d'indústria i de la presidència del govern espanyol s'hi van implicar. El projecte demanava confidencialitat, però el nom ja va destacar com un dels candidats després que la mateixa empresa anunciés a Munic els seus plans d'instal·lar-se a Europa.

L'altre projecte amb el que rivalitza és amb l'anomenat ‘hub' d'electromobilitat, que sota una mateixa fàbrica reuniria diferents empreses com QEV, Ronn Motor, Btech, Volta, Lupa o Inzile. Totes compartirien infraestructures comunes, tot i que acabarien subcontractant la fàbrica de pintures.

Els seus plans passaven per invertir uns 1.000 milions d'euros en cinc anys i generar 4.000 llocs de feina, previsions molt optimistes segons fonts implicades a la negociació, Cal recordar que Nissan, sent una multinacional, tenia 3.000 treballadors a Barcelona.

El ‘hub' també seria a priori compatible amb Silence, però sembla que no anirien de la mà. El que sí que es preveuria és que, dels 518.000 metres quadrats de Nissan Zona Franca, bona part es destinessin a logística.

El ‘hub' està també molt ben posicionat i agrada algunes agrupacions sindicals, però no a d'altres, que prefereixen el projecte xinès. I és que un dels defectes del 'hub' és que moltes empreses basen els seus plans en la transmissió de propietat intel·lectual per continuar fabricant la furgoneta elèctrica Env-200.

Aquest justament és el problema que té l'oferta dels belgues de Punch. És el tercer projecte en discòrdia, però que ara per ara té poques opcions en basar tot el seu projecte en aconseguir fabricar la pick up de Nissan i la furgoneta de Nissan, amb la transmissió de patents que això implica, i que no agrada des de la companyia japonesa.

I és que el projecte de Punch el lidera Andy Palmer, exdirectiu de Nissan Europa, que no seria precisament un aliat des del prisma japonès, segons asseguren fonts coneixedores de la negociació.

La incògnita xinesa: va tancar a Bulgària

Però que la xinesa Great Wall es posicioni com la favorita no vol dir que sigui la definitiva. Tot i que aquest és l'intent més seriós d'una companyia xinesa per instal·lar-se a Catalunya, no és ni molt menys el primer. Hi ha precedents d'infaust record com Chery, Brilliance, o el projecte de Thunder Power que havia de fer una inversió mil milionària i crear un miler de llocs de treball a la Conca d'Òdena.

La forma de negociar dels xinesos és molt diferent a la d'altres companyies europees, americanes i fins i tot japoneses. En el cas de Thunder Power, l'aleshores conseller d'empresa Baiget va viatjar a la Xina i va celebrar un acte on semblava que estava tot ben lligat. Però la constructora xinesa va desaparèixer amb el temps, per després interessar-se per uns antics terrenys de Caterpillar a Bèlgica, on tampoc va acabar fent res.

L'aposta de Great Wall a Europa sembla més seriosa, però no és la seva primera incursió al vell continent. Al 2012 ja va obrir una primera planta a Bulgària en una joint venture amb la local Litex Motors. Ho va fer a la localitat de Bahovitsa, a un centenar de quilòmetres de Sofia. Allà va invertir-hi 80 milions d'euros en un terreny de 500 hectàrees per fabricar tres models, el Voleex C10 , el SUV Hover H5 i el pick-up Steed 5 amb una plantilla de més d'un centenar de persones. Els seus plans eren arribar als 50.000 vehicles a l'any i arribar als 2.000 treballadors.

Però l'aventura va durar poc. Al llarg de 2016, la companyia va suspendre la producció i va acabar tancant per falta de vendes. Un precedent que cal tenir en compte, tot i que no significa que hagi de passar el mateix a Nissan Barcelona. De fet, Great Wall també acaba d'adquirir una antiga planta de Mercedes Benz al Brasil.  

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut