El govern descarta que un llamp causés l'avaria a la R2 i vol fer la seva pròpia investigació
La caiguda de la catenària va afectar un quadre de comandament que regula la circulació i la senyalització dels trens de Rodalies
Milers d'usuaris de Rodalies Sud i d'altres línies continuen afectats per una incidència ocorreguda dilluns al vespre, les conseqüències de la qual els podrien complicar la vida durant tres o quatre setmanes.
La gravetat de la incidència ha dut el govern a convocar Adif, el gestor d'infraestructures, i Renfe, l'operador ferroviari, a una reunió aquest mateix dimecres, que ha acabat poc abans de les cinc.
Sobre la taula, la hipòtesi que l'avaria fos causada per un llamp. Alfonso Ruiz, subdirector d'operacions nord-est d'Adif, ha assegurat en roda de premsa que, a l'espera de l'informe definitiu, que encara trigarà uns dies, el llamp és la principal hipòtesi: "Estem treballant amb la hipòtesi que la incidència ha estat conseqüència de l'aparell elèctric, però n'hi ha d'altres", ha assegurat Prim.
Segons el gestor de la infraestructura, "un fil de contacte ha causat l'incendi en un senyal, aquest senyal després ha causat l'incendi dels elements de camp i això ha causat un incendi a l'edifici tècnic de l'enclavament de l'estació de Gavà".
"És una situació totalment inoportuna, però impossible de predir", ha afegit, i ha descartat del tot que tingui a veure amb una falta d'inversió.
Però el Departament de Territori no es creu aquesta versió, perquè dilluns els mapes del Servei Meteorològic de Catalunya no en van detectar cap al Baix Llobregat. Sí que van detectar un llamp diumenge, però a quatre quilòmetres del punt on va passar la incidència.
En aquest sentit, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha recordat en una entrevista al Planta Baixa de TV3 que no tenen cap informe que digui que en aquella zona hi hagués caigut cap llamp.
Fernàndez ha insistit que "el més preocupant és que no tenim clares quines són les conclusions que han produït això ni si hi havia o no mecanismes que en cas que hi hagués sobretensió es puguin protegir instal·lacions d'aquesta sensibilitat pel sistema ferroviari. I necessitem respostes."
"A dia d'avui no tenim un informe seriós -- vaja, ni seriós ni no seriós--, no hi ha cap informe que detalli quines són les causes i ens cal que hi sigui. I com que no hi és, la Generalitat de Catalunya volem ser també qui faci aquest peritatge. Si no tenen res que els preocupi, segur que no hi haurà cap problema."
La ministra acusa la Generalitat de crear "una polèmica artificiosa"
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha considerat que el govern català ha generat "una polèmica artificiosa" a partir d'aquesta incidència. "No entenc la polèmica, el més important és solucionar la incidència", ha afirmat Sánchez aquest dijous en declaracions a RTVE.
La ministra ha remarcat "En cap moment vam determinar que aquesta en fos la causa", ha remarcat.
En qualsevol cas, ha afegit la ministra, el que ha passat té a veure amb "un fet fortuït no previsible", de manera que no està relacionat amb una falta d'inversió a la xarxa, on s'està invertint "com mai" després d'una dècada de "desinversió" sota governs del PP.
"Un altre fenomen atmosfèric"
Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ja ha admès que potser no va ser un llamp, però atribueix la incidència, en qualsevol cas, a un "factor exterior, sigui un llamp o un altre fenomen atmosfèric". En declaracions al programa "El Matí de Catalunya Ràdio", ha argumentat que el cable que va caure estava en bon estat i, per tant, no hauria fallat a causa del seu deteriorament.
"La catenària és un cable que s'assembla a un retolador gruixut, i normalment, quan està en mal estat, es desgasta i sembla un llapis", ha dit a tall d'exemple abans d'afegir: "Aquí, en canvi, la secció [del cable] era completa."
Flores, que ha recordat que les causes s'estan investigant, també ha parlat de "mala sort", perquè la caiguda de la catenària ha afectat el quadre de comandament, el cervell electrònic del sistema de senyalització, que regula el pas dels trens i els canvis de via.
S'ha incendiat i ha deixat "completament a cegues" el tram que va des de Castelldefels fins al Prat de Llobregat, com ha explicat a TV3 Francisco Cárdenas, maquinista i portaveu de la UGT a Renfe.
Això obliga a operar de manera manual: "No tenim senyalització. Per dir-ho d'alguna manera, hauries de posar un guàrdia urbà en els punts que t'interessen per poder regular la circulació", afegeix.
"És un problema de circulació molt greu, perquè no poden passar els mateixos trens que un dia normal ni de bon tros", rebla Cárdenas.
És per això que Flores valora que el que va passar dilluns al vespre "és una de les pitjors incidències que podem patir".
Una incidència greu 8 dies de cada 10
La incidència, en aquest cas, per tant, no tindria res a veure amb la falta d'inversions a Catalunya que el govern denuncia i el govern espanyol admet: Flores, de tota manera, ha assegurat que "s'està invertint com mai" i "fent un esforç ingent" per revertir aquesta situació.
Al Parlament, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha dit que una incidència "li pot passar a tothom", però ha remarcat que "a Rodalies, vuit de cada deu dies hi ha una incidència greu". Una idea que ha repetit aquesta tarda a TV3: Fernàndez ha demanat una resposta en serveis alternatius de Renfe quan això passi i també que algú n'assumeixi responsabilitats polítiques:
"No està havent-hi cap resposta política a una realitat que viuen centenars de milers de persones cada dia. Vuit de cada deu dies tenim un retard o una incidència greus i això afecta a la competitivitat del país, afecta moltíssima gent i nosaltres volem ser part de la solució."
🗣 @julifernandez (@territoricat): "Les incidències a la línia de Rodalies són moltes més de les que hi hauria d'haver"
Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) May 3, 2023
👉 L'incendi de dilluns a Gavà continua provocant retards #PlantaBaixaTV3
🔗 https://t.co/voTPQcD7xA pic.twitter.com/ZhBwNYHTCh