El govern, sobre l'aeroport: "No s'avalarà que es destrossi la llacuna de la Ricarda"
En les convivències a la Vall d'en Bas, ERC i Junts diuen que mantenen la mateixa posició sobre l'ampliació de la tercera pista del Prat
La Generalitat afirma que la protecció de la llacuna de la Ricarda és una "línia vermella" de l'ampliació de l'aeroport del Prat.
"No s'avalarà cap proposta que destrossi la llacuna de la Ricarda", ha afirmat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, des de la Vall d'en Bas, on el govern s'ha reunit en un dia de convivències, que s'han fet per primera vegada en el marc de l'acord de govern entre ERC i Junts.
La jornada de treball ha tingut lloc l'endemà que el debat sobre l'ampliació tornés a la palestra per la difusió de la proposta d'Aena.
Preguntada si això implica que s'accepti una afectació mínima en aquest espai protegit, Plaja no ha contestat directament, però ha dit que la proposta s'ha de debatre entre les diferents institucions, inclosa la Generalitat:
"La reforma es farà en els termes i condicions que es pactin al pla director, però no s'avalarà cap proposta que destrossi la llacuna de la Ricarda. (...) Serà el pla director que redacta també la Generalitat el que ha de dir com ha de ser aquesta reforma, i s'ha de decidir des de Catalunya."
Plaja ha remarcat que aquest és un "missatge compartit del govern" i ha sortit al pas, d'aquesta manera, a possibles friccions entre ERC i Junts per la qüestió de l'aeroport.
A la jornada de treball, que es fa al centre Can Trona, a la Garrotxa, on hi participen el president de la Generalitat, els consellers, els secretaris generals i la portaveu del govern. És un dels mecanismes de cohesió que es van incloure a l'acord de govern per evitar les diferències entre Junts i ERC de l'anterior legislatura.
L'executiu ha parlat d'una reunió de "caire estratègic" per "perfilar" el pla de govern i marcar les prioritats de l'executiu davant el nou curs polític, per
En la qüestió de l'aeroport, la vigília de la jornada de treball el president Aragonès va demanar a Aena que rectifiqui el projecte conegut aquest divendres i que esmenta que les obres es farien entre el 2022 i el 2030 i que l'ampliació de la tercera pista passaria per la zona humida protegida de la Ricarda, que forma part de la Xarxa Natura 2000.
Segons Aragonès, el projecte "no reflecteix el consens establert en el si del govern".
El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha coincidit a dir que és "irrenunciable" tenir en compte el criteri de medi ambient i ha demanat canviar un projecte que "malmet" la Ricarda, en declaracions a l'ACN.
El projecte d'Aena ha motivat fortes crítiques tant de l'Ajuntament del Prat com del de Barcelona, que denuncien que suposarà la destrucció d'aquest espai natural i també que se senten enganyats per la Generalitat.
La Ricarda és una zona humida i lloc de pas crucial per a milers d'ocells migratoris. És un espai de valor ambiental, un dels últims espais verges del delta del Llobregat, situat en l'àrea més poblada i urbanitzada de Catalunya.
Estudien mesures per la factura de la llum
A més del tema del Prat, en aquestes primeres convivències han planat damunt la taula qüestions, com els pressupostos, l'acord per l'amnistia o el suport de la CUP. I tot plegat quan falta una setmana per a la Diada i amb la taula de negociació amb el govern espanyol prevista per a mitjans de mes.
A la compareixença per informar de la jornada de treball, Plaja ha avançat que el govern estudia accions legals davant "l'evolució vergonyant" del preu de la llum:
"Ha arribat un punt que cal lluitar contra l'avarícia de les empreses energètiques. Estudiarem la possibilitat d'emprendre mesures legals a través dels òrgans pertinents per protegir la ciutadania davant d'aquest abús."
També ha comentat que la setmana que ve es donaran més detalls del grup impulsor de l'acord nacional per l'amnistia i l'autodeterminació, per al qual es comptarà amb l'exdiputat de la CUP David Fernàndez. Segons Plaja, ha de servir per encarar "la negociació més difícil que ha afrontat mai el govern".