El govern posa fil a l'agulla per al nou impost sobre els creuers
Nou impost als creuers. El govern ha aprovat la memòria preliminar de l'avantprojecte de llei de l'impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells. Ho ha anunciat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, en la roda de premsa posterior al consell executiu, en què no n'ha donat més detalls més enllà que afectarà majoritàriament els creuers.
El nou tribut, previst a la llei del canvi climàtic, gravarà les emissions d'òxids de nitrogen durant les maniobres d'atracament i l'estada d'aquestes embarcacions al port.
Aquestes activitats, juntament amb el transport terrestre i la indústria, són les principals fonts d'emissions d'òxids de nitrogen a les zones de protecció especials (ZPE) de l'ambient atmosfèric establertes a l'estudi Emissions de Contaminants a l'Atmosfera 2011-2017, que són el Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.
El 100% de la recaptació de l'impost de creuers es destinarà a nodrir el Fons per a la Protecció de l'Ambient Atmosfèric, que es destina a polítiques de prevenció i millora de la qualitat atmosfèrica.
El govern assegura que el tribut està "en línia amb les recomanacions de la UE i d'altres organitzacions com l'OMS" i que "fa ús de la fiscalitat verda com un instrument per modificar conductes" negatives per al medi ambient.
També ferris i portacontenidors?
Tant el Port de Barcelona com Foment del Treball demanen que aquest nou impost no perjudiqui l'activitat econòmica, ja que pot afectar, a més de creuers, altres embarcacions de grans dimensions, com ferris i portacontenidors.
Tot el que representi un increment de la fiscalitat sobre l'economia productiva ens preocupa, i ens preocupa que no tinguem sensibilitat cap als emprenedors i els empresaris", assegurava Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, sobre la creació de nous impostos.
En el mateix sentit, Damià Calvet, president del Port de Barcelona, demana "ponderar molt bé" aquesta taxa ambiental. Calvet ha admès que ens calen recursos per poder actuar contra el canvi climàtic, però ha afegit que cal evitar que "la nostra taxació ambiental ens resti competitivitat".
Primer pas també per a la creació d'una empresa energètica pública
En la mateixa reunió, el consell executiu també ha aprovat el programa temporal per al disseny i la creació d'una empresa energètica pública.
D'aquesta manera, el govern vol disposar d'un instrument públic amb capacitat inversora en la generació elèctrica, la distribució, els serveis de recàrrega del cotxe elèctric, els d'emmagatzematge, els d'agregació de demanda flexible i els de comercialització lligats a aquests nous models econòmics.
L'energètica ha de promoure la participació ciutadana amb la creació de comunitats energètiques locals, segons el govern, i, per aconseguir aquesta transformació, "cal l'equilibri territorial i l'assoliment d'uns preus justos", ha assegurat la portaveu Plaja.
Per l'executiu, serà una eina "clau" per accelerar la transició energètica a Catalunya, "amb l'objectiu de reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en un 55% l'any 2030 i arribar a la neutralitat d'emissions de carboni l'any 2050".
Fiscalitat verda en el marc dels pressupostos
Totes dues mesures han format part de les negociacions del govern amb la CUP per aprovar els pressupostos i s'han mantingut en l'acord assolit amb els comuns; uns pressupostos que aquest dilluns han passat el primer tràmit parlamentari, justament amb un acord amb la formació que lidera Jéssica Albiach.
Des d'avui i fins divendres, el Parlament fa els debats de totalitat per departaments en les diferents comissions legislatives. Aquest matí ha estat el torn de la Comissió d'Economia i Hisenda i de la d'Educació. Si totes les comissions rebutgen les esmenes a la totalitat, el projecte de llei continuarà la tramitació amb les esmenes a l'articulat, que els grups poden presentar fins al 30 de novembre.