El judici per l'explotacio de la imatge del burro català queda vist per a sentència
El judici que enfronta dos empresaris de Porqueres, al Pla de l'Estany, contra un dissenyador de Sant Cugat del Vallès, al Vallès Occidental, per l'explotacio de la imatge del burro catala ha quedat vist per a sentència després de celebrar-se aquest divendres al jutjat mercantil número 3 de Barcelona. Els empresaris de Porqueres Jaume Sala i Àlex Ferreiro van arribar a un acord privat el 2004 amb el dibuixant Eloi Alegre quan aquest va reclamar l'autoria de la imatge de l'ase, però ara les dues parts s'acusen de trencar-lo i es reclamen indemnitzacions que arriben als 30.000 euros per cada una de les parts.
Al voltant del logo del burro català hi ha 30.000 euros en joc. És el que demana Jaume Sala, promotor de la campanya que el va fer famós, a l'autor del dibuix original, Eloi Alegre. Aquest també ha presentat una contrademanda. Després que ha quedat vist per a sentència, d'aquí a uns dies, el jutge decidirà qui dels dos pot fer la divulgació de la imatge del burro i en quines condicions. I també si s'han de pagar indemnitzacions. Totes dues parts interpreten de diferent manera l'acord que van firmar el 2004.
El conflicte va aparèixer precisament quan Jaume Sala va decidir comercialitzar el logo. Aleshores va aparèixer l'Eloi, que va provar que el dibuix era seu, ja que en una de les manifestacions contra la guerra de l'Iraq hi va anar amb una pancarta amb el burro. Aleshores, mitjançant l'acord, l'Eloi va cobrar 700 euros pel disseny del burro.
Nou disseny
Però per continuar amb la campanya, els comercialitzadors van registrar un dibuix semblant, però una mica modificat. El que després es va difondre no té crinera ni parts sexuals, té quatre potes i no sembla remenar la cua. També després de l'acord, Jaume Sala el va registrar com a propi. Però això no va satisfer l'autor, que ara reclama part dels drets en ser ell el que va dibuixar l'animal.
La versió dels impulsors de la campanya
Els impulsors de la campanya de l'ase català han admès que no són els creadors del disseny inicial de l'animal, però han defensat ser els pares del "concepte" que va popularitzar l'ase com emblema de la catalanitat davant del toro espanyol.
La campanya, pensada com contraposició a la silueta del toro com a símbol de l'espanyolitat, es va popularitzar ràpidament sobretot en els vehicles, que van començar a lluir la imatge de l'ase català a la part del darrere.
Per la cessió dels drets de reproducció del seu ase a altres empreses, Sala s'ha embutxacat almenys 25.000 euros, però assegura que sempre ha ensenyat a les firmes el contracte signat amb Eloi Alegre en què aquest constava com a autor original de la imatge.
De la seva banda, Ferreiro, que ara treballa de camioner, s'ha arrogat també la paternitat de la campanya, però ha aclarit que mai no ha participat en la gestió comercial de la figura, ja que d'això es va encarregar el seu company, ni en els beneficis.
La versió del dibuixant
També Eloi Alegre ha reconegut als demandats el mèrit d'haver impulsat la campanya de l'ase català, perquè, ha afegit, "quan vaig fer el dibuix jo estava pensant en un ase completament genèric", no exactament en el de la raça asinina catalana.
Alegre demana que s'anul·li el contracte signat amb els altres demandats, perquè es torni a plantejar un acord nou en el qual ell sigui reconegut com l'autor de l'emblema.
El conflicte va aparèixer precisament quan Jaume Sala va decidir comercialitzar el logo. Aleshores va aparèixer l'Eloi, que va provar que el dibuix era seu, ja que en una de les manifestacions contra la guerra de l'Iraq hi va anar amb una pancarta amb el burro. Aleshores, mitjançant l'acord, l'Eloi va cobrar 700 euros pel disseny del burro.
Nou disseny
Però per continuar amb la campanya, els comercialitzadors van registrar un dibuix semblant, però una mica modificat. El que després es va difondre no té crinera ni parts sexuals, té quatre potes i no sembla remenar la cua. També després de l'acord, Jaume Sala el va registrar com a propi. Però això no va satisfer l'autor, que ara reclama part dels drets en ser ell el que va dibuixar l'animal.
La versió dels impulsors de la campanya
Els impulsors de la campanya de l'ase català han admès que no són els creadors del disseny inicial de l'animal, però han defensat ser els pares del "concepte" que va popularitzar l'ase com emblema de la catalanitat davant del toro espanyol.
La campanya, pensada com contraposició a la silueta del toro com a símbol de l'espanyolitat, es va popularitzar ràpidament sobretot en els vehicles, que van començar a lluir la imatge de l'ase català a la part del darrere.
Per la cessió dels drets de reproducció del seu ase a altres empreses, Sala s'ha embutxacat almenys 25.000 euros, però assegura que sempre ha ensenyat a les firmes el contracte signat amb Eloi Alegre en què aquest constava com a autor original de la imatge.
De la seva banda, Ferreiro, que ara treballa de camioner, s'ha arrogat també la paternitat de la campanya, però ha aclarit que mai no ha participat en la gestió comercial de la figura, ja que d'això es va encarregar el seu company, ni en els beneficis.
La versió del dibuixant
També Eloi Alegre ha reconegut als demandats el mèrit d'haver impulsat la campanya de l'ase català, perquè, ha afegit, "quan vaig fer el dibuix jo estava pensant en un ase completament genèric", no exactament en el de la raça asinina catalana.
Alegre demana que s'anul·li el contracte signat amb els altres demandats, perquè es torni a plantejar un acord nou en el qual ell sigui reconegut com l'autor de l'emblema.