Persones fan cua a la finestreta d'una oficina
La cita prèvia obligatòria hauria de desaparèixer abans de l'estiu (iStock)

El govern vol eliminar per llei la cita prèvia obligatòria a l'administració en un any

L'executiu aprovarà aquest dimarts un pla per transformar l'administració que també inclou la creació de 2.000 places de pràctiques remunerades per a estudiants

RedaccióActualitzat

El govern vol acabar amb l'obligatorietat de demanar cita prèvia per fer tràmits en els serveis públics de Catalunya, en un màxim d'un any i, a ser possible, abans de l'estiu que ve. Aquest dimarts, aprovarà un pla per reformar l'administració que inclou tirar endavant una "norma amb rang de llei" amb aquest objectiu. 

"Hem d'acabar amb aquesta pràctica que es va imposar amb la pandèmia i que ha fet que moltes vegades l'atenció presencial hagi perdut qualitat i que la ciutadania agafi desafecció quan es dirigeix als serveis públics", ha argumentat el conseller de la Presidència, Albert Dalmau.

Això no vol dir que ja no es permetrà la cita prèvia, sinó que es vol eliminar l'obligatorietat de demanar-la per fer un tràmit.

En principi, la mesura --que ja va anunciar el govern d'Aragonès l'estiu de l'any passat i el govern espanyol al gener-- no anirà acompanyada d'un augment de recursos. "Si era possible abans de la pandèmia, ha de ser possible amb el mateix nombre de gent després de la pandèmia", ha afirmat Dalmau. Ara bé, ha afegit: "Mirarem com reforçar els serveis més tensionats."

És una de les accions que el govern considera "urgents" per acabar amb "algunes estructures obsoletes i cotilles normatives" en l'administració "heretades dels anys 90". En aquesta carpeta, també inclouen la creació de 2.000 places de pràctiques remunerades per a estudiants, encara sense detallar. 

"Necessitem atreure la gent jove a voler servir el seu país des del sector públic", ha dit Dalmau, després de subratllar, entre altres dades, que el 39% dels treballadors de l'administració de la Generalitat, sense comptar les empreses públiques, tenen més de 50 anys. Això són unes 77.000 persones.

En l'àmbit de la gestió pública, també es vol simplificar els processos de selecció de personal, així com implementar la direcció pública professional. "Hem d'enviar un missatge que la gestió pública al nostre país està professionalitzada", ha destacat el conseller de Presidència.

Es tracta d'un pla de xoc amb una vintena de mesures, com l'impuls de la comunicació clara de la Generalitat, la simplificació de tot l'ecosistema de webs i aplicacions mòbils de serveis públics o la incorporació de membres independents en els òrgans col·legiats de govern de les entitats públiques.
 

"Cal transformar els serveis públics per protegir-los"

"Cal transformar els serveis públics per protegir-los", ha subratllat el conseller Dalmau quan presentava un pla que, al marge d'aquestes mesures a curt termini, diu que vol ser "un procés de transformació gradual amb mirada llarga". 

Per vehicular aquesta transformació, es crearà una comissió d'experts, integrada per 13 persones especialitzades en gestió pública o transformació digital. Després de reunir-se un cop al mes durant un màxim de 10 mesos, proposarà les mesures i les traslladarà a un calendari per aplicar-les.

La presidirà Carles Ramió, doctor en Ciències Polítiques i de l'Administració per la Universitat Autònoma de Barcelona. Els altres 12 integrants seran vocals, que coordinaran cadascun dels àmbits que l'executiu d'Illa considera prioritaris.

Són, segons consta en l'acord, aquests:  

  1. La simplificació normativa i de processos.
     
  2. El disseny dels serveis públics "des de les necessitats i la mirada de la ciutadania".
     
  3. La digitalització integral de l'administració.
     
  4. Garantir l'atenció presencial a la ciutadania.
     
  5. La transparència de la traçabilitat dels tràmits i serveis.
     
  6. La consolidació de l'ocupació pública de qualitat.
     
  7. El sector públic com a generador d'activitat econòmica i la col·laboració amb el sector social, cívic i privat.
     
  8. La definició d'un nou model de la direcció pública professional.
     
  9. La prospecció de l'impacte de la demografia i el canvi climàtic en la prestació dels serveis públics.
     
  10. El prestigi institucional.
     
  11. Una comunicació clara.
     
  12. Els instruments d'avaluació de les polítiques públiques.

Totes les propostes d'aquest grup d'experts les avaluarà una comissió amb representants de tots els departaments de la Generalitat, que emetrà un informe final per posar-les en marxa. Una tasca que haurà de fer, segons l'acord de govern, en un màxim de quatre mesos des que la comissió d'experts hagi acabat la feina.

ARXIVAT A:
Generalitat de Catalunya
Anar al contingut