El govern aprova un decret per blindar jurídicament els projectes lingüístics de les escoles
- TEMA:
- Educació
El govern en funcions ha aprovat el tercer pilar amb el qual vol protegir el català a l'escola. El decret del règim lingüístic marca com han de ser els projectes lingüístics d'escoles i instituts, reforça el caràcter vehicular del català i estableix que tots els docents hauran de tenir el nivell C2 d'aquí a dos cursos.
És una eina que requereix la llei d'educació de Catalunya des del 2009, però que encara no s'havia desplegat, i vol donar seguretat jurídica a les direccions a l'hora d'aplicar la immersió lingüística.
Es regularà l'elaboració del projecte lingüístic dels centres
Amb aquest decret, l'executiu disposarà d'un instrument jurídic per regular l'elaboració, el seguiment i l'avaluació dels projectes lingüístics dels centres.
Aquests projectes contemplen aspectes com els indicadors d'avaluació de les llengües, el procés d'ensenyament o la formació del professorat en competència lingüística.
Per facilitar a les escoles i instituts la seva elaboració, el Departament els ha de proporcionar assessorament, models i indicadors globals per orientar-los. També els ha d'oferir seguiment per part de la inspecció educativa.
D'aquesta manera, Educació és qui validarà cada projecte i, segons ha detallat la portaveu del govern en funcions, Patrícia Plaja, cada centre l'haurà de tenir llest abans de l'inici del curs escolar, el 9 de setembre.
D'altra banda, els projectes no es podran canviar un cop iniciat el curs i, per tant, els docents i personal educatiu hauran d'utilitzar la llengua o llengües d'acord amb el que consti al document del seu centre.
Els docents hauran d'acreditar el C2
El nou decret determina també que els docents de centres educatius no universitaris han d'acreditar el coneixement superior de la llengua catalana --i de l'aranès a l'Aran--. Per això, tenir el C2 de català serà un requisit per exercir a partir del curs 2025-2026.
Pel que fa a l'alumnat, el document dicta que el Departament ha d'establir les equivalències entre el nivell de coneixement de les llengües aconseguit en el sistema educatiu i els nivells del marc europeu comú de referència.
A més, es contempla l'atenció lingüística i suport personalitzat per a l'alumnat nouvingut, alhora que estableix la necessitat de crear programes d'immersió lingüística per a l'educació bàsica.
- ARXIVAT A:
- Educació